הנשיא ריבלין עם נשיא דרום קוריאה
הנשיא ריבלין עם נשיא דרום קוריאהצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין קיים הבוקר (שני) פגישת עבודה מדינית עם עמיתו, הנשיא מון ג'ה אין, Moon Jae-in. הפגישה נערכה ב"בית הכחול", מעונו הרשמי של הנשיא בסיאול.

בסיום פגישתם, נחתמו בין המדינות מזכרי הבנות בתחום האנרגיה והחינוך בנוכחות הנשיאים.

אחריה, אירח הנשיא הקוריאני את מקבילו הישראלי לארוחת צהריים רשמית. בפתח הארוחה נוגנו המנוני שתי המדינות והשניים נשאו ברכות קצרות.

בפגישתם שוחחו הנשיאים אודות הקשר המתחזק בין המדינות ועל שיתופי הפעולה אשר ניתן להרחיב.

הנשיא הדרום קוריאני פתח בדברי תנחומים אל הנשיא על פטירתה של נחמה רעייתו. הנשיא הודה לו ואף סיפר כי נחמה ציפתה מאוד להגיע למפגש עם הנשיא ורעייתו. בהמשך דבריו הזמין ריבלין את נשיא קוריאה הדרומית ורעייתו לביקור רשמי בישראל בקרוב.

נשיא המדינה ציין כי קוריאה וישראל חולקות דמיון עמוק. שתיהן בעלות היסטוריה ענפה, שתיהן קיבלו את עצמאותן באותה השנה והצליחו להפוך כל אתגר שנקרה בדרכן להזדמנות. עוד איחל הנשיא כי שיתוף הפעולה החזק בין המדינות יוסיף להתרחב, בסיוע המשלחות המיוחדות שמתלוות לביקור חשוב זה בהן חברים בכירים מעולם הכלכלה, העסקים, החדשנות, האקדמיה והמדע.

"הפכנו כל אתגר להזדמנות. זה הסוד האמיתי לצמיחתנו כמדינות. בנינו צבא שיגן עלינו וכלכלה איתנה שתוביל אותנו לצמיחה. פיתחנו חקלאות משגשגת והבאנו מים למדבר ואתם פיתחתם תעשייה הגורמת לעולם כולו לשאת אלינו עיניים", הוסיף ריבלין.

הוא הוסיף ששנת 2018 היתה שנת שיא בתיירות הקוריאנית הנכנסת לישראל (כ-45 אלף תיירים). אך הדגיש שעל אף זאת, הפוטנציאל המלא אינו ממומש בשל אזהרת המסע הקוריאנית המחמירה על ישראל, וביקש לבחון אזהרה זאת שאינה משקפת את המציאות הביטחונית בארץ.

על רקע האוכלוסייה הנוצרית הנרחבת החיה בדרום קוריאה סיפר הנשיא למקבילו הנשיא מון ג׳ה אין על תכניתו להפוך את אזור המנזרים בבקעת הירדן לאזור תיירות צלייני, אליו יגיעו מכל העולם על מנת לפקוד את המנזרים העתיקים הזוכים לפתיחה מחודשת לאור פינוי המוקשים שמתקיים בשנים האחרונות. הנשיא סיפר על התהליך אשר קיבל את הסכמת וברכת כל הגורמים המעורבים בו, ועל פגישותיו עם האפיפיור בהן דן עמו ארוכות על הפרויקט.

הנשיא הוסיף ואמר שהוא רואה בכלכלות המדינות כמשלימות, ובירך גם הוא בהמשך למקבילו, על ההתקדמות במו"מ על הסכם אזור סחר חופשי (FTA). לאור האתגרים הביטחוניים הדומים, ציין הנשיא כי קיים פוטנציאל להידוק שיתוף הפעולה וישראל תשמח לחלוק בתובנות ובידע שנצבר נוכח ההתמודדות עם האיומים השונים. עוד ביקש להביע הערכה על תרומתה של דרום קוריאה ליציבות המזרח התיכון ולכוחות השלום הבינלאומיים (יוניפי"ל).

הנשיא מון ג'ה אין אמר לאורחו כי מדינת ישראל מהווה השראה בעיניו וכי הוא מביט בהשתאות על ההישגים אותם צברה לאורך שנות קיומה.

"מערכת החינוך שלכם והחוצפה הישראלית המפורסמת מהווים עבורנו מודל", אמר הנשיא הדרום קוריאני. הוא הדגיש שהוא רואה מרחב עצום להתקדמות בקשרי המסחר בין המדינות וכי הוא מקווה שהמשאים והמתנים העומדים על הפרק בין המדינות יישאו ברכה ויקודמו ברוחו של ביקורו החשוב של הנשיא בדרום קוריאה.

"אני באמת שמח ונרגש לקבל את פניך למפגש פסגה ראשון לאחר תשע שנים שלא נערך כזה משנת 2010. ישראל וקוריאה חולקות ערכים דמוקרטיים וכלכליים משותפים ויחסינו הולכים ומתהדקים לאורך השנים החל מכינון הקשרים ב-1962. קשרינו הבילטרליים הגיעו לשיאים חדשים ולקשרי מסחר של כ-2.7 מיליארד דולר בשנה שעברה. התקדמנו מאוד גם בקשרים המסייעים לפתח את החדשנות, בעיקר בתחום הרכבים האוטונומיים בזכות קרן הפיתוח המשותפת שהממשלות שלנו מממנות יחד משנת 2001", הוסיף הנשיא המארח.

לדבריו, "מכיוון ששתי המדינות שלנו חולקות מבנים כלכליים דומים ואמונה זהה בחשיבות החדשנות והפיתוח, אני מאמין שנוכל לקדם משמעותית את הקשרים הבילטרליים אף יותר. אם נצליח להשלים את הסכם הסחר החופשי בעתיד הקרוב יורחב שיתוף הפעולה הכלכלי ויבוא לידי ביטוי בהשקעות, מסחר ועוד. ישראל ידועה כאומת סטארט אפ, עם הכי הרבה סטארט אפים לאדם בעולם, ואני מצפה ללמוד אודות סיפור ההצלחה הישראלי. 17 שנים לאחר ביקורך האחרון בקוריאה כשר התקשורת, אני בטוח שנוכל לקדם עוד יותר את שיתוף הפעולה והיחסים הבילטרליים בין המדינות בביקורך, ושיהיה פורה ומוצלח בהיבטים הללו".

בארוחת הצהריים שסעדו השניים העניק הנשיא למקבילו הדרום קוריאני את מסכת בבא קמא לאור העניין הרב והלימוד המעמיק שמתקיים בתלמוד בקוריאה הדרומית.

"האוכלוסיות היהודיות הקוריאניות מבוססות על חינוך ועל לימוד מקורות הידע הקדומים, כולל התלמוד, שתענוג עבורי להעניק לך ובכל עת מבקשים לרכוש ידע ורעיונות חדשים. אני מאמין שאם נעבוד ביחד, נלמד הרבה אחד מהשני", אמר הנשיא.

"אני מאמין שישראל וקוריאה הדרומית יכולות לעבוד יחד ולהפיץ את יתרונות הטכנולוגיה והחדשנות בכל רחבי המזרח התיכון", אמר ריבלין והוסיף, "אדוני הנשיא, בוא נשלב ידיים ונעבוד יחד לקירוב הכלכלות שלנו, המדינות שלנו והעמים שלנו. כאן איתי מיטב המוחות שלנו, ראשי האוניברסיטאות הטובות בישראל, מערכת ההשכלה הגבוהה והאקדמיה למדעים ולרוח; מנהיגים מהמגזר הציבורי והפרטי, בתחומי ההיי-טק, סייבר, בריאות וביטחון. מי ייתן ונעמול יחד למען הניסים שאנחנו יכולים לחולל יחד".