ממכתבי טרומפלדור
ממכתבי טרומפלדורצילום: מכון ז'בוטינסקי

בפסל האריה השואג שהוקם לזכר שמונת חללי תל חי תתקיים היום (שני) האזכרה השנתית לחללי תל חי ויוסף טרומפלדור.

לכבוד יום האזכרה מפרסמים כעת במכון ז'בוטינסקי מכתבים בשפה הרוסית של יוסף טרומפלדור אל אהובתו, פירה רוזוב, ומכתבים שכתבו לו אחיו ואימו בזמן היותו חייל בגדודים העבריים.

המכתבים, שנמצאו בארכיון של מכון ז'בוטינסקי, נכתבו בשנת בחודשים אפריל ומאי 1915 כאשר טרומפלדור מוצב בחזית גליפולי יחד עם חבריו לגדודים העבריים, אותם הקים שנה לפני כן יחד עם זאב ז'בוטינסקי והצבא הבריטי.

במכתבו לפירה כותב טרומפלדור על געגועיו אליה: "בילדותי קראתי אגדות על השטיח המעופף - אם היה לי שטיח כזה, רק ל-10 דקות, הייתי טס אלייך לאלכסנדריה רק כדי להביט בעינייך הגדולות, שלפעמים עליזות ולפעמים עצובות, לומר לך כמה מילים, לשמוע את קולך והשיר החביב שלך, אבל הכי חשוב - ללטף ולהתלטף. אני מנשק אותך פעם נוספת – ייתכן כי בפעם האחרונה - דרישת שלום לכולם, אם איהרג – זה יהיה למען העם היהודי והאידיאלים שלנו".

אחיו הקטן של יוסף טרומפלדור, פרידה (אלפרד), חיכה בצפייה לחזרתו מהמלחמה, ולמעשה, לשלל שיביא עמו במתנה: "אם זה לא קשה לך ואם זה אפשרי, כשתחזור אלינו תביא עמך בבקשה את הכדורים, הרובה עם הכידון הטורקי והגרמני, ואם אפשר גם את האנגלי והפגיון הגדול והקטן, ואם אפשר תביא גם כמה מטבעות טורקיות ואנגליות, ואם אתה יכול גם חרב צ'רקסית (ששקה) או חרב סיף או חרב טורקית או איך שקוראים לזה – "יטגן". אתה יודע מדוע אני מבקש ממך? מכיוון שראיתי את כל אלה אצל חברי אדמוב, שהובאו על ידי אביו. חבל שאתה לא ממליץ עלי כדי שיצרפוני למלחמה – ברצוני להיות עמך ולהילחם. ועוד דבר, אם אפשר תביא מדים של קצין טורקי, אבל לא כדאי לשלוח אותם".

גדעון מיטשניק, מנכ"ל מכון ז'בוטונסקי, מציין כי "מכתבים אלו של יוסף טרומפלדור אל אסתר (פירה) רוזוב, אהובתו וארוסתו הם חלק מעשרות מכתבים שכתב טרומפלדור במעין "יומן מלחמה" שכתב תוך כדי המערכה בגליפולי החל מאפריל 1915. הברית והשותפות בין זאב ז'בוטינסקי לטרומפלדור שעיקרה היה המאבק להקמת הגדודים העבריים החלה באלכסנדריה ונמשכה חמש שנים עד למותו של טרומפלדור בקרב בתל חי".

עוד מציין מיטשניק כי "שם באלכסנדריה גם הכיר טרומפלדור את אסתר. אוסף טרומפלדור הגיע אלינו לארכיון מכון ז'בוטינסקי לפני עשרות שנים בשל הקשר ההדוק בין ז'בוטינסקי לטרומפלדור וכולל מאות מכתבים ברוסית מטרומפלדור ואליו, תעודות ומסמכים. "מכתבי יומן גליפולי" של טרומפלדור חושפים לצד הדיווחים האינפורמטיביים גם צדדים רכים ורומנטיים באישיותו של טרומפלדור שנפל לימים בתל חי".

צדדים רכים באישיותו
צדדים רכים באישיותוצילום: מכון ז'בוטינסקי