ח"כ מועלם-רפאלי: אולי אין מקום לעוד מפלגה בימין

על תחושותיה המורכבות לאחר הבחירות בהן נותרה עם מפלגתה, 'הימין החדש', מחוץ לכנסת סיפרה ח"כ לשעבר שולי מועלם-רפאלי בראיון לערוץ 7.

"שתי תחושות מרכזיות מקננות בתוכי מאז יום שלישי בלילה וביתר שאת לאחר ספירת קולות החיילים ולמרות התגייסות מרגשת של מאות כדי לבחון ולבדוק אם נעבור את אחוז החסימה. תחושה אחת היא של הפתעה וצער גדול, כאב על שלא הצלחנו בבשורה שמאוד האמנתי בה.

״מהצד השני אני מסתכלת אחורה אל שש שנים שבהן הייתי בכנסת, שש שנים שבהן קמתי עם אור בעיניים בכל בוקר כשהרגשתי שאני במקום שבו אני מצליחה להיות חלק מתיקון עולם במלכות שדי שכולנו שואפים אליו, ואני יודעת שאחרי שישקע הכאב והצער יהיה זמן גם לחשבון פנימי אישי וכללי בימין".

על הסיבה לכישלון לתפיסתה אומרת מועלם רפאלי שישנן שאלות פנימיות וישנן חיצוניות שהובילו לכך. "יש שלושה דברים גדולים שניתן להצביע עליהם, וגם עליהם צריך לבחון איך התמודדנו איתם. הראשון הוא הסיפור של 'זהות', איך יכול להיות שפשיטת הרגל האידאולוגית הזו נגסה בימין החדש? הדבר השני הוא החיבור של לפיד וגנץ שהובילה למערכת בחירות של ראש בראש והדבר השלישי הוא הבליץ של ראש הממשלה על הראש של הימין החדש.

״זה ציער אותי פעמיים, כי שמעתי את ראש המשלה מדבר על שומנים בימין החדש ושהוא מצפה שלא נהיה מעל 4-5 מנדטים וזה לא מתאים כי כשמתחילים בליץ כזה יודעים איך הוא מתחיל ולא איך הוא מסתיים. מהצד השני ראיתי ציבור שמאמין בבשורת הימין החדש שלא עמד בלחץ. אלו הדברים החיצוניים"

"בתוך הימין החדש עולה השאלה אם המהלך היה נכון, האם המחשבה שיש מקום למפלגת ימין שמשלבת דתיים וחילוניים, שמונעת זליגה של קולות ימין למפלגות מרכז, האם זה היה נכון לעשות? האם הדרך שבה עשינו את זה והפגיעה שנפגעו אנשים מהבית היהודי ליוותה את חלקם עד יום האחרון, האם יכולנו לעשות זאת אחרת ולהסביר זאת טוב יותר? אני לא יודעת. אני שואלת את השאלה הזו", מודה מועלם-רפאלי ושואלת האם הקמפיין דיבר מספיק על בשורתה הגדולה של המפלגה ועל הנבחרת האנושית אותה הציגה המפלגה.

על הביקורת שהופנתה כלפי התנהלות ועדת הבחירות המרכזית, ביקורת שהניבה היום (רביעי דברים נרגשים עד כדי דמעות מצידה של מנכ"לית הוועדה שחשה פגיעה, אומרת מועלם-רפאלי: "ועדת הבחירות המרכזית עשתה עבודה טובה והשר בנט אמר זאת בעצם ימי הבירור, אבל מצד שני לא הייתה מפלגה שהייתה קרובה כל כך לאחוז החסימה וראיתי את הרצון הציבורי שנמצא את אותם 1400 קולות, והאינטרס של ועדת הבחירות צריך להיות שהביקורת תישמע כדי להחזיר את אמון הציבור בתהליך לאחר שהם יודעים שהיו זיופים. העברנו להם את כל הממצאים שמצאנו והמשפטנים שלנו עוד יעברו על החומר ותפקידם הוא לעשות את הבירור".

"בסופו של דבר ראינו דברים שחלקם נבעו מטעויות אבל חלקם דורשים בירור יסודי, גם אם לא עברנו את אחוז החסימה", אומרת מועלם רפאלי.

עוד נשאלה מועלם רפאלי אם לא נכון היה לעבור לליכוד במידה וחשה במפלגתה הקודמת 'הבית היהודי' תחושת מחנק פוליטי כזו או אחרת, והיא משיבה וקובעת כי שש השנים שבהן כיהנה מטעם 'הבית היהודי' היו שנים מופלאות עם הצלחות וכישלונות ועם שיתופי פעולה והצלחות להוביל את אמונותיה ובסיכומן היא חשה סיפוק רב.

עם זאת "כשנפתלי ואילת באו עם הרעיון החדש הוא השתלב עם מה שאמרתי בערוץ 7 שבועיים לפני שנתניהו הכריז על הקדמת הבחירות, שבעיני רוחי המטרה צריכה להיות עוגן רחב בציונות הדתית ופתיחת שורות למסורתיים וחילוניים, וצריך להגיד בכנות שלא הצלחנו בזה ב'בית היהודי' והדבר מצריך חשבון נפש".

בדבריה לא דוחה מועלם רפאלי את הטענה לפיה עמדתה זו צריכה ויכולה לבוא לידי ביטוי בליכוד לצד 'הבית היהודי'. לטעמה גם שאלה זו תצטרך להיבחן במסגרת חשבון הנפש הכללי ולשקול אם ניתן להקים מפלגה שתאחד את כל הציונות הדתית, האם יש מקום למפלגת ימין נוספת, שאלה שקיבלה מענה שלילי בבחירות, ועם זאת היא מזכירה שיותר מ138 אלף מצביעים בחרו בבשורת הימין החדש, "זו שאלה שנצטרך לשאול את עצמנו".

עם כל זאת מדגישה מועלם רפאלי את אמונתה בעיקרון ולפיו 'כל מאן דעביד רחמנא ליטב עביד' ומכל משבר ניתן ונכון להתחזק ולצמוח אל היעד הבא שבשלב זה היא אינה יודעת מה הוא. עוד היא מספרת על ביטויי התמיכה הרבים שהיא מקבלת ברמה האישית מציבורים רבים ושונים שאיתם עבדה בשיתוף פעולה פרלמנטרי לקידום מהלכים לצמצום פערים בחברה הישראלית.

מועלם רפאלי מזכירה בדבריה את חתירתה בשנות כהונתה כחברת כנסת לקידום חזון הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, כאשר התכנית שהציגה בכנסת מדברת על גוש עציון, מעלה אדומים ובקעת הירדן תחילה ובהמשך ריבונות על כלל ארץ ישראל.

״אין שאלה על כך שנושא הריבונות הונח על השולחן בזכות הפעילות שלנו בשש השנים האחרונות. אין שאלה על כך שהתחולל שינוי כיוון הספינה בהורדת פתרון שתי המדינות מעל השולחן ודיבור על מדינה אחת בין הירדן ובין הים, והשארתי להרבה חברי כנסת ותיקים וחדשים הרבה מהדברים שהתחלתי, ואני יודעת שהם ימשיכו".