שפי פז
שפי פזצילום: קובי ריכטר/TPS

הקיבוצים מתגאים בימים האחרונים בכך שבחודשי הקיץ הם מארחים אמהות וילדים מהגרים החיים כאן באופן בלתי חוקי במטרה כביכול להעניק להם תקופת נופש.

את הפעילה החברתית שפי פז, מנהיגת מאבק תושבי דרום תל אביב, הפעילות הזאת מרתיחה. "יש כ-36 אמהות עם 50 ילדים, ברובם מהפיליפינים, שנתפסו במהלך השנה כשהם שוהים בארץ שלא כחוק. מדובר בכאלה שהגיעו לארץ ברישיון, בשלב מסויים נטשו את מקום העבודה ועברו לעבודות יותר משתלמות, ילדו ילדים, נאלצו לחזור הביתה ואז החלו לחיות מתחת לרדאר".

"הן קיבלו צו גירוש, ביקשו רחמים ואמרו שייתנו לילדים לסיים את שנת הלימודים בתנאי שהן חותמות על התחייבות לצאת ומראות כרטיסי טיסה. ברגע שהגיע הזמן לצאת, הן לא יוצאות", היא מסבירה בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריה, פעילות הקיבוצים היא פשוט עבירה על החוק. "מעבר לעובדה שעושים הפגנות ללא סוף וקמפיין מטורף ומראים ילדים פיליפינים בוכים מול המצלמה, הקיבוצים מחביאים אותם. הם הוציאו אותם מהעיר, פיזרו אותם בכמה מושבים וקיבוצים עד סוף אוגוסט, מתוך כוונה ששוב ירשמו אותם לבית ספר, שוב יהיה קשה לגרש אותם וכך הם יערימו על המערכת. מה שהקיבוצים עושים זו עברה על החוק והסתרה של עבריינים המבוקשים על ידי המדינה".

"לא רק שהם מסתירים אותם אלא מציגים את זה כמעשה גבורה. אחד מחברי התנועה הקיבוצים כתב: 'הברק בעיניים, המסירות והסיכון הלא פשוטים במעשה זה, מעמידים את החברים בשורה אחת עם חסידי אומות העולם בתקופת השואה, הפרעות והאינקוויזיציה בספרד'".

"אנשים מחביאים משפחה פיליפינית בקיבוץ, שלא באמת נשקפת לה שום סכנה, כי מנילה היא לא אושוויץ ואין בפיליפינים רצח עם או מלחמת אזרחים. חלק גדול מהאבות של הילדים שם, המשפחות שם, מדובר ברילוקיישן. הקיבוצניקים מציגים את עצמם כ'חסידי אומות העולם'. מה זה אומר על מדינת ישראל?", היא תוהה.

פז מודאגת שהמדינה תיכנע ותכיר בחלק מהילדים. "הבעיה הכי חמורה בסיפור הזה היא שבעבר אמרו לנו ששולחים אותם לא מותם והיום התירוץ היחיד הוא שהם נולדו בישראל ומדברים רק עברית. זה לא טיעון מבחינתי. אם יהיה פיליפיני שהמדינה תכיר בו שהוא נשאר בו בגלל הלחץ הציבורי המאסיבי ובגלל שנולד בישראל ומדבר רק עברית הלך עלינו. לא תהיה יותר מדיניות הגירה. כל מהגר שיגיע לכאן דבר ראשון יעשה ילד".

ביום שלישי תיערך ברחבת מוזיאון תל אביב עצרת למען המהגרים ושפי פז מבטיחה להיות בה והפעם לא להפגין מרחוק.

"הם קוראים לזה עצרת חירום ואני קוראת לזה עצרת הסתה והמרדה. אנחנו במקום לעשות הפגנה מרוחקת, קוראים לציבור להגיע, להשתתף בעצרת ולהביע את דעתו. לא קוראים לעשות שום דבר לא חוקי, אבל כן להיות שם ולהוות משקל נגד ולא מרחוק. לא יזהו אותכם, תורידו את הכיפות - כי כיפה היא מבחינת המשטרה ימין. תגיעו, תיכנסו להפגנה ותגידו מה אתם חושבים עליהם. מישהו צריך לשים סוף לטירוף הזה".