נירו - מרווחת וחסכונית
נירו - מרווחת וחסכוניתצילום: יח"צ

כבר עשור שכלי הרכב ההיברידיים מציפים את כבישי ישראל. בשביל מי שחי במערה בשנים האחרונות, רכב היברידי הוא רכב בעל מנוע כפול המשלב הנעה רגילה, לרוב הנעת בנזין, בשילוב של מנוע חשמלי שמטעין את עצמו במהלך הנסיעה. השילוב בין שני המנועים בזמן הנסיעה חוסך לא מעט דלק וכסף.

בשנת 2009 יובאו לישראל הרכבים ההיברידיים הראשונים, וביניהם נמנו טויוטה, לקסוס והונדה. כדי לעודד רכישת מכוניות היברידיות, החליטה מדינת ישראל על מיסוי בגובה 30 אחוזים משווי הרכב, לעומת בין 72 ל-95 אחוזי מיסוי על כלי רכב בעלי הנעה רגילה בלבד.

בעולם שבו החור באוזון ואיכות האוויר הם לא משהו שכדאי להתגאות בו, המכונית ההיברידית באה לשנות סדרי עולם ומציעה זיהום אוויר נמוך בהרבה - אבל עם כל הכבוד לאוויר, אותנו הישראלים מעניין כמה כסף נחסוך.

החיסכון הגדול הוא כמובן בצריכת הדלק. בחישובים שנעשו על ידי מומחים התגלה כי בנסיעה ממוצעת הרכב ההיברידי חוסך 30-35 אחוזים מצריכת הדלק. לדוגמה, אדם ממוצע שמתדלק פעם בשבוע מיכל מלא (סביב 400 שקלים), יחסוך בכל שבוע 130 שקלים, כ-6,760 שקלים בשנה בממוצע, חיסכון לא קטן לכל הדעות.

פרט להיבט הכלכלי, יש נהגים שבשבילם הנסיעה בכלי רכב היברידיים תהיה נוחה יותר מאשר בכלי רכב מונעי מנועי הבעירה החשמלית. הסיבה הראשונה היא שהרכבים ההיברידיים מספקים כוח מקסימלי מיד כשלוחצים על דוושת הגז. בחלק מהמקרים הרכב ההיברידי יהיה שקט יותר מחברו מבוסס מנוע הבנזין או הדיזל, בעיקר בסביבה עירונית (מנוע חשמלי נחשב לשקט יותר ממנוע בעירה חשמלית). כמו כן הוא ירעד פחות במהלך הנסיעה. אך עדיין יש גם חסרונות, המשמעותי שבהם הוא מחיר הרכישה הראשונית, אשר כיום גבוה באלפי שקלים ממחיר רכב דומה בעל מנוע רגיל. חיסרון נוסף הוא עלות החלקים והטיפולים, שהיא גבוהה יותר מאשר ברכב בעל הנעה רגילה.

אם אתם מתלבטים לגבי רכב חדש, סקרתי שני רכבים שלטעמי מובילים כל אחד בקטגוריה שלו.

המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל

יותר מ-230 אלף קורולות כבר נמכרו בישראל, ובשנה האחרונה אף שברה טויוטה קורולה שיא של כל הזמנים כאשר נרשמו הזמנות של יותר מ-6,000 כלי רכב עוד לפני הגעת הדגם לאולמות התצוגה.

השנה ניתן לראות שני דגמים נוספים של הקורולה, הדגם הקומפקטי–ספורטיבי החדש Excite (לשעבר אוריס האצ'בק), ודגם הסטיישן המצוי אצל משפחות שאוהבות לטייל וצריכות תא מטען גדול - דגם ה-Space (לשעבר אוריס סטיישן) הכולל תא אחסון בנפח 596 ליטר.

הדגם החדש קיבל מתיחת פנים שמעניקה לו מראה צעיר ודינמי בהרבה מהדגם הקודם, אך גם בפנים הרכב נעשו לא מעט שיפורים עם מסך מגע 9 אינץ' המכיל מערכת ניווט waze כסטנדרט, משטח טעינה אלחוטית ועוד.

הקורולה גם מציעה דגם בעל מנוע 1.6 ליטר בנזין רגיל, אך אנו נתמקד בדגם ההיברידי החדש. דגם זה מונע על ידי מנוע 1.8 ליטר שמפיק 122 כוחות סוס והאצה של 10.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. המנוע הזה חסכוני בדלק, כאשר הוא צורך ליטר דלק לכל 29.4 קילומטרים, החסכונית ביותר בקטגוריית המשפחתיות.

לא רק בחיסכון בדלק קורולה מציבה רף גבוה, אלא גם בתחום הבטיחות. מערכת טרום התנגשות מורחבת הכוללת זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה, זיהוי רוכבי אופניים, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד, הם חלק מן המערכות החדשות שמוטמעות בקורולה החדשה.

את הקורולה החדשה אפשר גם להשיג בדגם פרימיום הכולל תוספת של גג נפתח, חישוקי מגנזיום וטכנולוגיות בטיחות נוספות, כגון זיהוי רכבים בשטח המת וזיהוי רכבים חוצים מאחור.

מחירי הקורולה החדשה נעים בין 132,900 ל-139,900 שקלים, תלוי בדגם שתבחרו.

הקרוסאובר הנחשק ביותר בישראל

בשנת 2016 השיקו בקיה את דגם הנירו, דגם שנמצא בין המשפחתיות של קיה ובין הספורטאז'. מכאן הגיע השם קרוסאובר - חצייה בין גבולות, ובמקרה שלנו חצייה בין דגמי מכוניות.

קיה נירו הוא קרוסאובר היברידי המייצג את הפיתוח של הפלטפורמה הייעודית הראשונה של רכב אוקולוגי של קיה. שילוב של רכב מרווח יחד עם צריכת דלק חסכונית מביא אותו למקום מכובד ביותר מבין מתחריו. עד היום נמכרו יותר מ-17,000 רכבי קיה נירו בישראל, והוא נחשב להצלחה בעולם הרכבים ההיברידיים.

דגם הנירו מגיע בשתי תצורות מנוע שונות. הראשונה היא היבריד רגיל, המשלב מנוע חשמל יחד עם מנוע בנזין 1.6 ליטר שמפיק 141 כוחות סוס עם צריכת דלק של ליטר לכל 27 קילומטרים, לעומת דגם הפלאג-אין, אשר לפי נתוני מעבדה צורך רק ליטר לכל 77 קילומטרים. את דגם הפלאג אין מטעינים בשקע חשמל ביתי רגיל, והוא מסוגל לנסוע על חשמל בלבד למרחק של עד 58 קילומטרים ללא צריכת דלק בכלל.

הנירו מצויד במערכות בטיחות כיאה למכונית חדשה, החל ממערכת למניעת התנגשות, בקרת שיוט אדפטיבית עם שליטה מההגה, שמירה על נתיב הנסיעה ותיקון אוטומטי במידת הצורך ועד מערכת המזהה עייפות ומתריעה על כך.

תא הנוסעים של הנירו מציע חומרים איכותיים ונעימים למגע בכל רחבי החלל הפנימי. חלל הפנים מרווח, כמו גם תא המטען שלו, בנפח 401 ליטר (1,399 ליטר אם תקפלו את הספסל האחורי).

מערכת מולטימדיה הכוללת מסך מגע 7 אינץ' המציעה waze ו-pango+ מובנה וגם אפשרות שיקוף הטלפון הנייד על ידי מערכת android auto ו-apple car play.

מחירו של הנירו מתחיל ב-142,900 ומגיע ל-159,900 לדגם הפלאג-אין.

לסיכום, אם אתם מגדירים את עצמכם ככאלו שאכפת להם מזיהום האוויר ובעיקר ממחירי הדלק המאמירים, כדאי לכם להזמין נסיעת מבחן ולהבין שהרכבים ההיברידיים של היום מעניקים חוויית נסיעה טובה מאוד בשילוב של מערכות בטיחות מהחדשניות והמתקדמות בשוק. נכון, אומנם הם יקרים יותר מרכבים בעלי מנוע בנזין, אך אם נחשב את החיסכון בדלק למשך תקופת השימוש, יכול מאוד להיות שנחסוך סכום לא מבוטל בטווח של שלוש שנים, שהוא ממוצע האחזקה לרכב בישראל.