אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

העולם שלנו הופך יותר ויותר דיגיטלי מרגע לרגע, כאשר המדיות החברתיות תופסות חלק נכבד מחיינו, ורבים משתפים בהן את אשר על ליבם ובין היתר יצירות שונות שלהם.

אנשים רבים בוחרים בפלטפורמה הזו על מנת לחשוף חומרים שלהם אל קהל רב ככל הניתן, חומרים כמו למשל מאמרים, שירה כתובה, צילומים, ציורים ועוד. לכל אדם ישנה זכות להגן על היצירה שלו, וזאת בכדי למנוע העתקה או גניבה.

מה הן אם כך זכויות יוצרים? ומה הן זכויות היוצרים בדיגיטל? התשובות לכך נמצאות במאמר הבא.

מה הן זכויות יוצרים?

בשפה פשוטה וברורה, זכויות יוצרים הן הזכות למנוע מאדם אחר לעשות שימוש ללא רשותך ביצירה שלך.

מניעה זו כוללת את ביצוע כלל הפעולות הבאות, עם יצירה שאינה שלך וללא רשות היוצר: שידורה, העתקה, השכרתה, הקלטתה, הצגה בציבור או העמדתה לרשות הציבור (מתייחס להעלאה אל הרשת למשל).

זכויות יוצרים נחלקות לשני היבטים; זכויות יוצרים כלכליות וזכויות יוצרים מוסריות, הנה הסבר על שניהם:

זכויות יוצרים כלכליות: מדובר באוסף המונה שבע זכויות של היוצר, אשר מאפשרות לו מתן רישיונות לשימוש ביצירה, להפוך את היצירה למסחרית, וכן ליהנות מן ההכנסות והתמלוגים אשר מתקבלים מן השימוש ביצירה זו.

זכויות יוצרים מוסריות: אלו הן זכויות אישיות של היוצר עצמו, ומשמעותן היא למעשה הזכות של היוצר לקבל קרדיט בעת כל שימוש שנעשה ביצירה שלו, ובנוסף, הזכות שלא ייערכו שום שינויים ביצירה, אשר עלולים לפגוע בכבוד או בשם היוצר.

זכויות היוצרים על כל יצירה יהיו תקפות במהלך כל חייו של היוצר, ועד למשך של שבעים שנים מרגע מותו. זכות זו ניתן להוריש, ועל היורשים חלה הזכות ליהנות מן התנובה הכלכלית של היצירה.

במקרים מסוימים, מעניק חוק זכויות היוצרים, אפשרות לשימוש ביצירה וזאת גם ללא רשות היוצר, כך למשל לשם ציטוט (על פי כללי הכתיבה כמובן), למטרות לימוד במוסד אקדמי, לדיווח וסיקור עיתונאי ועוד.

זכויות יוצרים בעידן הדיגיטל

ראשית, חשוב לציין כי זכויות יוצרים אינן מגינות על הרעיון אשר עומד במרכז היצירה, אלא על דרך הביטוי שלה ועל האופן הביצוע.

אלמנט זה יוצר במקרים רבים תחום אפור בכל הקשור לזכויות יוצרים, בייחוד בעולם הדיגיטל, כאשר הרשת מוצפת בתכנים ומידת החשיפה היא אינסופית.

זוהי טעות נפוצה וחמורה לחשוב שכל תוכן שמופיע באינטרנט הינו מותר לכל, וניתן לעשות בו כל שימוש שרוצים, לרבות העתקה.

למעשה, ההפך הוא הנכון, ולא זו בלבד אלא שחוק זכויות היוצרים חל גם על כל התכנים אשר מופיעים ברשת האינטרנט ובמדיות החברתיות השונות.

מהי הפרה של זכויות יוצרים?

כאשר אדם מבצע את אחת הפעולות הנ"ל, אשר מוגדרות בחוק, כלפיי בעל זכויות היוצרים, וזאת כמובן ללא רשות מצדו - מדובר בהפרה של זכויות יוצרים.

במידה והפעולה שהתבצעה הינה מותרת מתוקף ההוראות בחוק, כמו למשל "הוראה בעניין שימוש הוגן".

אחריות חלה גם על מי שמבצע הפרת זכויות יוצרים עקיפה, כמו אדם שמסייע להפרת זכויות יוצרים או תורם לכך תרומה משמעותית, כאשר גם האדם המסייע להפרה פשוט התעלם מביצוע ההפרה עצמה על ידי אגם אחר הוא יישא באחריות.

מה קורה במידה ומפרים זכויות יוצרים?

אדם אשר זכויות היוצרים שלו הופרו, ראשי לדרוש צו הפסקה למניעת ההפרה.

כמו כן, אדם זה יהיה זכאי לפיצויים, כאשר גובה הפיצויים יהי נתון לשיקול בית המשפט, וזאת גם ללא הוכחת גרימת נזק מצד היוצר, כך עד לסכום של כמאה אלף שקלים.

שיקוליו של בית המשפט יהיו על פי אופי ההפרה וההיקף שלה. בנוסף, גם במידה והופרו זכויות היוצרים המוסריות של היוצר, ולא רק הכלכליות, היוצר יהיה זכאי לפיצוי כספי בגינן.

זכויות מבצעים – מה הן?

ובכן, זכויות מבצעים הן למעשה זכויות אשר מוענקות למבצעים של יצירות מסוגים שונים, כמו למשל שחקנים נגנים, זמרים, ורקדנים.

זכויות אלו הן בעצם חובות במהופך, והן מחייבות את המבצעים באישור והסכמה עבור כל שימוש ביצירה, במקביל זכות זו מאפשרת להם לקבל רווח מן ההצגה של היצירה.

איך ניתן לשמור על זכויות היוצרים שלי בדיגיטל?

על מנת להיערך מראש לכל מקרה של הפרת זכויות יוצרים בדיגיטל, ישנה פעולה אחת והיא החשובה ביותר שתוכלו לעשות, וזוהי הוכחה של בעלות על היצירה.

מבלי שתוכלו להוכיח כי היצירה היא אכן שלכם ללא כלספק, לא תוכלו לתבוע זכויות יוצרים עליה. הגיוני בסך הכל לא? מכאן והלאה אתם פחות או יותר מסודרים.

איך עושים זאת? מכיוון שאין רישום על זכויות יוצרים, ניתן בעצם להפקיד את היצירה במשרד עורכי דין על מנת לקבל תיעוד ואישור על מועד יצירת הצירה עצמה ועל זיהוי שלכם כיוצריה.

מכיוון שחוק זכויות היוצרים חל באופן אוטומטי על כל יצירה, אין צורך בהכרח לפעול מעבר לכך, וגם אם תנסחו ותצרפו משפט מתריע וכדומה, אין הדבר מוסיף מבחינת החוק, ורק במידה ותגלו כי בוצעה הפרה, תדרשו אך ורק להוכיח בעלות.