המדינה מתכננת הקמה של חמש מרינות חדשות והרחבה של שמונה מרינות קיימות במהלך העשור הקרוב. זאת במגמה לקדם תיירות וספורט ימי. בחברה להגנת הטבע נערכים למאבק וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ערן בן-נון, רכז משמר התכנון בחברה להגנת הטבע.
"מדובר ביאכטות וסירות פרטיות שאנחנו מספקים להן מקום חניה על החוף שמשמש את כלל התושבים", אומר בן-נון הרואה בכך את הבעיה העקרונית ביותר מעבר לפגיעה הצפויה בערכי הטבע והסביבה.
"אין לנו בעיה עם האוהבים לשוט וליהנות מהבילוי הזה בשעות הפנאי. אנחנו רק טוענים שבתכנית שהמדינה מקדמת כעת מספיק להרחיב את הקיים", הוא מבהיר ומציין כי מאחר והתכנית מיועדת להתבצע בעשור הקרוב הרי שהיא מצריכה תכנון לעתיד, וככזה "צריך לראות מה יהיה בהיבט כמות האוכלוסיה שתכפיל את עצמה בעשרים השנים הבאות בשעה שכמות השטח הפתוח לא תגדל אלא להיפך, כי יוזמות הנדל"ן נמשכות".
"צוות התכנון של המדינה בדק והציג בפנינו נתונים דרישות וצרכים. אנחנו טוענים שהמדינה לא צריכה להיענות לכל צורך של כל אוכלוסייה. צריך להסתכל על הקבוצה הגדולה יותר".
כאשר נשאל אם אין מקום לבחון אפשרות של בניית מרינה בעומק הים הזכיר בן-נון את העלויות הכספיות האדירות הכרוכות ברעיון שכזה. המרינות המתוכננות כעת צפויות לעלות כמאה מיליון דולר כל אחת ומיזם שכזה בעומק הים יעלה פי כמה.
על הפגיעה הסביבתית שתיגרם מהמיזם מציין בן-נון את ה"פגיעה האקוטית בצבי הים", שכן המיזם מתוכנן לקום בחופים בהם מטילות נקבות צבי הים ביצים. "יש הרבה בעלי חיים ימיים שחיים כאן, בעיקר בסלעים ובמים הרדודים. כל זה ייהרס".
עוד מתייחס בן-נון לתופעת 'הסעת חול'. "רוב החול בחופים מגיע מהדלתא של הנילוס שמגיע מדרום לצפון. כל פיתוח ישפיע על הסעת החולות ויגרום לכך שכל החופי הצפוניים מהמרינה לא יקבלו עוד חול וכך תהיה עוד פגיעה בחוף. המים יאכלו את המצוק ויביאו לקריסות וההשלכות תהיינה רחבות יותר". בנוסף הוא מזכיר את פגיעתם של דלקים של היאכטות הרבות שיעגנו ויזהמו את הים.
לדבריו "ברוב הדברים המשרד להגנת הסביבה תומכים בנו אבל צריכה להיות השפעה ציבורית על ראשי הערים הרלוונטיות". על מנת לייצר את השינוי בדעת הקהל ובדעת מקבלי ההחלטות "אנחנו מתחילים להגיע בשטח. המשימה שלנו היא ליידע את הציבור. הדברים נסגרים בחדרי הדיונים אבל הציבור שבחופים לא יודע על זה. נחתים על עצומות, ניפגש עם חברי מועצות בערים המדוברות. אנחנו בעד ספורט ימי, אבל בשביל זה לא צריך מעגנה ענקית לסירות הפרטיות אלא לעשות דברים קטנים יותר לשימושים ציבוריים ולא פרטיים".