אהוד ברק וחברי מפלגתו
אהוד ברק וחברי מפלגתוצילום: פלאש 90

הכלכלן ארז צדוק לא מסתפק בדיווחים אודות קשריו של אהוד ברק עם קרן וקסנר וג'פרי אפשטיין והוא משגר מכתב למפקד יחידת להב 433 בדרישה לחקור את מהותם הקשרים הללו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו אתו.

"הבעיה המרכזית היא שכאשר אתה רץ לבחירות, והאמת היא שכאשר ברק קיבל את אותו 2.3 מיליון דולר הוא רץ לקמפיין לראשות מפלגת העבודה ולא היה אדם פרטי כמו שהוא מציג את זה, הסכום המקסימלי המותר לתרומה הוא 2,300 דולר. אסור לקמפיינר לקבל מגוף זר יותר מ-2,300 דולר והוא קיבל 2.3 מיליון דולר.

''אם זה תמורת מחקר שהוא באמת עשה אז הכול בסדר, אבל אנחנו יודעים שאין מחקר כזה מהסיבה הפשוטה שקרן וקסנר מספקת מלגות לסטודנטים ומטפחת מנהיגות ותורמת לצרכים אקדמאיים, ומדובר בקרן בהיקף של 10 מיליון דולר והיא תיתן 23 אחוזים מתקציבה השנתי למחקר? איזה מחקר היא צריכה?".

לכך מוסיף צדוק: "הקרן אינה גוף מסחרי שצריך לשמור על יתרון תחרותי ולכן לא מגלה את סודותיו. מדובר בקרן תרומות ואין לה שום סיבה להסתיר מחקר שהיא הזמינה. מעבר לכך, הנזק התדמיתי שנגרם לה ולברק הוא עצום, ואם מסתירים זה אומר שלגילוי יהיה נזק עצום יותר מההסתרה".

צדוק שב ומבהיר כי "אין סיבה לקרן שנותנת תרומות לצרכים אקדמאיים להסתיר מחקר בסכום של 2.3 מיליון דולר. לא מדבור במחקר של עשרת אלפים שקל או מאה אלף שקלים. מחקרים בסדרי גודל כאלה של 2,3 מיליון דולר מצריכים חוקרים וחברות מחקר גלובאליות. זה לא מחקר חדש. לדעתנו אין כאן שום מחקר ואם אין מחקר המשטרה צריכה לחקור למה ברק קיבל תרומה של 2,3 מיליון דולר כשהמקסימום המותר הוא 2,300 דולר".

באשר לג'פרי אפשטיין מעיר צדוק: "אני לא רוצה לדבר על קשריו האישיים של ברק עם אפשטיין, אותו עבריין מין מורשע, זה כבר מרוח בכל העיתונים, אבל אפשטיין תרם תשעה מיליון דולר לקרן ב-2001. ב-2004 עד 2006 ברק מקבל את אותם 2,3 מיליון דולר כשאפשטיין הוא גם סגן נשיא הקרן בחלק מהתקופה, הוא גם נאמן וגם חתום בעצמו על חלק מההעברות לברק. כל רשות הלבנת הון הייתה חוקרת אם אפשטיין לא העביר לברק מיליונים דרך קרן וקסנר".

"אני דורש את הבדיקה הזו כי כידוע לכל מי שניסה לפתוח חשבון השקעות, יש אינספור שאלונים שחוקרים אותך על כל מקור של כל גרוש מכסף שאתה רוצה להשקיע. אז את זה חוקרים כל כך הרבה וכאן 2,3 מיליון דולר לא מעניין מאיפה הם באו וכשמדובר בפדופיל מורשע וכשמדובר במחקר הזוי בסכום עצום של קרן שלא צריכה מחקר על שום דבר, את זה לא חוקרים? זה בעיניי ובעיני רבים אחרים הזוי".

"יש כאן עבירה על חוק התרומות לכאורה. מבקר המדינה יורד לכל שקל של כל מתמודד בכל מפלגה ומבקש הוכחות לכל שקל שהוא הכניס, אז 2,3 מיליון דולר לא בודקים? אם באמת מדובר בתרומה ולא במחקר זה רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים. יש כאן הרבה עבירות אפשריות", אומר צדוק.

את פנייתו העביר צדוק לא רק למפקד 'להב 433' אלא גם לראש היחידה הארצית לחקירות כלכליות ולראש היחידה לחקר עבירות הונאה, ואף לגורמים בארה"ב כדוגמת רשויות המס שם והתובע הכללי במדינת אוהיו, שם רשומה קרן וקסנר, "כי גם הם עברו עבירות מס לא פשוטות במידה ולא מדובר בתשלום למחקר, ואגב, גם אם מדובר בתשלום על מחקר יכול להיות שהם עברו עבירות מס כי הכסף של הקרן מיועד לתרומות ולא למחקר, והעברת סכום כל כך מהותי לצורכי מחקר לא ברור עד כמה זה תואם את הרגולציה האמריקאית".

"אין לי ספק שכל המעורבות של אפשטיין והודעות של ה-FBI המבקש מאנשים להעיד על דברים שקשורים באפשטיין מלמדים שיש כאן דברים שחוסר החקירה בעניינם הוא עוול שצועק לשמיים".

לנוכח דבריו אלה שאלנו את ארז צדוק מדוע לטעמו הפנייה לרשויות האכיפה והחקירה בארץ ובארה"ב מגיעות ממנו ולא מגורמים פוליטיים כאלה ואחרים. לדבריו הוא אינו מצפה ממפלגת מרצ לנהוג בהגינות וביושרה, שכן רק פוליטיקה ניצבת לנגד עיניה. "אני מאוכזב מכל אותם אנשים שרוממות הצדק בגרונם וכשמדובר בברק לא צריך לחקור".

"המשך הדיבורים של העבודה ומרץ על חיבורים אפשריים עם ברק למרות כל מה שיודעים, שקיבל השקעות למרות שכבר היה ידוע שאפשטיין הורשע בסחר בקטינות, ולמרות זאת העבודה ומרץ מדברות על חיבור עם ברק, זה נורא".

ומה באשר לאנשי הימין שגם הם אינם ממהרים להגיש תלונות ודרישות לחקר התנהלות ברק? לזה אין לצדוק תשובה, אם כי הוא תוהה אם לא כוונות פוליטיות לחבירה עתידית אפשרית עם ברק היא שעומדת בבסיס השתיקה היחסית מימין.