יעדים ומשימות לעם היהודי כולו.עטראלירן אהרון

פגשנו את יו"ר הקק"ל דני עטר בפארק שוני לשיחה על המקום שהוכשר לאחרונה לביקור אלפי מטיילים ונופשים במהלך הפסח ובכלל על פעילות הארגון בשנים האחרונות.

"המקום יקלוט כאן במסגרת תהליכי החינוך אלפי בני נוער בשנה כדי לינוק מעולם הערכים של קק"ל ולהביא אותו לעם היהודי", אומר עטר ומספר על פעילות הקק"ל לאורך השנה כולה, מעבר לשתילת עצים כפי שהיה בעבר וגאולת אדמות שהיתה משימתו העיקרית של הארגון בראשית דרכו, לפני 118 שנים:

"אנחנו ממשיכים בתהליך גאולת האדמות גם בימים אלה. קנינו בשנה האחרונה קרקעות בסדר גודל של 500 מיליון שקלים, אבל במשך השנים קק"ל עוסקת גם בייעור ובפתרונות לבעיית המים והוספנו פעילויות כשהדומיננטית שבהם היא בתחום החינוך, להכין בני נוער להיות מנהיגים במדינה הזו. אנחנו מכירים בכך שהעם קם על אדמתו בזכות הנוער. אנחנו פועלים מול תנועות נוער ומכינות ויש לנו נוער מדהים ואנחנו מכינים דור עתיד יוצא מהכלל"

בנוסף, מספר עטר, על פעילות בתפוצות להגברת הזהות היהודית והזיקה למדינת ישראל ולארץ ישראל. "אנחנו מתקרבים למצב שבו שבעים אחוזים מהעם היהודי נמצא בהליכי התבוללות. עבורנו זו קטסטרופה. יש לנו מדינה מוצלחת שמשמשת מגדלור לעולם ועבורנו לאבד כמות כזו מיהדות העולם זה אסון והחלטנו בקק"ל שאנחנו פועלים בכל דרך לעצור את המגמה הזו ולא משנה אם זה התפקיד הראשוני של קק"ל. קק"ל היא נכס של העם היהודי כולו ולכן אנחנו חייבים לחזק את העם בפריפריה ובעולם היהודי ולעצור את ההתבוללות עם הגברת הזיקה לעם היהודי והגברת הקשר למדינת ישראל".

במסגרת פעילויות הקק"ל, מספר עטר, הוקם מיזם 'קק"ל למען הקהילה', מיזם שהתפרס על פני שבועיים בו פשטו אלפי מתנדבים על 160 אתרים ברחבי הארץ ופעלו במרכזי הקשישים, במוקדי פעילות, בבתיהם של ניצולי שואה ובעלי מוגבלויות, צבעו ושיפרו את אזור מגוריהם ובתיהם, "אנחנו רוצים לתת להם את השנים הכי טובות שמגיע להם, דור מייסדי ומקימי המדינה".

על הפעילות בתפוצות מדגיש עטר כי זו כרוכה וכוללת עידוד לעליה לארץ והגעה להתיישבות בנגב ובגליל, "רק פה זה הבית של העם היהודי ותפקידנו לעודד אותם לבוא לכאן".

"התברר שכאשר מאפשרים לנוער לצאת מהמסכים ומהטאבלטים שלהם ומנגישים להם את היערות והפארקים ומייצרים פעילות חינוכית ערכית שמדברת על שורשיות וזיקה לארץ ישראל, הנוער צמא לזה יותר ממה שאנחנו, ההורים, חושבים. שיתוך הפעולה בין מבוגרים וצעירים ביערות קק"ל גורם לאנשים לקחת אחריות, אנשים מייצרים תהליך קהילתי ביער הסמוך לשכונה והיער הופך למגרש המשחקים השכונתי והם ממשיכים ומתחזקים אותו באמצעות פעילויות ומתגברת האהבה שלהם לארץ והקשר למקום המגורים. חבר'ה הופכים להיות מתנדבים בקהילה, עוזרים לאחרים ומתברר שיש לנו נוער מדהים שלוקח אחריות על החברה הישראלית. כשהם מגיעים לצבא 35-40 אחוזים מגיעים לקצונה ו-75 אחוזים הולכים לשירות איכותי ביחידות הכי טובות של צה"ל. הם מסיימים את הצבא והולכים לאוניברסיטה ובוחרים לחיות בפריפריה, מקימים כפרי סטודנטים וקיבוצים עירוניים בפריפריה ועוסקים בחינוך ומתנדבים בקהילות. נוצר כאן גלגל שהולך וגדל מבחינת היקפי הפעילות שלו".

עטר מספר על הקשר הרצוף עם שליחי הקק"ל לקהילות יהודיות בתפוצות תוך העברת תיקי הפעלות ומפגשים המאפשרים להם להעביר את מסריה של ארץ ישראל באופן חי וערכי. "הילדים בתפוצות צמאים למידע. הם לא יודעים על מדינת ישראל ועל עוצמתה. הם לא יודעים איך לחזק את הזיקה שלהם לעם היהודי ולמדינת ישראל והשליחים שלנו עוברים ממקום למקום, מבצעים הפעלות ומשחקים על מפת ארץ ישראל והילדים הופכים חלק מארץ ישראל".

על תץכניותיו לקק"ל בשנה הקרובה אומר עטר כי המשימה היא לייצר תהליך דמוגרפי בגליל ובנגב ולהביא חצי מיליון תושבים חדשים לגליל ועוד מיליון לנגב. "אנחנו רוצים להביא אלף צעירים יהודים לישראל כדי ללמוד הייטק" הוא אומר ומזכיר את יעדי גאולת הקרקע ורכישת אדמות הנמשכת גם בימים אלה, כאמור. בהקשר זה עטר רואה כחזון הקמת מפעלי ומיזמי הייטק בפריפריה על מנת לחזקה, ולהערכתו העולם היהודי יכול להתגייס ולסייע לעם היהודי במשימתו זו.