ריבלין וניל וויגן
ריבלין וניל וויגןצילום: מארק ניימן/ לע"מ

שגרירים חדשים מבריטניה, אירלנד, בוסניה והרצגובינה, גיניאה המשוונית, ובולגריה הגישו היום (רביעי) את כתבי ההאמנה שלהם לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, עם כניסתם לתפקיד כשגרירי מדינותיהם בישראל.

עם הגעת השגרירים נוגן המנון מדינתם על ידי תזמורת צה"ל ולאחר מכן הם סקרו את משמר הכבוד הצה"לי. לאחר הגשת כתב ההאמנה לנשיא, חתם כל אחד מהשגרירים בספר האורחים של בית הנשיא ובסיום כל טקס נוגנה "התקווה".

ראשון להגיש את כתב ההאמנה שלו לנשיא, היה שגריר בוסניה והרצגובינה, דוסקו קובצ'ביץ'. את הגשתו עשה השגריר הנרגש בעברית, ולאחר שלחץ את יד הנשיא שאל באנגלית האם אמר את הדברים היטב. הנשיא השיב בחיוך: "אמרת את הדברים מצוין, ותוך שבוע אתה דובר השפה באופן שוטף".

הנשיא ברך את השגריר על בואו ואמר עוד: "ארצך היא דוגמה לכך שאפשר לגשר על עימותים ולחתור לשלום. אני מאמין שאנו יכולים להעמיק את יחסינו בתחומים רבים ומקווה שעם נוכחותך כשגריר כאן נעשה זאת".

הנשיא ביקש מהשגריר את עזרתו בהצגת "הגדת סרייבו" בישראל. ההגדה נכתבה ואוירה ככל הנראה בספרד במאה ה-14 ובמסע ארוך מצאה את מקומה במוזיאון סרייבו, במהלך השואה ומלחמת האזרחים אחריה הוסתרה על ידי ספרני המוזיאון בין יתר מקומות המסתור גם במסגד. "ההגדה יקרה לליבנו, ונודה לכם מקרב לב אם נוכל להביאה לתצוגה כאן עבור העם היהודי", אמר הנשיא.

לאחר מכן העניק שגריר גיניאה המשוונית, לוסיאנו נדונג, את כתב ההאמנה שלו לנשיא. הנשיא ברך את שגריר גיניאה המשוונית אשר יהיה השגריר הראשון של ארצו שיתגורר בישראל, "אין לי ספק שכך נוסיף ונחזק את היחסים בין המדינות. זוהי הזדמנות יוצאת דופן ואני מקווה שמשפחתך תרגיש כאן בבית".

עוד ציין הנשיא את רצונה של ישראל לשוב למעמד משקיפה באיחוד האפריקאי. השגריר הודה לנשיא על קבלת הפנים החמה בשמו ובשם בני משפחתו, "כנוצרי קתולי אני נרגש מאוד להיות כאן. אנו שתי מדינות קטנות ויש בינינו הרבה מהמשותף, אני בטוח שנוכל לעשות יחד רבות".

בהמשך קיבל נשיא המדינה את כתב ההאמנה של שגריר בריטניה, ניל וויגן, כשהוא מלווה באשתו ושני ילדיו. השגריר הנשוי ליעל, הגיש את כתב ההאמנה בעברית שוטפת.

"אני נרגש ושמח להיות כאן שוב אדוני הנשיא ולהגיש לך את כתב ההאמנה כשגריר הממלכה המאוחדת", אמר, ובתשובה אמר הנשיא בחיוך לאשת השגריר וילדיו שהוא בטוח שירגישו כאן בבית, וברך את המשפחה ב"ברוכים השבים".

"יחסינו חשובים ואסטרטגיים, גם אם בבריטניה יהיה ברקזיט לעולם לא יהיה 'Isra-exit'", אמר ריבלין וציין את חשיבות המאבק המשותף באנטישמיות: "אנו רואים בפעולה ובחינוך נגד אנטישמיות ערך חשוב לא רק לטובת יהודי בריטניה, אלא בעבור כלל האזרחים והקהילות השונות ואנו מעריכים את העשייה של ממשלתך בנושא".

הנשיא ציין את הפיתוח והחידוש שמובילה מדינת ישראל במסגרת הפרויקט בו הוא תומך בשנים האחרונות- "ארץ המנזרים" שבבקעת הירדן. "אזור זה החשוב כל כך למאמינים הנוצרים, משמעותי לאזור כולו כמקום שבו שיתוף פעולה אזורי חיובי מאפשר למיליוני מאמינים לקיים את אמונתם, ולאזור עצמו לשגשג ולפרוח. אני מזמין אותך יחד עם המשפחה המלכותית והאפיפיור להגיע לחנוך את המקום כשיסתיימו עבודות השיקום", אמר הנשיא.

השגריר הבריטי סיפר לנשיא כי הוא מתרגש מאד לחזור למקום בו הקים את משפחתו - את אשתו יעל הכיר כאן בארץ במהלך שליחותו הראשונה בישראל בשנת 2002. "לישראל יש רבות להציע למבקרים בה. כהיסטוריון, פרויקט דוגמת 'ארץ המנזרים' אותו אתה מקדם, מרגש אותי במיוחד ואני בטוח שגם הקשרים בין המדינות יוסיפו ויתחזקו. בנושא האנטישמיות הממשלה שלנו מחויבת לעבוד עם הקהילה היהודית כדי להבטיח שיהדות בריטניה תוסיף לחיות על פי אמונתה בבטחה ושגשוג. אנו רואים בישראל חברה וזו ידידות חשובה לנו גם כאשר יש אי הסכמות".

בהמשך הגישה את כתב האמנה לנשיא שגרירת בולגריה, רומיאנה בצ'ורובה. הנשיא בירך אותה עם הגעתה והזכיר את ביקורו בבולגריה, בו חנך את האנדרטה לזכרון הצלת יהודי בולגריה.

השגרירה הודתה לנשיא על דבריו וציינה את החשיבות שממשלתה רואה בהידוק הקשרים בין העמים, בין ממשלות ובין עסקים. "זה יהיה כבוד עבורי לסייע בתפקידי החדש כדי לממש את הפוטנציאל הרב שיש ביחסים בינינו," אמרה השגרירה.

אחרון להגיש את כתב האמנה לנשיא היה שגריר אירלנד, קייל או'סליווין. הנשיא ברך את השגריר הנכנס ואמר: "אני מאמין שישראל ואירלנד יכולות לעבוד יחד, על אף חילוקי דעות שיש בינינו מפעם לפעם, מותר לנו שלא להסכים מעת לעת אבל אסור שנביע זאת באמצעות חרמות חלילה."

שגריר אירלנד הודה לנשיא על הדברים ואמר: "הקשבתי קשב רב לדבריך ואני מסכים עימך בנושאים רבים. אנו מוקירים ומעריכים את החשיבות שאתה רואה בשמירה על דמוקרטיה וערכיה, וישראל אכן דמוקרטיה תוססת וחיה, ואנו חולקים זאת עמכם. יש לכם אתגרים רבים להתמודד איתם ואנו ערים לכך, ואני יודע כי אנחנו יכולים להקשיב ולדון זה עם זה גם כאשר אנחנו לא מסכימים''.