דגים וגבינה
דגים וגבינהThinkstock

רבות מקהילות ישראל נוהגות שלא לאכול בשר בימים אלו של תשעת הימים שבין ראש חודש אב לתשעה באב.

ביומן ערוץ 7 ביקשנו לדעת אם להדרת הבשר מצלחתנו יש השלכות בריאותיות כאלה או אחרות ולשם כך שוחחנו עם מנהלת מחלקת התזונה בהדסה, רבקי הררי.

בדבריה מוצאת הררי את המנהג שלא לאכול בשר במשך תשעה ימים כמנהג התואם את המצות גורמי הרפואה. "היום ההמלצות מדברות על כך שיש לשלב מקור צמחי לחלבון בתזונה שלנו".

"התזונה הים תיכונית עשירה במזון מהצומח, וההמלצות הן שלפחות פעמיים בשבוע מקור החלבון שלנו יהיה מקור דגים שיש להם השפעה מיטיבה על בריאות הלב וכלי הדם וההעדפה היא לדגים כמו סלמון או מקרל. בתשעת הימים רבים אוכלים דגים במקום בשר או עוף, אבל מעבר לימים הללו ההמלצה היא להעדיף חלבון צמחי על פני חלבון שנמצא בבשר או בעוף".

לדבריה המנהג בהחלט תואם את ההמלצות הרפואיות, אך מה באשר למי שבכל השנה אינו אוכל בשר, האם הוא צריך להשלים את החוסרים במזון אחר? "הם צריכים לדאוג לכך שהתזונה שלהם תכיל שני רכיבים עיקריים, מקור לברזל שהמקור העיקרי הוא או צמחי או מהחי, כלומר בשר בקר או דג סלמון. בקרב הצמחוניים שאוכלים דגים לא תהיה בעיה. בקרב הטבעוניים והצמחוניים שאינם אוכלים דגים צריך לדאוג לכך שהמזון שלהם מכיל ברזל. המוצר הבעייתי הנוסף הוא ויטמין B12 שמצוי במזון מהחי ולכן רצוי לעקוב אחרי רמת ה- B12 בדם ומשלימים זאת עם כדורים".

לכך מוסיפה הררי ומציינת כי יש מי שכדורי הברזל גורמים להם לתופעות לוואי במערכת העיכול ומשום כך יש מגוון רחב של כדורי ברזל שיש להתאים לגוף בעצת רופא ולא לוותר על כדורי הברזל בתואנה של קשיי עיכול כאלה ואחרים.

עוד מעירה הררי כי חוסר ברזל פוגע בבעלי אנמיה ומביא אותם לחולשה ולעייפות ולילדים חסר שכזה מוביל לפגיעה בהתפתחות הקוגנטיבית.

בדבריה מזכירה הררי את הקושי ההיסטורי של יהודי הקהילות המבודדות להגיע למנת בשר יומית, שכן השוחט לא הגיע לקהילה באופן תדיר וגם כאשר היה מגיע לא היה נשמר הבשר לאורך זמן בשל תנאי קירור. התוצאה הייתה שבשר נחשב למזון נדיר השמור לחגים ושבתות.