כנס השליחים
כנס השליחיםצילום: אור תורה סטון

42 שליחים משש מדינות בארצות הברית השתתפו בכנס שליחים שהתקיים בקנקון שבמקסיקו.

הכנס, שנערך על-ידי מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת אור תורה סטון כינס את השליחים מצפון, מרכז ודרום אמריקה כדי לדון בבעיות ובקשיים המשפיעים על קהילות יהודיות בתפוצות, בעיקר בקהילות הקטנות יותר.

המשתתפים שהגיעו לשלושה ימים מארצות הברית, קנדה, ברזיל, מקסיקו, אורוגוואי, גואטמלה, קולומביה, פנמה, אל סלוודור ואקוודור, שיתפו אחד את השני בדרכים להתמודד עם חלק מהבעיות ודנו גם באתגרים האישיים איתם הם מתמודדים בעבודה היומיומית שלהם.

בין השליחים הייתה הסכמה כוללת על הבעיות המרכזיות איתן הם מתמודדים בקהילותיהם, בראשן גיור, התבוללות, וכיצד לחנך דור של יהודים שאין להם כל קשר ליהדות.

"זו תקופה הטובה ביותר מבחינת זה שיהודים מחפשים רוחניות, אך התקופה הגרועה ביותר מבחינת העלייה בהתבוללות בקהילות אלו מאשר ראינו אי פעם", אמר נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון, הרב ד"ר כתריאל ברנדר. "הרבנים והרבניות, המחנכים והמורים בחדר כאן נמצאים בחזית הקרב על הנפשות היהודיות. הם מהווים מעין צבא מודרני-אורתודוקסי ומקדישים את חייהם לשנות את העולם היהודי. מרגישים שיש אנרגיה חדשה בשטח".

במהלך הכנס נערכו מושבים שהתמקדו בשאלה מדוע יהודים מתבוללים, כיצד להבין את המתבוללים ולהגיע אליהם, כיצד לעורר סקרנות ללימוד תורה אצל ילדים ומבוגרים, כיצד לקבוע כללים לקהילה או לבית כנסת לקהלים שאינם עדיין שומרי מצוות, היתרונות והחסרונות של המעורבות בפוליטיקה הקהילתית והלאומית, וכיצד לשמור על קשר עם אנשים שבאים לבית הכנסת רק פעם אחת בשנה.

"האתגר הגדול ביותר של גברים ונשים אלו, הוא איך להעביר את היהדות לאנשים ללא קשר אליה. אנחנו עובדים עם הרבנים והמחנכים יוצאי הדופן האלו כדי לספק להם את ההכשרה, את הפיתוח ואת התמיכה, כדי להיות שליחים מוצלחים בקהילותיהם", אמר הרב אליהו בירנבוים, שעומד בראש מכון שטראוס-עמיאל, "אבל חלק מהותי מתפקידנו הוא לתמוך במשפחות השליחים כשהם בשטח, כדי שיוכלו להישאר בקהילותיהם לפרקי זמן ארוכים יותר ולהמשיך להשפיע על חייהם של יהודים בכל מקום. לרבים מהקהילות הללו לא היו בתי כנסת או מחנכים אורתודוקסיים מודרניים, אלמלא עבודתם של שליחינו".

"בקהילה שלי יש ארבעה דורות של התבוללות. יש פער גדול בחינוך היהודי עם כל אחת מהקבוצות הללו ובעיות רבות שמעולם לא טופלו", אמר הרב ניר קורן, המנהיג הרוחני של הקהילה היהודית באקוודור, להם בית הכנסת בן אלף חברים בקיטו, בירת המדינה. "יש לנו גם מצב שבו יש לנו אנשים שאינם יהודים ע"פ ההלכה שבאים לבית הכנסת ואירועים קהילתיים, ורוצים להשתתף כי הם מרגישים יהודים. אנחנו צריכים ללמוד איך לנווט את זה בזהירות".

הרב יוסף גרמון, המנהיג הרוחני בגואטמלה סיטי, מוסיף: "יש לנו 250 משפחות בבית הכנסת הראשי, אבל האוכלוסייה מזדקנת ואנשים נפטרים. בנוסף, בכל שנה יש כ-20 חתונות וכמחצית מהזוגות עוזבים את הקהילה ואת הארץ. עבורנו, הקיימות של הקהילה הזאת תבוא מבחוץ. עד כה השנה, שבע משפחות היגרו לכאן מוונצואלה בגלל תנאי החיים הקשים שם. עם העזרה הנכונה אנחנו יכולים לתמוך גם בעוד 100 או 150 משפחות שיגיעו משם".

סברינה ברגר, מחנכת בתכנית "מעיין תורה" בשרון, מסצ'וסטס, פתחה בדיון במהלך הכנס, על איך לטפח סקרנות ללימוד תורה אצל ילדים, תלמידים וחברי הקהילות. היא שיתפה מחוויותיה ודרכים שרכשה ב-15 שנות ניסיון בחינוך היהודי, וגם ביקשה: "יש משבר בחינוך היהודי בגולה מבחינת איך אנחנו מלמדים את היהדות בצורה שמערבת ילדים", היא אמרה. "גישות בסגנון תבנית לעוגיות לא עובדות, אז חייבים למצוא כלים ורעיונות חדשים".