בן דהן עם שקד ובנט. מקווה לראות אותם בכנסת
בן דהן עם שקד ובנט. מקווה לראות אותם בכנסתצילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

על תחושותיו לפני הבחירות ולאחריהן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מי שמצא את עצמו עמוק ברשימת הליכוד, חבר הכנסת וסגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, מקום 27 בליכוד, המתייחס גם להתמודדות, גם לתקווה לראות בסופו של יום את בנט ושקד בכנסת הבאה וגם על הדרכים למניעת אבדן קולות מתחת לאחוז החסימה.

על תחושתו כאיש 'הבית היהודי' הממוקם ברשימת הליכוד, וממילא אינו יכול להשתתף במערכת הבחירות ולקרוא בכנסים להצבעה עבור מפלגתו, אומר הרב בן דהן כי התחושה הייתה לא קלה. "אני מצטער שלא נטלתי חלק במערכת הבחירות עם איחוד מפלגות הימין. הייתה עתירה לבג"ץ, ועוד קודם גם לועדת הבחירות המרכזית, ואי אפשר להתעלם מכך שהעותרים הגדירו את העניין כעין גימיק.

''עקרונית על פי החוק זה דבר שאינו ניתן והיה סיכוי שהדבר ייפסל, ולכן הלכנו למהלך של ריצה בשתי מפלגות והתמודדתי כחלק ממפלגת 'אח"י' של אפי איתם". לדבריו אנשי השמאל לא שמחו לראות את האיחוד הזה ועקבו אחר צעדיו בשבע עיניים, מה שמנע ממנו להיות חלק פעיל במערכת הבחירות.

כשנשאל על תחושתו בימים בהם הסקרים הראו 27-28 מנדטים לליכוד והיה חשש שנתניהו "ישאב" מנדטים על חשבון מפלגתו שלו, אומר הרב בן דהן כי על אף הסקרים הללו "היה די ברור שהליכוד לא יירד משלושים מנדטים והשאלה הייתה כמה הוא יעלה מעבר לכך, כך שמבחינת המיקום שלי לא חששתי. מובן שרציתי ש'הבית היהודי', 'האיחוד הלאומי' ו'עצמה' יקבלו יותר מנדטים ודאגתי הייתה נתונה להם כל הזמן".

בניתוח מערכת הבחירות החולפת מסרב הרב בן דהן להגדיר את התוצאות ככישלון לציונות הדתית. עם זאת הוא רואה כסיבות המרכזיות לתוצאות העגומות באופן יחסי את האופן בו פרשו ראשי המפלגה, נפתלי בנט ואיילת שקד, ממנה זמן קצר כל כך לפני הבחירות, ועם זאת הוא מזכיר כי לאחר הפרישה נדמה היה שהמפלגה לא תעבור את אחוז החסימה, אך לאחר האיחוד עם 'עצמה' ובתוספת המנדט שלו הרי שמדובר בשישה מנדטים "כך שזה לא כישלון והנסיגה נבלמה".

"מעמדה של הציונות הדתית בבחירות הללו בוודאי נחלש. אני מקווה מאוד שנשכיל בחודשים הקרובים להגיע להסכם איחוד עם תקומה ונגע למפלגה אחת מאוחדת,, אומר הרב בן דהן ומתייחס למאבקה של 'הימין החדש' להיכנס לכנסת הבאה: "אני מאוד מקווה ש'הימין החדש' יעברו את אחוז החסימה כי עם ישראל זקוק לאנשים טובים כמו בנט ושקד וכניסתם תחזק את הימין, אבל אני מקווה שלא תהיה עוד התמודדות דו ראשית, ונשכיל להתמודד במפלגה אחת מאוחדת. בואו נלמד ממה שקורה אצל החרדים, עם כל המריבות בין הפלגים השונים של חסידים וליטאים הם השכילו להגיע לכמעט שמונה מנדטים. עוד מאתיים קולות והם היו מגיעים לכך. זה הגיע בעיקר לאור האיחוד".

עוד מוסיף הרב בן דהן ומציין כי הוא "מאוד מכבד את פייגלין, אבל לא היה מקום למפלגה נוספת. זה מנדט או מנדט וחצי שהפסדנו בגלל ההתמודדות הזו".

על אבדן המנדטים מתחת לאחוז החסימה נשאל הרב בן דהן אם סביר בעיניו רעיון "חצי הגמר והגמר", רעיון לפיו לאחר 'בחירות חצי גמר' יעלו ל'בחירות הגמר' שיתקיימו מספר ימים לאחר מכן, רק המפלגות שעברו את אחוז החסימה וכך יוכל המצביע שמפלגתו לא עברה את אחוז החסימה להצביע למפלגה שהיא עבורו 'בדיעבד' אך בכל זאת תעניק לו ייצוג בכנסת.

"זו הצעה מעניינת", אומר הרב בן דהן הסבור כי "צריך מערכת חשיבה נוספת על כל מה שקורה סביב אחוז החסימה. יש שאומרים להוריד אותו ויש אומרים להעלות ל-5-6 מנדטים, וגם ההצעה הזו אפשרית". עוד הוא מזכיר את ההצעה לפיה הסכמי העודפים יחולו גם על מפלגות שאינן עוברות את אחוז החסימה, כך שהקולות האבודים יצטרפו למפלגה שעברה את אחוז החסימה. לטעמו של הרב בן דהן יש לבחון את הקורה במדינות אחרות ולגבש תכנית שתמנע את עיוות רצון הבוחר.

על המו"מ הקואליציוני שאמנם טרם נפתח רשמית אך נדמה שהוא כבר חי ובועט, נשאל סגן שר הביטחון אם מעל המגעים תרחף תמידית החרב המתהפכת של ממשלת האחדות. לדבריו ולטעמו "ממשלת אחדות לא עומדת כרגע על הפרק. לליכוד אין עניין בממשלה כזו וגם 'כחול לבן' לא מעוניינים, אבל אם נגיע למצב שבו כל מפלגה תדרוש דרישות מקסימליות בלי להתפשר אולי נגיע למצב שבו אין ברירה אלא להקים ממשלת אחדות שהיא לא טובה ולא משקפת את רצון הבוחר".

בדבריו מביע הרב בן דהן להסכמות מוקדמות בין מפלגות הימין והדתיים, גם אם לא ברמה הפרסונלית של חלוקת התיקים הרי שלפחות בעניינים העקרוניים שאיתם יגיעו לנתניהו כגוש מאוחד. "אני מקווה שנגיע כל מפלגות הימין להסכמות. ההבדלים לא גדולים ואפשר להגיע להסכמות גם סביב חוק הגיוס. הרב רפי פרץ קרא להגיע להסכמות בנושאי לבה כמו כשרות גיור וכו' ואני מקווה שהמפלגות החרדיות יסכימו לשתף איתנו פעולה בנושאים הללו. יהיה ויכוח על תפקידים אבל על נושאי הליבה אפשר יהיה להגיע להסכמה".

על דרישותיה של מפלגתו שבמספר המנדטים לו זכתה תתקשה לדרוש שני תיקים בכירים כדוגמת המשפטים והחינוך, הוא אומר: "יש לנו רשימה של דרישות בתחומי המשפט, החינוך, נרצה לחזק את החטיבה להתיישבות והרשות הלאומית לשירות לאומי וגופים נוספים שאנחנו רואים כחלק אינטגרלי מאחריותה של הציונות הדתית לדמותה של מדינת ישראל".