משתתפי הכנס
משתתפי הכנסצילום: שלומציון שרקי

במרכז שלווה בירושלים נערך היום (רביעי) כנס "גבר-איש-אבא", הראשון מסוגו העוסק בנושא גבריות ומקום הגבר במשפחה.

הכנס נפתח בסקר עמדות של המשתתפים ביחס לנושא הגבריות, והציף את השוני הרב הקיים בנושא.

בהמשך, חולקו המשתתפים בין מספר הרצאות של אנשי מקצוע שונים, שפרשו בפני המשתתפים את קשת הדעות ביחס למעבר בין הגבר הישן לגבר החדש. ההרצאות התמקדו בתחנות השונות בחיי הגבר והמשפחה כמו: יצירת קשר זוגי בזמן הרווקות, התנהלות זוגית בתוך הבית, מקומו של הגבר במשפחה כבן זוג וכאבא.

את הכנס פתח ד"ר גבריאל בוקובזה, שכתב ספר בעקבות מחקר מקיף על נושא הגבריות. בהרצאה תיאר בוקובזה את תהליך המעבר בין הגבר המסורתי, שנתפס כחזק, אמיץ, ושולט, לבין עידן שבו תכונות אלו כבר אינן מוערכות מצד אחד, אך מצד שני ניסיונותיו של הגבר להתחבר לעצמו ולפעול בהתאם לרגשותיו ורצונו להשתתף בנטל גידול הילדים וההתנהלות בבית, נדחית בלעג.

ד"ר בוקובזה הציג את סוגי הגבריות השונים לעומת התפיסה החברתית הנהוגה כיום של הדמות הגברית. לסיכום, הצביע על האיכויות הקיימות בייעוץ זוגי וטיפול משפחתי, כאשר הגבר שותף לתהליך המודעות והשינוי, כפי שעולה ממחקרים רבים שנערכו בנושא.

חרות גנוד, מנהלת מיזם חיבורים, סיפרה כי "מטרת הכנס היא להעלות לסדר היום את הנושא החשוב, של מקום הגבר בעידן החדש. בעידן בו ישנה ציפייה לזוגיות שיש בה שוויון, ודרישה לגיטימית לנשיאה משותפת בעול גידול הילדים, יש צורך לברר ולהגדיר מחדש מהו מקומו של הגבר בתוך המערכת הזוגית והמערכת המשפחתית".

לדבריה, נקודת המוצא של הכנס היא שיש בגבריות איכויות ייחודיות, שצריך קודם כל לנהוג כלפיהן בכבוד. "המצב בו הגבר החדש נדרש למחוק את הצד הגברי שבו ולסגל לעצמו תכונות אחרות, שמוערכות יותר בחברה היום, הינו מצב שיש בו החמצה לכל הצדדים. הניסיון שלנו הוא להכיר את הברכה הייחודית שהגבר מביא עימו לקשר הזוגי ולמשפחה כולה, וללמוד את הדרכים המתאימות לו ולסובבים אותו להביאם לידי ביטוי".

בסדנאות שהתקיימו בהמשך הכנס עם אנשי רוח ואנשי מקצוע מתחומי הזוגיות וההורות, נערך שיח בנושאים שונים הנכללים בתחום הגבריות, כמו: "מהות זיכרית-נקבית בדינמיקה זוגית", "המח הגברי", "איך לאמן אישה לעורר את הגבריות" ועוד. בין המנחים המשתתפים: אילן והילה יפרח, הרב דוב ברקוביץ, והסופר הרב ליאור אנגלמן.

מיזם "חיבורים", העומד מאחורי הכנס, הינו מיזם ארצי העוסק בתחומי הזוגיות וההורות, מבית היוצר של עמותת 'בית מוריה' באר שבע ובשיתוף המנהלה לזהות יהודית.

במיזם מופעלים כ-15 מרכזי משפחה בפריסה ארצית, בהם מתקיימים הרצאות וסדנאות, מפגשי ייעוץ זוגי וטיפולים משפחתיים.

"הרעיון לקיים את הכנס התחיל מתוך צורך שעלה מהשטח" מבהירה חרות. "במרכזי המשפחה ובסדנאות להורים, אנו עדים לתופעה בה קהל היעד הינו רוב מוחלט של נשים, וזאת למרות שהגבר בימינו, הרבה יותר מעורב בחיי המשפחה מבעבר".

היא סבורה שהאפקטיביות של סדנאות מעין אלו יכולים לעלות בצורה משמעותית אם הגבר יהיה שותף גם לתהליך הלמידה והצמיחה, ולא ישאיר את זה רק לצד הנשי. "התחושה הזו מתחזקת לאור קבוצות גברים שקמות, כמו קבוצת 'אבא פגום' או מעגלי שיח של גברים, שיש צורך אמיתי בהכוונה, בדומה להכוונה ולמידה שהפכו למקובלים כל כך בקרב הנשים והאמהות".