טיול עם מדרשת הגולן
טיול עם מדרשת הגולןצילום: עדי פרץ

הגולן הירוק, שהתברך בשפע של מים במהלך חודשי החורף וגלש גם לחלק מחודשי האביב, בימים אלו כבר מתחיל להצהיב.

החום השורר בכל רחבי הארץ לא פוסח גם על הגולן, ואנו מתחילים לעבור למצב קיץ בכל הקשור לטיולים.

כיוון שכל האזורים המועדפים לטיול כעת נמצאים בצפון הגולן ובחלקים הגבוהים במרכזו, מלבד הנחלים הגדולים הטובים לטיול בכל מצב, נמליץ הפעם על מסלול מהר חוזק (חזיקה בערבית) ועד לשרידי הכפר הצ'רקסי ג'ואיזה.

בוויז נכתוב "הר חוזק" ונעצור למרגלות הפסגה. חלק מהמסלול עובר בשביל הגולן (שימו לב היטב להסברים כדי לא להתבלבל במהלך ההליכה, רבים וטובים טעו) כמו כן, המסלול הינו קווי ועל כן מומלץ להחנות את הרכב השני בעין ג'ואיזה (כך לכתוב בוויז).

נצטייד במה שמצטיידים למסלול הליכה בן שעתיים בשטח ונתחיל ללכת. בתחילת המסלול נראה את שלט 'שביל הגולן' וסימונו, לאחר הליכה קצרה הסימון יהפוך לירוק בעיקר ואחריו נמשיך לצעוד. תחילת המסלול נמצא בחורש אלונים, ומציג בפנינו מראה של פריחה יפהפיה ותורמוסים אחרונים לעונה זו. בין הפריחות נוכל לראות את הפריחה הנדירה של הנוציץ המנוצה, תלתן משולחף ועמודי תפרחת נדירים של מרווה כחולה.

מתחתינו נמצא מושב אלוני הבשן, מושב דתי, המזרחי ביותר מבין ישובי ארצנו, ומעליו ממוקמות טורבינות הרוח לייצור חשמל בהר ששמו הר בני צפת. שמו הייחודי של ההר ניתן לו כדי לשמר את זיכרון ניסיון ההתיישבות בגולן ע"י בני העיר צפת עוד במאה ה-19 במקביל לתקופת המושבות הראשונות. בני צפת שהתיישבו בחורבה ממלוכית בגבעת חושניה הנראית גם היא ממסלול ההליכה, לא צלחו את הבירוקרטיה העותמאנית ואת חוסר הידע בחקלאות ונאלצו לנטוש כעבור זמן קצר את הנקודה. מאוחר יותר הם הקימו מושבה בדרום הגולן הנקראת "בני יהודה" ,שהחזיקה מעמד מספר שנים אך גם ניסיון זה לא צלח.

ממסלול ההליכה נוכל ליהנות מנוף מרכז גולני טיפוסי; הרי הגעש שיפון ויוסיפון, מאגרי המים הקטנים קטיף ודלמיה האוצרים חלק ממימי ערוץ נחל הזויתן, וכמובן את המישורים האינסופיים המעטרים את הנוף. לאחר קילומטר נחצה דרך לבנה, ונשים לב שאנו ממשיכים בעקבות סימון השבילים הירוק, ולא בעקבות סימון שביל הגולן שימשיך לאורך הדרך הלבנה.

לאחר החציה נלך ביער דליל יותר ובתוך שטח מרעה של סוסים. תוך כדי ההליכה נבחין בטרסות מסודרות ובשרידי מבנים, שנותרו משרידי הכפר הצ'רקסי ג'ואיזה- חלק משרשרת הכפרים הצ'רקסיים באזור זה שהוקמו בשלהי המאה ה-19, זאת במקביל לניסיון ההתיישבות היהודי במקום.

כשנתחבר לדרך, יופיע מעבר מסודר בגדר מצד שמאל המוביל אל עבר חורשת עצי אקליפטוס וצפצפות. מתחת לחורש ניצבת בריכה עגולה שמצבה משתנה תדיר, שנבנתה לזכרו של גבריאל חוטר הי"ד בן מושב אלוני הבשן שנרצח בפיגוע בישיבת עתניאל. במקור הבריכה מוקמה מעט מערבה מכאן, אך התנגדות רשות הטבע והגנים הובילה לשינוי מיקום הבריכה למסלול זה.

כ-200 מטרים ממקומנו נתחבר לכביש 98 לכיוון הרכבים שהשארנו בסיום המסלול.