עו"ד אבי חימי
עו"ד אבי חימיצילום: דוברות לשכת עורכי הדין

ראש לשכת עורכי הדין החדש, עו"ד אבי חימי, פנה ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, במכתב בו הביע את מחאתו על החלטת ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, להגביל את הכניסה לפארק העירוני רק לתושבי העיר. לטענתו מדובר בגזענות ואפליה כלפי ערבים.

עורכת הדין חיה-תמר הרפז מבקרת את יו"ר הלשכה וקובעת כי אין זה מתפקידו להתערב בסוגיות הנתונות בדיון ציבורי, אך עוד טרם ביקורתה על עו"ד חימי היא מבהירה כי עמדתה שוללת כלל את הפרשנות הגזענית שניתנה להחלטת העירייה.

"דעתי היא שאין כאן אפליה גזענית, כי איסור שימוש במתקן עירוני למי שאינו מתגורר בעיר זו פרוגרטיבה שניתנת לרשות המוניציפאלית. כך גם ברעננה ובכוכב יאיר ובמקומות אחרים, אבל נוח לתקוף את עיריית עפולה".

לדבריה "ההוראה לא מכוונת כלפי המגזר הערבי אלא כלפי כלל האזרחים שאינם מתגוררים בעפולה. גם אני אם ארצה להיכנס לפארק בעפולה לא אוכל כי אני לא תושבת העיר. מעבר לשאלת האפליה, כן או לא, מותר לראש לשכת עורכי הדין להחזיק באיזו עמדה שהוא רוצה, אבל הוא לא יכול להשתמש במעמדו כראש לשכת עורכי הדין כדי לקדם את תפיסתו האישית. הוא יכול לעשות זאת ממקום אישי אבל לא לדבר בשם עורכי הדין".

באשר להיבט המשפטי של החלטת עיריית עפולה מדגישה עו"ד הרפז כי אין בה כל בעיה משפטית שכן קיימת החרגה בחוק לאפליה לכאורה של מתן שירותים והחרגה זו קובעת כי רשויות מקומיות אינן כלולות באיסור זה והן יכולות להגביל מתן שירותים דווקא לתושבי הרשות ולמנוע מתן שירות כזה או אחר לתושבי מקומות אחרים. מאחר וכך, אומרת הרפז, גם למשנה לפרקליט המדינה, עו"ד דנה זילבר, אין אמירה משמעותית יותר מאשר לכל אדם אחר בדיון הציבורי הכולל.

את ביקורתה כלפי עו"ד אבי חימי ממקדת עו"ד הרפז וטוענת כי "מדובר באדם שנבחר על ידי גילדה מסוימת. אין ערעור על בחירתו למרות שהוא נבחר בבחירות שבהן ההשתתפות הייתה באחוז מאוד נמוך, לא יתכן שראש גילדה שנבחר ביתרון של כמה מאות קולות יתבטא בשם כולם בעניינים ציבוריים. המטרה שלשמה הוא נבחר מצומצמת ונוגעת רק לענייני הגילדה שבשמה הוא נבחר".

"למה אני, שזו לא העמדה שלי, צריכה מהמיסים שאני משלמת לממן מישהו שמתבטא בצורה הפוכה לזו שאני מאמינה בה?", שואלת הרפז וקובעת כי להנהגת לשכת עורכי הדין ולעומד בראש הלשכה יש די סוגיות פנימיות לעסוק בהם, כולל כאלה הנוגעות לפגיעה בזכויות אדם של עורכי דין בלשכה, בטרם יעסקו שם בענייניה של עיריית עפולה.

"באסיפה לפני הבחירות הוא אמר שתחת ניהולו הלשכה תיקח יותר חלק באמירות חברתיות ובפולמוסים חברתיים והייתה לכך הרבה התנגדות. הלשכה לא אמורה לקחת חלק בפולמוסים חברתיים כי עמדות חבריה חלוקות. יש לו מספיק עבודה בתוך הלשכה, עבודה בנושא מעמד עורכי הדין, התנאים בבתי המשפט ועוד. כשהוא יפעל בנושא הזה הציבור כולו ייהנה מהפעילות שלו".