דיווחתם על הכספים בחו"ל?
דיווחתם על הכספים בחו"ל?צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אם באיזשהו מקום על פני הגלובוס מסתתר חשבון בנק שלא דיווחתם עליו, כדאי שתקחו בחשבון שבסוף החודש הנוכחי ייכנסו לתוקף התקנות שמחייבות בנקים בחו"ל להעביר לרשויות המס מידע על חשבונות של ישראלים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד מאיר לפלר, ממשרד לוסטיגמן, לפלר, רוזנברג ושות', על ההשלכות של כניסת התקנות לתוקף, על האכיפה ודרכי היישום שלהן ועוד, אך בראשית הדברים ביקשנו להבין מה מקור כוחן של הרשויות בישראל לחייב בנקים בעולם להעביר מידע כלכלי על אזרחים ישראלים.

עו"ד לפלר מסביר כי "מדינת ישראל, כחלק מהמדינות המפותחות, חתמה על אמנות למלחמה בהון השחור, וכחלק מכך היא הצטרפה לאמנת העברת המידע בין הבנקים למדינות החתומות על האמנה וכחלק מכך נחתמה האמנה. בכל מדינה שחתמה על אותה אמנה, אלו מדינות שכוללות מדינות שנחשבו בעבר למקלטי מס, נחקקו חוקים מקומיים שמחייבים העברת מידע".

ומה באשר לאותן מדינות או איים שעדיין אינם כלולים באמנות הללו? האם הם יהפכו למקלטי מס? "הקושי בעברת כספים ממדינות מדווחות למדינות לא מדווחות, ויש עדיין כאלה, הוא שהמערכת הבנקאית מאוד מקשה בגלל רגולציה שחלה על הבנקים. אנחנו שומעים על קנסות שמוטלים על בנקים שמסייעים להברחת כספים. הערוץ הזה הולך ונסגר. אמנם יש עדיין דרכים לעשות זאת אבל הכיוון הזה הולך ונסגר. היעד הוא שכל ההכנסות יהיו מדווחות".

למי שבמקרה לא נערך לתאריך הרלוונטי ונזכר כעת בחשבון בנק כלשהו אי שם מעבר לים, ממליץ עו"ד לפלר לגשת ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. "התסריט הכי גרוע למי שנזכר כעת הוא שכחלק מחילופי המידע רשות המיסים בישראל תעלה על החשבון שלא דווח ואז נכנסים להליך הפלילי. יש נוהל גילוי מרצון. עד דצמבר 2018 זה נעשה אנונימית ומבלי לפרט את כל מקורות הכסף, והחל מ-2019 זה נעשה באופן שמי ומפורט. החשש הוא שהרשויות יגידו שלא מכירות בהליך גילוי מרצון כי יש דברים שהוסתרו ואז עוברים למישור הפלילי. לכן צריך להתייעץ ולפתוח בפני איש המקצוע את מכלול הפרטים בלי להסתיר – לעו"ד יש חיסיון עו"ד-לקוח – ואז לקבל את הייעוץ המלא ולנקוט בהליך הגילוי מרצון".

באשר לענישה הצפויה למי שייתפס כשהוא מסתיר חשבון בנק שכזה אומר לפלר כי הדברים תלויים כל מקרה ונסיבותיו, הדברים יכולים להגיע מרמת הקנסות ועד לרמת הכליאה.

"הבנקים נערכים לתקנות הללו כבר כמה שנים. מי שמגיע לבנק מוחתם על מסמכים רבים שעיקרם נוגע לבנקים בחו"ל, ויתור על סודיות, עדכונים לגבי החובה למסור מידע לבנקים בחו"ל וכו'", אומר עו"ד לפלר המציין כי כל הניסיונות לטעון שמידע כלכלי על חשבון בנק כזה או אחר הוא אישי ופרטי, ניסיונות אלו נטענו בעבר על ידי לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון ולא התקבלו, כך שהטיעון לא צפוי להישמע ולהתקבל כעת מפי אדם פרטי כזה או אחר.