פרופ' ג'קסון עם בנות מסלול מחול ותנועה
פרופ' ג'קסון עם בנות מסלול מחול ותנועהצילום: אורות ישראל

אורחת במסלול המחול של מכללת אורות ישראל. הפרופ' נעמי ג'קסון, כוריאוגרפית בינלאומית וחוקרת תרבות מחול, שחוקרת כעת את המחול היהודי במרכז שלה באריזונה בארה"ב. פרופ' ג'קסון מבקרת בישראל למשך שבועיים, ושבוע מתוכם היא תשהה במכללה ותראיין למחקרה את סטודנטיות המסלול למחול.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר טליה פרלשטיין, ראש המסלול למחול במכללה, ותהינו אם לענף הצעיר הזה של מחול יהודי יש די שנים עד כדי יכולת לחקור אותו כבר כעת. "מחול יהודי הוא רב פנים", היא משיבה. "יש מחול של בנות שומרות מצוות, מחול שקיים במשך עשרים שנה במכללה, זהו פרק משמעותי שניתן לבחון בו את ההתפתחות וההשפעה התרבותית של המחול על החברה הדתית בישראל ועל החברה בכלל. מעבר לכך, המחול שפרופ' ג'קסון חוקרת הוא מחול שיוצרים כוריאוגרפים יהודים ותמות יהודיות במחול".

פרלשטיין מספרת כי "באוקטובר האחרון היה כנס רב משתתפים באוניברסיטת אריזונה, שפרופ' ג'קסון ארגנה, ובו השתתפו חוקרים רבים מרחבי העולם על הנושא הזה של המחול היהודי".

לדבריה "הייחודיות של מכללת אורות ישראל היא ביצירת שפה חדשה של מחול אמוני ברוח ההלכה על ידי נשים שומרות מצוות. הנשים קיבלו הכשרה אקדמית עמוקה וחלקן כוריאוגרפיות ובעלות להקות ומורות למחול בחינוך הממלכתי דתי, שמלמדות את המקצוע כמקצוע חובה בגילאים הצעירים ולבנות בכיתות ההמשך".

לנוכח מה שנראה כחופש מוחלט של יצירה בתחומי המחול, והתחושה לפיה כל אדם יכול לבצע כל תנועה ולהגדיר אותה כמחול, נשאלה ד"ר פרלשטיין אם קיימת הגדרה מילונית מגבילה למונח מחול. "בעולם הפוסט-מודרניסטי כל מה שמגדיר האמן כיצירת אמנות הוא אמנות. אפשר לדבר על ז'אנר, אבל כמו שקנבס לבן שייתלה במוזיאון ייחשב כאמנות, ומי קובע מהי יצירת אמנות ומה לא, האמן? היוצר? אלו שאלות מורכבות".

על כך נשאלה פרלשטיין אם לא מדובר בבעיה לוגית, שכן אין גם הגדרה מילונית למונח 'אמן', ובפועל ברוח הפוסט-מודרניזם כל אדם יכול להגדיר את עצמו כאמן, ומתוקף כך להגדיר מהי אמנות, ולמעשה כאשר הכול אמנות שום דבר אינו אמנות. פרלשטיין סבורה כי מדובר בשאלה פילוסופית מורכבת, אך "אמנות היא בעיני המתבונן והיוצר. זה דבר מאוד פתוח, וחשוב שיישאר כך כי הפיענוח של הדבר הוא מאוד משמעותי".

על ביקורה של הפרופ' ג'קסון בישראל נשאלה ד"ר פרלשטיין אם מול הסטודנטיות העיסוק יתמקד בחוויית המחול היהודי על הבמה, או גם בגבולות ההלכה והקווים האדומים והמגבלות שניצבים בפני יוצרים בתחום. לדבריה התשובה בהחלט חיובית והיא מספרת כי הכנס באוניברסיטת אריזונה בניצוחה של ג'קסון עסק בין השאר גם בשאלה זו. היא עצמה הרצתה שם על הסוגיה הזו של המתחים בין אמנות ואמונה ודבריה עוררו עניין רב. "היא הגיעה לכאן כדי לעמוד על המשמעויות העמוקות של הדברים, ואנחנו במכללה דנים בהמשך שיתוף הפעולה מול אוניברסיטת אריזונה על ההיבטים של שומרי המצוות, שהמחול הוא בגדרי ההלכה".