נתניהו עם ביטן וחוטובלי
נתניהו עם ביטן וחוטובליצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, מתייחסת ביומן ערוץ 7 למו"מ הקואליציוני התקוע, לדרישותיהן של המפלגות הצפויות להיות חלק מהקואליציה הבאה ולשאיפותיה שלה במסגרת ממשלת נתניהו הבאה.

על השאלה אם בתום הימים שהוקצבו לכך על ידי נשיא המדינה תהיה או לא תהיה ממשלה חדשה, קובעת סגנית השר: "תהיה ממשלה אם אנשים יבינו את כוחם הפוליטי ולא יתנהלו כסחטנים".

בפניה ישירה לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אומרת חוטובלי: "המצביעים רוצים לראות אותך שר בממשלת הימין ולא לראות אותך מטרפד הקמת ממשלת ימין. אין ספק בציבור שיריב לוין יעשה את אותה עבודה מול מערכת המשפט כמו האידאולוגיה שאתה רוצה להוביל. תן לליכוד את ההובלה בנושא המשפטי".

"הציונות הדתית היא חלק ממערך גדול, חלקו בליכוד וחלקו במפלגה המגזרית. אם נשלב ידיים נביא לשינויים אבל אם כל אחד ירגיש שהוא הגדול והחזקה כשאנחנו, מפלגת השלטון, היא המפלגה הגדולה עם 35 מנדטים, נמצא את עצמנו בחוסר אמון של העם במהלך הזה".

חוטובלי קוראת לאיחוד מפלגות הימין להצטרף לממשלה ולקבל את הצעתו של ראש הממשלה להעניק למפלגה את תיקי החינוך וביטחון הפנים, "אלה תיקים מאוד נדיבים וצריך להתכנס להרכבת ממשלה כי אנחנו מתקרבים לדד-ליין".

על אף הנימה הנחרצת שבדבריה מקפידה חוטובלי להבהיר שמפלגתה אינה חוששת מבחירות חוזרות ולא חשש שכזה הוא שמנחה אותה בדבריה, אלא רצונו של הציבור שמעוניין בממשלת ימין תחת כהונת נתניהו. "אפשר עוד להתכנס להקמת הממשלה".

לנוכח דבריה אלה שאלנו בעקבות דברים שאמר חבר הכנסת סמוטריץ' אך לפני ימים אחדים ביומן ערוץ 7, ולפיהם עוד טרם הסוגיה הפרסונאלית ושאלת חלוקת התיקים צוות המו"מ של הליכוד מסרב לכלול דרישות בסוגיית ההתיישבות בקוי היסוד של הממשלה. כזכור, סמוטריץ' טען כי על אף שהשר לוין ברמתו האישית תומך בדרישות אלה, בהיותו נציגו של ראש הממשלה הוא עדיין אינו מוכן להסכים על קביעה לפיה שטח לא יימסר לישות זרה כלשהי, ביטול חוק ההתנתקות, לפחות לגבי צפון השומרון, פעילות נגד ההשתלטות הפלשתינית על שטחי C וכיוצא באלה.

חוטובלי מגיבה לדברים ואומרת: "לא ידוע לי שזה מוקד המחלוקת. הבנתי שהתיקים הם המחלוקת. מול תכנית טראמפ אנחנו צריכים לומר שאנחנו מתקדמים בהתיישבות ולא רק שלא רוצים נסיגה בשטח. שהתכנית הזו תקדם אותנו להחלת ריבונות על הישובים ביהודה ושומרון. אני מקווה שהדברים האלה יופיעו בקווי היסוד של הממשלה".

"ברור לי לגמרי שתהיה הסכמה בסוגיות הללו. השר יריב לוין יגיד לך שלא אלה סלעי המחלוקת. יש סוגיות אחרות שהן המחלוקת ואין פער אידאולוגי בין הליכוד לבין הבית היהודי. צריך להבין שמפלגה של חמישה מנדטים לא יכולה לדרוש מה שמפלגה של 35 מנדטים רוצה".

ומה באשר למחלוקת בין ליברמן למפלגות החרדיות? נראה לכאורה שמדור במחלוקת שמבחינת הליכוד היא המורכבת יותר, משום שבמחלוקת זו לא ויתור של הליכוד הוא שירגיע את הניצים אלא רק הסכמה בינם לבין עצמם. ספק אם התערבות של הליכוד תוביל להסכמה בין הצדדים.

"מתנהלות שיחות עם ליברמן. ראש הממשלה דיבר עם ליברמן. יש רצון להסביר לליברמן שסוגיות דת ומדינה הן פתירות לחלוטין. צריך לזכור שאלו אנשים שישבו יחד בממשלות ישראל כולל בממשלה הקודמת, אז יש יכולת להגיע להסכמות, הרי לא מדובר בכך שליברמן ייצר איזו מהפכה בתחום גיוס החרדים לצה"ל. יש כאן עשיית שריר שניתן לפתור אותה ברצון טוב. השאלה היא אם יש או אין רצון כזה. אם ליברמן לא רוצה להיות חלק מהממשלה הבאה הציבור הימני ישפוט אותו על זה. הוא מפסיד נקודות בציבור על זה שהוא מונע מהמערכת הפוליטית להתכנס לממשלה שהעם בחר בה".

"כולם צריכים להתגמש, אבל מבחינתנו ליברמן טיפס על עץ גבוה מדי והינו שמחים לראות את בצלאל סמוטריץ' חותם על הסכם העקרונות של המו"מ הקואליציוני ומקבל באהבה את התיקים המאוד נדיבים שהוצעו לו".

עוד התבקשה סגנית שר החוץ להתייחס לסוגיית חוק החסינות הזוכה להתבטאויות שונות גם בשורות הליכוד. הדברים באים לידי ביטוי בדבריהם של חברי הכנסת סער ושיר, אך גם בהתבטאותו החריפה הבוקר (ראשון) של השר לשעבר בני בגין שהגדיר את השינוי בחוק זה כשחיתות מצידו של ראש הממשלה.

"צריך לזכור שהחוק הישראלי מאפשר לנתניהו לכהן עד לערעור בעליון, בלי שום תיקון בחוק. המחוקק הישראלי בידל את ראש הממשלה בגלל הייחוד של התפקיד שלו כי מדובר באדם כאם מוציאים אותו מהמשחק פוגעים ברצון הבוחר שבחר בו. בכל מקרה אנחנו עוד לא שם. ראש הממשלה עוד לא עבר שימוע. לגבי חסינות, אין עמדה כרגע בליכוד אם הולכים על זה וזה לא חלק מהמו"מ הקואליציוני".

על התבטאויותיו של גדעון סער ומיכל שיר אומרת חוטובלי כי בהיות הליכוד מפלגה דמוקרטית מותרת בה ההתבטאות לכאן ולכאן. כשהיא נשאלת על המתקפות החריפות להן זוכים השניים מקרב בכירי המפלגה היא מציינת שגם זה חלק מדרכה של הדמוקרטיה".

בדבריה מזכירה חוטובלי את דבריו בראיון ל'מקור ראשון' של פרקליט המדינה שי ניצן ולפיהם הרף שנקבע בדיון סביב נתניהו ולפיו סיקור תקשורתי אוהד הוא בגדר שוחד, הוא רף חסר תקדים. "זה פורם את כל מערכת היחסים העדינה בין כל עיתונאי לכל פוליטיקאי אם קובעים סביב זה רף של שוחד. יש כאן, בעיניי, קביעת תקדימים מסוכנת מאוד. היא פרסונאלית כשהיא נותנת לנתניהו יחס שלילי מועדף".

להערכתה רף זה הוא שהביא את הציבור לתמוך בנתניהו מתוך תחושה שלא מדובר בסוגיות פליליות המונחות לפתחו של נתניהו, אלא לכל היותר לסוגיות אתיות של קבלת מתנות ולא מעבר לכך. "אנחנו לא רוצים שראש ממשלה שנבחר על ידי העם ברוב גדול כל כך יצטרך לצאת מהמשחק. הוא צריך לנהל את המדינה כפי שהעם בחר בו. לא מדובר באי העמדה לדין. הדברים יתבררו בבית משפט לאחר הכהונה. כך מקובל בכל המדינות הנאורות".

באשר לעמדתה שלה בסוגיית חוק החסינות אומרת חוטובלי כי כאשר תראה את פרטי מנגנון החסינות המדובר היא תקבל את החלטתה. "זו צדקנות בעיניי לומר שלא מגיע לראש הממשלה לנהל את עניני המדינה. הרי אף אחד לא חושד בו שהוא לא יעמוד לדין לעולם. כשהוא יסיים את הכהונה הוא יוכל לעמוד לדין. לא מדובר במילוט מדין. אם היה מדובר, כמו אצל אולמרט, בקבלת מעטפות כסף, הכנסת לא הייתה מאפשרת את החסינות. יש כאן עבירות דקות של אתיקה, דברים אפורים ולא בטוח שבגלל דבר כזה צריך לשבש את מהלך כהונת ראש ממשלה".

באשר לתפקודה שלה בימים מתוחים אלה של המתנה בליכוד לתוצאות המו"מ עם השותפות הקואליציוניות, אומרת חוטובלי כי היא ממשיכה את עבודתה כרגיל במשרד המלא בתעסוקה בארץ ובחו"ל. "אני לא עוסקת בזה. אני נותנת את דעתי בסוגיות הערכיות בעיקר לקראת תכנית טראמפ. רוצה להיות שרת התרבות ולקבוע תקדים של שרה דתית לאומית ראשונה, היסטוריה יפה שהליכוד יכול לקבוע כאן".