בראיון ליומן ערוץ 7 מפתיע יו"ר איחוד תעשיית המוסיקה בישראל, מתי אליהו, ומספר כי עד כה תחום עובדי הבמה, תאורנים ואנשי סאונד, אינו מוגדר בחוק והמשמעות לכך מגיעה עד כדי סיכון חיי אדם וקושי לקבל זכויות ופיצויים במקרה של פציעה.
את השיחה עם אליהו קיימנו בעקבות מותו של פולדי שוורץ ז"ל שנפגע מקריסת עמוד התאורה במתחם האירוויזיון. "כבר שנתיים אני עובד עם איגוד המלאכה והתעשייה שמהווים הגב שלנו. הקמנו איגוד סאוונד ומקצועות במה. בגלל אופי העבודה שלנו כמי שעובדים בשטח, בהפקות בתנאים לא תנאים, בבמות לא מאורגנות עם עומסים של ציוד, יש הרבה נפילות ופציעות ותנאי העבודה הבסיסיים לא מוסדרים, ואנחנו מנסים לשפר את זה מבחינת בטיחות הכשרות ותנאי עבודה בסיסיים".
אליהו מספר כי כארגון ניסו הוא וחבריו לפנות לרשויות אך גילו ש"אין כזה מקצוע סאונדמן, תאורן וטכנאי במה. ראינו שאין תגובה מצד הרשויות", הוא אומר ומספר על ניסיונו כמי שנפגע באונת דרכים בדרכו לעבודה וגילה שאין הכרה במקצועו ואין ידיעה באשר למשמעויות הגופניות והאחרות של תפקודו כבעל מקצוע.
"אתה לא קיים בעצם. 12 שנה אני עצמאי בתחום הבמות, מוציא חשבוניות ועובד ככל יכולתי להתפרנס וכשנפצעתי הייתי צריך להגדיר לרופאים של ביטוח לאומי מה אני עושה, מה הפעילות, מה אני סוחב. אנחנו עובדים בגובה עם דברים כבדים, כשהם שמעו את זה אמרו שאסור לי לעבוד כמה חודשים אבל המקצוע לא רשום ולא מוגדר. הם לא יודעים מה זה בכלל".
במציאות הזו פנה אליהו לקבוצת 'זאפה' ויחד החליטו "לייצר" מראשיתו את תחום עובדי הבמה, "יצרנו קורס טכנאי במה, כדי להסדיר את המקצוע הזה מהתחלה. אנחנו מגדירים את המקצוע מהתחלה, מה זה המקצוע הזה, מה המשמעות לגבי עבודה בחשמל, עבודה בגובה, עבודה עם ציוד, איך לעבוד נכון וכו'. אנחנו מסיימים את הקורס הראשון שלנו כדי לחזור למשרד העבודה ולהסדיר את המקצוע שלנו".
"אנחנו אלפי עובדים במקומות האלה. רק בנס ביום העצמאות האחרון לא היה מוות או פציעה קשה, אבל יומיים אחרי יום העצמאות ציוד כבד נופל על אנשים תמימים. אנשים לא עובדים עם רתמות ועם ציוד בטיחות. הארוויזיון היא ההפקה הכי גדולה בעולם, אבל הבוסים שולחים את העובדים לעבוד בלי אמצעי בטיחות במשך שעות ארוכות בלי אחריות".
"חייבים יותר רגולציה ויותר בטיחות, להבין שמדובר באנשים שזה המקצוע שלהם, שהמשפחה שלהם תלויה בהם", אומר אליהו המקווה שלאחר השלמת הקורס הראשון יוכל להציג את הנתונים והמסמכים הרלוונטיים למשרד העבודה ולקבל הכרה מוסדרת במקצוע שלו ושל רבים אחרים. "אנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש".
בדבריו מזכיר אליהו כי בכל יום עצמאות ובכל יום זיכרון המדינאים והפוליטיקאים עולים על במות המוקמות על ידי צוותי ההפקה ומדברים דרך מערכות הסאונד וההגברה שאנשי הבמות מכינים להם, "הם יודעים ורואים את הציוד שלנו ונבהלים מכמויות הפנסים והרמקולים אבל המקצוע לא קיים. אנחנו רוצים רק לשמור על החיים שלנו וזה לא יקרה בלי ההתערבות שלהם".