פרויקט בניה במסגרת תמ"א 38. ארכיון
פרויקט בניה במסגרת תמ"א 38. ארכיוןצילום: Meir Vaaknin/Flash90

מועצת ענף הבנייה התכנסה אמש (ראשון) לדיון חירום לאור הצהרות מנהל התכנון בדבר כוונתם לפעול לסיום תכנית תמ"א 38.

המועצה מורכבת מכל הארגונים העסקיים הפעילים בענף הבנייה לרבות התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איגודי המהנדסים, איגודי האדריכלים, לשכת השמאים, לשכת עו"ד, איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה, איגוד המתווכים, וגורמים ממוסדות נוספים של ענף הבנייה והנדל"ן בישראל.

במסגרת הדיון הוסכם פה אחד, כי תמ"א 38 הינה תכנית חשובה מאוד בהיותה תכנית מצילת חיים באשר היא נועדה להגן מפני רעידות אדמה ומהתקפת טילים. כל הגופים הסכימו כי ביטולה של התכנית תהיה שגיאה נוראית שתסכן בפועל חיי אדם.

לצד זאת, נדרשים תיקונים והתאמות בתכנית הקיימת על מנת לענות על סוגיות תכנוניות ומשפטיות בתכנית הקיימת ולשם כך הוחלט לקרוא לממשלה לפעול להארכת תוקפה של תמ"א 38 לחמש שנים נוספות והקמת צוות מקצועי מצומצם שיידון בתיקונים הנדרשים ויפעל להבאתם בצורה מוסכמת לאישור.

במועצה ציינו כי הגרסה החדשה של התמ"א צריכה לקחת בחשבון את הביטול של פטור מלא או חלקי מהיטל השבחה יחד עם תוספת זכויות וצפיפות לפרויקטים על מנת לייצר מקור הכנסה נוספת לרשות המקומית. כמו כן, מועצת הבנייה ממליצה לממשלת ישראל להקדיש משאבים כספיים באמצעות מענקים ו/או הסכמי גג לרשויות המקומיות על מנת לעודד אותן להגדיל את היקפי הבנייה בהתחדשות עירונית על ידי הגדלות התשתיות הציבוריות שיאפשרו זאת.

"המועצה קוראת בנוסף לממשלה לייצר פתרונות יצירתיים כמו טקס קרדיט (זיכויי מס) וקרקע משלימה על מנת להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית באיזורי הפריפריה ובמיוחד לאורך השבר הסורי אפריקאי בערים כמו קריית שמונה, מטולה, טבריה, בית שאן, ערד על אילת. תמ"א 38 נולדה כתוכנית להצלת חיים ועל כן היא חייבת להמשך ככזאת", נאמר בהודעת המועצה.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ציין "ביטול תמ"א 38 משמעותה הפקרת חיי תושבים ונפעל בכל כוחנו להארכת תוקפה, תוך הכנסת שינויים והתאמות לתכנית, והבטחה חד משמעית שתכניות שנמצאות בקנה - לא תיפגענה. חייבים להחזיר את הוודאות לענף הבנייה ולהימנע מהצהרות פומביות שמקדימות עבודת מטה משותפת. אני מתכוון להוביל את מועצת ענף הבנייה לפעילות אינטנסיבי על מנת להבטיח ודאות ויציבות בענף הבנייה תוך קידום האתגרים והנושאים בתחום שהם אקוטיים למשק כולו. אנו מצפים מממשלת ישראל וראשי הרשויות לשלב ידיים עם המגזר העסקי ולא להוביל מהלכים חד צדדיים שיהיו בכייה לדורות".

עו"ד אבי ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, הוסיף "זו החלטה אומללה ויכולה להיות גם טרגית, מכיוון שמינהל התכנון מחזיק בעמדה זו נראה שהמועצה הארצית לא תשנה את העמדה וזו תהיה החלטה שיהיה בלתי אפשרי לתקן. לא תיתכן אמירה כזאת - חייבת להתקיים אחריות לאומית, ציבורית, ארצית ועירונית".

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, טען בדיון "לגבי ההמלצה לביטול התכנית, יש לדברים האלה זמן תכנון מאוד ארוך ואנחנו חשובים שאי אפשר לזנוח את כל מי שכבר נמצא בתהליך. יש לתת תקופת מעבר לכל מי שנמצא כבר בתהליך, לסיים את מה שהתחיל".

עדנה מור, יו"ר איגוד האדריכלים העצמאיים בישראל, ציינה "חשש כבד אופף אותי, את חבריי למקצוע ואת הקולגות שלי מתחומים משיקים, שאם חלילה יתרחש עלינו אסון, ולא נהיה מוכנים לקראתו, הרי שהנזק הפיזי והנפשי שיחוו תושבי אזור האסון והנזק ברכושם יהיו רחבי היקף. לא יעלה הדעת לחסל את תמ"א 38, בלי לספק חלופות הולמות ובלי לאפשר מימוש מיזמים שבהם הושקעו משאבים בהחתמת הדיירים ו/או בהכנת תוכניות ו/או באישורן ע"י הגורמים המוסמכים".

עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר, טען "לא ניתן לעצור באבחה אחת מפעל אדיר שהושקעו בו מאות מיליונים. צריך לאפשר תקופת מעבר של מספר שנים ובמקביל להכין תכנית חדשה".