הרב שלמה ריסקין
הרב שלמה ריסקיןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

במשך שנים ארוכות החזיק הרב שלמה ריסקין, מייסד מוסדות 'אור תורה סטון' ורבה של מועצת אפרת, בעמדה הדוגלת בדו-קיום יהודי ערבי גם במחיר הקמתה של מדינה פלשתינית. את גוש עציון, אזור מגוריו, ראה כמודל להיתכנותו של דו קיום שכזה.

כיום, לנוכח גל הטרור של השנים האחרונות, הוא משנה את עמדתו וקורא לצעדי ריבונות ביהודה ושומרון. בראיון לגיליון החדש של 'ריבונות' הציג את התפנית בתפיסתו.

"חשוב מאוד שתהיה לנו ריבונות על כל חלקי יהודה ושומרון שיהודים נמצאים בהם", פתח הרב ריסקין שהקפיד להדגיש כי ריבונות ישראל ביהודה ושומרון אסור לה שתפגע בזכויותיהם האזרחיות של הערבים המחזיקים בזכויות קנייניות על הקרקע, ובלבד שיוכלו להוכיח באופן חוקי את בעלות זו.

"הייתי מוכן לעשות הרבה למען הדו קיום. הייתי הדובר הגדול ביותר למען דו קיום, למען חיים משותפים כפי שמבטא צומת גוש עציון וקניון רמי לוי, אבל כעת יש בוודאי שינוי בעמדתי. אני רואה שהטרור מכוון דווקא נגד גוש עציון והסיבה לכך היא המאבק הערבי בדו קיום עצמו. הם מגנים את נירמול היחסים עם ישראל. במצב כזה למסור להם עוד אדמות ולסכן את עצמנו זו התאבדות. לא ניתן אדמות למי שמכריז שמטרתו היא לחסל ולגרש אותנו"

מרחיב הרב ריסקין ומבהיר את התפנית שחלה בעמדותיו: "עד עכשיו נתתי להם את הרשות להיות ולחיות בכל מקום שבו הם נמצאים, אבל הם לא איפשרו לנו, הם לא הכירו בזכותנו להיות כאן. הם לא חושבים שהאדמה שאני נמצא עליה שייכת לי. הגישה הזו היא זו שהביא לכל כך הרבה מעשי טרור, היא זו שיצרה כאן מלחמות".

דרישתו של הרב ריסקין מהפרטנר הערבי להכיר בזכותו של עם ישראל לחיות לפחות על חלק מארצו מזכירה את דרישתו של ראש הממשלה נתניהו מהנהגת הרש"פ בכלל ומהיו"ר, אבו מאזן, להכיר בהגדרתה של ישראל כמדינה יהודית. באכזבה אומר הרב ריסקין כי נראה שהסיכוי להכרה שכזו נראה רחוק מאוד, אולי אפילו בלתי אפשרי.

משום כך, סבור הרב, הגיעה השעה לקבוע עובדות ריבוניות בשטח, להקפיד שלא לגזול אדמות שעליהן זכויות קניין פרטיות של ערבים, אך על כל שאר השטח להכריז ריבונות ולפעול בהתאם. "רוב מוחלט של השטח הוא אדמות מדינה", מזכיר הרב ריסקין, "על השטח הזה המדינה צריכה להכריז ריבונות. זה שייך לנו ונחיה כאן עם כל המשתמע מזכותנו לחיות כאן. ריבונות משמעה הסדרת החיים האזרחיים בכל מקום שלא נרכש באופן פרטי על ידי ערבים".

לזאת מוסיף הרב ריסקין ומדגיש כי הגדרת שטח כשייך לערבי פרטי מחייבת הוכחה ממשית שתעמוד במבחן בית המשפט. "אם יש לערבי בעלות על קרקע מסוימת לא נדרוש את הקרקע הזו. כך היה בעבר, כך עשתה גם פליאה אלבק ז"ל (מנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה שעסקה במיפוי אדמות המדינה ביהודה ושומרון), וכך גם מורה התורה. ריבונו של עולם אמנם נתן לנו את הכול, אבל אנחנו גם מצווים שלא לגזול קרקע פרטית. גזל עכו"ם אסור".

הרב ריסקין מודע היטב להשלכותיה של קביעת ריבונות ישראלית גם על חלק מהשטח באשר לסיכויים להקמה עתידית של מדינה פלשתינית, חזון בו כאמור האמין בעבר. "הייתי בעבר בעד שתי מדינות, אבל אם אני מבין את עמדת הפלשתינים הם קובעים שכל אדמות ישראל שייכות להם. אני לא רוצה מדינה כזו לידי. הייתי מצפה מהם שיכירו בזכותי לחיות כאן כפי שאני נותן להם זכות לגור במקומות שהם נמצאים בהם, אבל אני לא מקבל את ההכרה הזו".

לדבריו מוצא הרב ריסקין סימוכין גם בסיפור המקראי: "שרה רצתה לגרש את ישמעאל אחרי שהוא עשה מעין מעשה טרור. היא אומרת לאברהם שלא יירש בן האמה הזו עם בני עם יצחק. חז"ל אומרים ששרה הייתה נביאה גדולה מאברהם כי הבינה את האמת, היא ידעה שידו של ישמעאל בכל, כלומר שהוא ידרוש את הכול, הוא לא יכול לחלק אדמות, הוא דורש את הכול, ואם יתאפשר לו הוא ייקח את הכול בכוחניות. ישמעאל לא ייתן לך את שלך ולכן אין מנוס מלגרשו. אני שומע היום את הצד הערבי מחזיק בעמדה הזו, לא מוכן לחלוקה כלשהי תוך כדי שהוא ומצטט את הקוראן ואני מבין את המציאות. במצב כזה צריך לצאת מדעתי כדי שארצה בהקמתה של מדינה פלשתינאית, מדינה שכבר כעת מכריזה שיש לה את כל הזכיות גם על השטח שאני חי בו".

ומה באשר לעתיד הרחוק? אולי אז, בעתיד, ניתן יהיה לצפות לכך שתחת ריבונות ישראל ולאחר קבלת כל זכויותיו האזרחיות יסכים ישמעאל לחיות לצד יצחק כפי שחזו הנביאים, אך נראה שעוד חזון למועד.