טנק מרכבה
טנק מרכבהצילום: עופר צידון, פלאש 90

לוחם בחיל השריון הודף בשיחה עם ערוץ 7 את כל הטענות שהשמיעו הנשים ששירתו כטנקיסטיות במסגרת פיילוט שירות הבנות בשיריון שנכשל בסופו של תהליך.

בשבוע שעבר שודר ב'רשת 13' תחקיר על פיילוט שילוב הלוחמות בחיל השריון, בו רואיינו בין השאר המפקדות הראשונות בחיל. הן סיפרו על פגיעה, הדרה והשפלה מצד החיילים הדתיים שהשתתפו יחד איתן בקורס מפקדי הטנקים.

במהלך הראיון עם הלוחמות נטען על ידן כי נאסר על הבנים לדבר איתן וכי מי שידבר איתן "יקבל ריתוק". הלוחם דחה את הטענה: "זה שקר גמור, אמנם אנחנו היינו שני חבר'ה שלא דיברנו עם הבנות אבל לא בצורה גסה. כל שאר הטנקיסטים דיברו איתן והיו חברים שלהן לכל דבר. בכל ארוחת צהריים הן ישבו איתנו (החיילים הדתיים, י"ג), ודווקא אנחנו אלה שהיינו צריכים לחפש שולחן אחר כי לא רצינו לפגוע בהן אך גם לא לדבר איתן".

הוא הוסיף, "בכל שיעור היינו צריכים לחשוב איפה אנחנו יושבים ואיפה אנחנו לא יושבים, היו לנו הרבה בעיות עם החברים החילונים שלנו בגלל הדברים האלו, כי אילצו אותנו להיות במעורב. אבל להגיד שנאסר עלינו לדבר איתן זה שקר מוחלט. הם היו חברות וכל הזמן היה דיבור בין הטנקיסטים לטנקיסטיות".

בכתבה הוצג נושא תיחום אוהל הבנות בבד יוטה כדבר מבזה ומשפיל, אך הלוחם שופך מעט אור על התמונה. "מה שקרה זה שבנו את שני האוהלים בסמיכות, בערך במרחק של 15 מטר, והפקודה הצה"לית בלי קשר לפיילוט הזה אומרת שצריך להיות מרחק של 50 מטר בין אוהל לאוהל, אז במקום שהם יפרקו לעצמן את האוהל ויצטרכו להקים אותו במרחק 50 מטר, ובמקום שאנחנו נפרק ונקים, אז הקימו יוטה, מחיצה, כדי שאנחנו נוכל לשמור על הפרטיות שלנו באוהל כי זה היה בשטח, ושהן יוכלו לשמור על הפרטיות שלהן".

"בנוסף הלינו בכתבה על כך שהפרידו בין השירותים הכימיים", ציין הלוחם, "השירותים הכימיים לא היו 'קרובים' אחד לשני אלא היו צמודים, זאת אומרת שאם נכנסים שניים ביחד לשירותים שומעים כל אחד מה קורה בתא השני. בנוסף, זה היה אינטרס שלהן להעביר את השירותים, כי אנחנו היינו 40 חיילים, ובמידה ושני השירותים צמודים אז אין שירותי בנים ושירותי בנות, וברגע שהזיזו את השירותים היו שירותים ל-4 בנות ושירותים אחד לשלושים ומשהו בנים, אז זה היה אינטרס מוחלט שלהן וזה לא מאיזושהי כפיה דתית או משהו כזה".

הלוחם הציג מציאות אחרת ממה שתואר בכתבה. "מרגע שהתחיל הקורס והגענו לשלב המקצועות, היו איתנו ביחד בנות בכיתה כנגד כל ההסכמים וההבטחות. אמרו לנו שזה רק שבועיים וחצי ולאחר מכן הקורס נפרד, אמרנו שאין בעיה, ושבועיים וחצי הורדנו את הראש והמשכנו הלאה.

"במשך כל הקורס התרגילים היו נפרדים, אבל כשהיה צריך בימוי אויב אז אנחנו היינו בימוי אויב, כל שיעורי החינוך וכל השיעורים המקצועיים היו במעורב וגם כל השבועות למעט אולי שבועיים היו במסגרת מעורבת, הם עשו את התרגילים לבד אבל מבחינת השהות בשטח וכל השאר היו באמת במעורב".

הלוחם הדגיש כי השיח מול המ"פ תמיד היה בצורה מכובדת ועניינית ואף פעם לא באיומים. "למשך כל הקורס השתדלנו לשמור על כבודן ולא להגיע לסיטואציות מביכות, לא מבחינתנו ולא מבחינתן".

ממרכז ליב"ה נמסר בעקבות פרסום הדברים: "הניסיון להטיל את האשמה בכישלון הפיילוט של הבנות בשריון על החיילים הדתיים הוא בזוי ומתברר גם כשקרי. הניסיון להכניס בנים ובנות יחד לאותו קורס מפקדי טנקים הוא הזוי, פוגע בצניעות ובהתנהלות הכי בסיסית שצריכה להיות ושהייתה לאורך כל השנים בצבא".

עוד הוסיפו, "חבל שבמקום לקחת אחריות ולעצור את השיגעון של ערבוב בנות ובנים בצבא מחליטים להטיל את האשמה על חיילים שבסך הכל מנסים לשמור על נורמליות בתוך השיגעון הזה. אנו מקווים שהלקחים מהקורס יופקו וילמדו גם בשאר הצבא והערבוב בין בנים לבנות יפסק".