בהתחלה זה קשה
בהתחלה זה קשהiStock

מעבר לבית ספר חדש הוא תהליך לא פשוט עבור ילדים רבים, ולא משנה אם זה קורה במהלך שנת הלימודים או בתחילת השנה.

ילד שנכנס למסגרת חדשה מתמודד עם שינויים רבים, כגון השתלבות במקום שאינו מכיר, רכישת חברים חדשים, היכרות עם צוות בית הספר, נורמות התנהגות, כללים שנהוגים באותו מקום, דרישות המורים השונות ועוד נושאים רבים אחרים. השינויים הרבים כיצד ניתן להקל על הילד לבצע את המעבר ולהשתלב במקום חדש?

ראשית חשוב לזכור כי שינוי אינו בהכרח דבר רע. השינויים מלווים את גדילתנו לאורך השנים והם חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלנו. מרבית הילדים נעזרים בתמיכה והכוונה של ההורה ועוברים את השינויים סביבתם בקלות יחסית, ללא קשיים ומשברים מיוחדים. בכדי שהשינויים יתקבלו בברכה ולא יעוררו מצוקה, יש להקפיד על תהליך ההכנה המותאם לצרכי הילד וגילו.

יש לזכור כי עיקר הקושי בשינויים הוא האתגר המשמעותי ביצירת שגרה יציבה ובטוחה. כולנו, ילדים ומבוגרים, זקוקים ליציבות ומסגרת וחשים ביטחון במקומות מוכרים. לכן, הכלל החשוב ביותר הוא ליצור תחושת ביטחון ויציבות במהלך תקופת המעבר. חשוב לשוחח עם הילד על העתיד להתרחש, לשתף את הילד ולתת לו תחושת שליטה יחסית על הנעשה בחייו.

1. חשוב לפתח את הקשר האישי עם הילד. ילדים לא ממהרים לספר את מה שעובר עליהם מחוץ לבית, ועוברים עליהם לא מעט דברים, כל שכן כאשר מדובר במסגרות חדשות. יש צורך לפתח קשרי אמון עם הילדים, קשר במסגרתו הם ירגישו נוח לשתף את מה שעובר עליו. כאשר אנו פונים אל הילדים חשוב לא לשאול באובססיביות וללחוץ אותם לספר, יש לתת להם תחושת נוחות בה יוכלו לדבר ולתאר את אשר עובר עליו.

כדאי לגשש ולחכות לשעת כושר בהם הם נמצאים במצב רוח טוב, בארוחת ערב שבת, במסעדה, בריצה, בפעילות קלילה. ילדים נוטים לא לסלוח למבוגרים שלא ראו אותם כשהם במצוקה, לכן, צריך לתקשר עם הילדים כדי שלא ירגישו שקופים. לפעול באופן מושכל איתם כדי שיוכלו להרגיש בנוח ולשתף בדברים משמעותיים העוברים עליהם.

2. לדאוג לקשר טוב בין המשולש החשוב של בית ספר, ילד והורים – חייב להיות קשר סמוי וגלוי במשולש היחסים הזה. לא צריך שהמורה יספר כל דבר להורים, ולהיפך, אבל רב שרואה ילד במשבר צריך לדבר עם ההורים, לפעמים באופן סמוי, לפעמים בשקיפות, זה תלוי מצב. ההורים והמורים צריכים כל הזמן לחשוב על טובת הילד.

בכיתה ט'-י' למשל, כאשר עוד הילד לחוץ מההורים, ההורים צריכים להבין את הילדים שלהם אף יותר, לזכור שציונים זה לא הכל, ולהתנהל באופן נבון עם הילדים כך שאפשר יהיה לפתור את המשבר ולא להעצים אותו.

3. תשומת לב – ההורים והמחנכים צריכים לשים לב, להיות עם יד על הדופק. יש בבית הספר צוותים מקצועיים, יש תמיכה, הילד עובר חוויה לא פשוטה ותשומת לב תגלה את הבעיות עוד בשלב מוקדם, לפני שהן מתעצמות. אם הבעיה גדולה עליכם, אל תנסו לפתור אותה לבד ותשתמשו בכל העזרים הפדגוגיים המקצועיים הנמצאים בצוות ההנהלה.

לפעמים הילד יחווה חוויות חדשות המשלבות בין בגרות לבין מפגש עם חברים חדשים, גם אם מדוב בהתנהגויות פסולות, הורים ומחנכים צריכים לעשות מה שאשפר לא לשרוף את הגשר, להשאיר ערוץ פתוח עם הילד כך שאם הוא יהיה בצרה, או תקוע בבוץ, שידע להשיט יד.

הרב רן שם טוב הוא ראש ישיבת אלוני הבשן מבית עמותת "רוח הגולן".