ונצואלה
ונצואלהצילום: אייסטוק

הארגון למעקב אחר אלימות בוונצואלה טוען כי בשלוש השנים האחרונות ירד שיעור מקרי הפשיעה החמורה במדינה ב־20 אחוז, נתון סולידי למדי לעומת נתוני הממשלה שמצביעים על ירידה של כמעט 40 אחוזים באותה התקופה.

תחקירים עיתונאיים שבדקו את הנושא גילו שהפשע כבר אינו משתלם כלכלית עבור העבריינים הוותיקים. "כדור אקדח אחד עולה דולר", אומר אחד מהם בראיון לכלי תקשורת כשהוא רעול פנים,

"אם אתה מרוקן מחסנית אתה מפסיד 15 דולרים, ואם המשטרה תפסה אותך והחרימה לך את האקדח, הפסדת 800 דולר".

שיעור האינפלציה החריגה בהיקפה, שבשנה שעברה כבר חצתה את רף המיליון אחוזים, הפך את הדולר למטבע יקר ערך בוונצואלה העניה, ובמחיר של אקדח בודד יכולה משפחה ונצואלית לחיות במשך שנה ברמת חיים סבירה ואף יותר מכך.

עוד מדווחים כלי התקשורת שחקרו את הנושא, כי גם מעשי השוד פחתו, מהסיבה הפשוטה שאת רוב האנשים אי אפשר לשדוד משום שהם חסרי כל. התושבים המודעים למצב השורר בחוץ נמנעים לצאת מהבית כשעליהם דברי ערך, רובם משאירים את הטלפון הסלולארי בביתם, וכך הם עושים גם עם הארנקים, התכשיטים, השעונים וכל מה שיכול להפוך אותם לקרבנות שוד.

עם זאת, נראה כי מה שבעבר היה נחשב לפשיעה קלה, הפך בצוק הימים לפשיעה חמורה הפוגעת מאוד באזרחי המדינה, כדוגמת שוד של מצרכי מזון ומוצרי צריכה בסיסיים, שאינו נחשב לפשיעה חמורה, אך במצב הקיים בוונצואלה הוא יכול לגזור על משפחה שלמה חרפת רעב.