להעמיד לדין את אבו מאזן על פשעים נגד האנושות

מכון ירושלים לצדק דורש מבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג לחקור את יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבן מאזן), בגין פשעים נגד האנושות.

בתביעה נכתב כי בתקופת כהונתו, איפשר ואף הורה עבאס על ביצוע פשעים שונים נגד האנושות כנגד קבוצות פלסטיניות שונות, לרבות אלה אשר העזו למתוח ביקורת על ממשלת הרשות הנוכחית או אשר תמכו בסיעות פלסטיניות יריבות.

עבאס, לפי כתב התביעה, היה מודע להתרחשותם של ביצוע פשעים אלה וכשל כישלון חרוץ בתפקידו לפעול על מנת למנוע פשעים אלו.

לדברי מכון ירושלים לצדק, שהגישו את התביעה, המקרה חמור דיו ומצריך חקירה נוספת. לפשעיו של עבאס היו ועוד תהיינה השלכות מזיקות על האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, על משפחותיהם ועל החברה והאזור. פשעים אלה אינם מיטיבים עם איש מלבד הנהגת הרשות.

עוד עולה מהתביעה כי עבאס הפך לנשיא הרשות הפלסטינית בינואר 2005. חרף העובדה כי תמה תקופת כהונתו ומבלי שייערכו בחירות, נותר עבאס מנהיגה, דה-פקטו של הרשות הפלסטינית, הגוף השומר על שליטה אפקטיבית בשטחי איו"ש.

מהתביעה עולה עוד כי אין כל צפי לזכות בצדק מקומי. על פי שורה של הסכמים בינלאומיים, לרשות הפלסטינית מוענקת סמכות שיפוט בלעדית על פשעים אשר ביצעו פלסטינים נגד פלסטינים בתוך שטחי הרשות. בתי המשפט של הרש"פ והרשות, חד הם ואלו לא עשו דבר על מנת להעניש את מי שמילאו תפקיד ישיר בביצוע פשעים אלה נגד האנושות. כך, כנשיא הרשות הפלסטינית, אין סיכוי ממשי להעמדתו לדין של אבו מאזן על ידי בתי משפט, עליהם יש לממשל שליטה משמעותית.

מכון ירושלים לצדק מדגיש כי אבו מאזן אחראי ישירות למעשי עינויים של מי שמעזים לערער את שלטונו. מנגנוני הביטחון, הכפופים אליו ישירות, נחשבים לאכזריים ואלימים ועושים שימוש נרחב במעצרים שרירותיים כנגד מי שנחשדים כמשתפי פעולה עם ישראל.

בבתי הכלא שברצועה, "נעלמים" כדבר שבשגרה אסירים פוליטיים, כאילו בלעה אותם האדמה, כוחותיו גם מעודדים ילדים ונערים לתקוף את חיילי צה"ל.

פשעיו של עבאס על פי התביעה אינם רק נחלת העבר, הם מתמשכים ותורמים להמשך הסכסוך בין הפלגים הפוליטיים הפלסטיניים היריבים, חמאס ופתח כמו גם לחוסר היציבות באזור. הסכסוך הפנימי בתוך ההנהגה הפלסטינית מזיק לאוכלוסייה הפלסטינית, אותה היא אמורה לייצג ומקשה על הדו-קיום בשלום עם שכנותיה.

לבית הדין הפלילי הבינלאומי ישנה הזדמנות נדירה לנקוט בצעד חשוב לא רק בהענשת עבריינים ובפשעים מרתיעים נגד האנושות, אלא, חשוב לא פחות, גם בהודעה רבת עוצמה לפיה, עינויים ומעשים דומים אינם מקובלים. לאור כל האמור לעיל, קורא מכון ירושלים לצדק למשרד התובע בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג לפתוח בחקירה מלאה.

פלביה סוולדה, מנכ"לית מכון ירושלים לצדק מדגישה: "זהו מבחן אמיתי למוסד בית הדין בהאג להוכיח אם הוא אכן מוסד בינלאומי רציני ואובייקטיבי. הבקשה שאנו מגישים מבהירה היטב כי אבו מאזן אחראי בפועל למסע שיטתי ונרחב של רצח, עינויים ומאסרים בלתי חוקיים נגד האוכלוסייה".

עו"ד אורי מורד, ראש מחלקת המשפט הבינלאומי והדיפלומטיה הציבורית במכון שהגיש בימים אלה את התביעה מוסיף: "לפי שורת הסכמים בינלאומיים, לרשות הפלסטינית מוענקת סמכות שיפוט בלעדית על פשעים, שביצעו פלסטינים נגד פלסטינים בגדה המערבית. אלא, שהניסיון מלמד כי בתי המשפט של הרש"פ, לא נקטו עד היום כל מעשה להענשת מי שביצעו את הפשעים. בהסתמך על העבר, אין שום סיכוי להעמדת אבו מאזן לדין על ידי מערכת המשפט ברשות הפלסטינית. על-כן, החלטנו במכון, כי אין ברירה אלא לדרוש מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח נגדו בחקירה".