חיל הים
חיל היםצילום: דובר צה"ל

עוד בשורה חדשה ו"זוהרת" מבית היוצר הפמיניסטי הגיעה אלינו בתחילת השבוע. לראשונה בהיסטוריה, חמש לוחמות שולבו בספינות הטילים של ישראל מסוג "סער 5". להשלמת החגיגה תמונותיהן של הלוחמות פורסמו מטעם דובר צה"ל על דפי העיתונים, כיאה לצבא מיוח"ץ ומגוהץ למשעי.

רק אל תתנו למדים הבוהקים בלובנם, כשברקע הים הכחול, לבלבל אתכם. זו אינה הפלגת נופש פסטורלית, אלא הפלגה על ספינת טילים. כדאי שנזכיר לעצמינו שהספינה הזו מטרתה לחימה, ומלחמות הן כידוע דם, יזע ודמעות ולא שייט תענוגות.

"אנחנו נמצאים בתחילתה של מגמה שרק תתעצם", ציין סא"ל אבי אבסקר, מפקד פלגת הכשרות הסטי"ל בזרוע הים, לעיתון ישראל היום. "באופן אישי אני מאמין שהאינטרס לשלב לוחמות הוא לא רק ביטחוני אלא לאומי, בטח בשייטת 3, אחת היחידות המבצעיות ביותר בצה"ל".

"אינטרס לאומי ובטחוני"? בואו נתווכח על זה, אבל ראשית יש לדעת מי מוביל את המהלך לשילוב נשים בצה"ל. בשנת 2016 שונה שמו של גוף היוהל"ן מ"יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים", ל"יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר". מהות השינוי היא "מעבר לגוף שתכליתו קידום שוויון הזדמנויות מגדרי מהותי". מעיסוק בענייני נשים בצבא עבר היוהל"ם ל"עיסוק בייצוג התרבותי של נשים וגברים ולעיסוק ביחסים החברתיים ביניהם, ולאופן שבו יחסים אלה מעצבים ויוצרים חברה".

הקשר בין תפקידו של צבא החותר לניצחון, לבין "כינון יחסים חברתיים" ול"עיצוב חברה" הוא במילים עדינות לא ברור, ובמילים גסות הזיה פרועה. בחסות צה"ל מישהו פה רוצה לעצב אותנו, והאמת, לא תודה. טוב היה אם המילים האקדמאיות הללו היו נשארות בחוגי המגדר באוניברסיטאות ולא מגיעות עד לסטי"לים ולשוחות. אבל את ה"מעצבות" שלנו לא בטוח שחוסן צה"ל מעניין. הן משתמשות בצה"ל מתוך הבנה שמה שיוטמע בצבא, יוטמע גם בחברה כולה.

"צבא- שוויוני" הוא אוקסימורון. ההירארכיה הצבאית היא קונסטרוקציה נוקשה וקשוחה עליה יצוק כל צבא באשר הוא. יש פקוד ומפקד, טוראי וקצין. טירון רוצה שוויון? זובור, תחטוף שבת. הניסיונות להשוות בין גברים ונשים בצבא גם הוא מגוחך. ההבדלים הפיזיים והנפשיים כל כך רבים שניסיונות להשוות ביניהם לא צולחים. מסת השריר מפותחת יותר אצל גברים, צפיפות העצם של גברים גבוהה באופן משמעותי מזו של נשים. מחקרים הראו שיש להפחית לבנות אימוני סיבולת לב ריאה (אימונים הדורשים מאמץ מתמשך כמו ריצה) בכ-30 אחוזים לעומת הבנים.

מבחינת היכולת לשאת משא כבד, אסור שמשקל המשא יעלה על 30 אחוז ממשקל גופה של לוחמת, לעומת 40 אחוז ממשקלו של לוחם. אלו מקצת הנתונים שהצבא עצמו פרסם מתוך מחקר שנערך בחיל הרפואה של צה"ל, בשיתוף חיל הרפואה של ארצות הברית. כשהמחקרים סותרים את קידום השוויון מוצאים פתרון יצירתי ומורידים את הרף לשמחתם של אויבנו.

מה מניע את נשות היוהל"ם לקדם מהלכים לשילוב נשים כלוחמות?
המין הנשי נתפס בעיניהן כחלש ומוחלש, והן לא רואות את המאפיינים הנשיים כנקודת עוצמה. רכות, הכלה ונתינה הן מילים שמשטרת הפמיניזם אוסרת לומר על נשים. לשיטתן, תפיסות עולם המעלות על נס את הרגישות, העדינות, והחמלה הנשית למעשה מדכאות נשים ומדירות אותן. תפיסות עולם המעלות על נס לוחמניות וכוחניות הן אלו שישחררו את הנשים מ"הדיכוי הגברי" ויסללו להן דרך בטוחה. צר לי על כך. תכונה נשית שאינה מאוזנת אכן עלולה להוות מצע לדיכוי ולפגיעה, אך האם זו סיבה מספיק טובה להיפטר ממנה?

תכונות נשיות הן דבר שיש להרים על נס, לייקר ולחזק. אך במקום לראות את המיוחד לנו ישנה מגמה שאי אפשר להתכחש לה ועניינה לטשטש,לבטל ואף לזלזל בכל מה שנתפס כנשי, ובוודאי בצדדים הקשורים להבאת חיים ובטיפוח התא המשפחתי.

אני מאמינה שהעולם זקוק לתכונות נשיות במנות גדושות, וזהו האינטרס הלאומי והביטחוני שלי.