מי נכנס אליהם לכלא?
מי נכנס אליהם לכלא?צילום: משה שי, פלאש 90

פרקליטיהם של מחבלים אינם עורכי דין שקיבלו את הכשרתם בישראל אלא ברשות הפלסטינית, עובדה הגוררת אחריה לא פעם את תופעת עורך הדין המחבל.

ביומן ערוץ 7 התייחס לדברים מי שהיה בעבר התובע הראשי בפרקליטות הצבאי באיו"ש, סא"ל במיל' עו"ד מוריס הירש.

"חלק מהסנגורים הוסמכו בלשכת עורכי הדין הישראלית כמו טארק ברגותי שהורשע לאחרונה, ויש גם קבוצה של סנגורים שהשכלתם והכשרתם היא בלשכת עורכי הדין הפלשתינית בלבד,, אומר עו"ד הירש המבהיר כי מערכת המשפט הישראלית נאלצת להתייחס לעורכי הדין הללו כפרקליטים לכל דבר שכן "מדובר בהסדר היסטורי שמתבסס על כך שמתייחסים על יהודה ושומרון כאזור שאינו בריבונות ישראלית, וגם אם הוא בשליטה שלנו אנחנו מאפשרים לאוכלוסייה המקומית להופיע בפני בתי המשפט הצבאיים, כולל עורכי הדין".

הירש מציין כי בעבר הסמכויות היו מוסדרות דרך המינהל האזרחי אבל עם המעבר לרשות פלשתינית הועברו אליה גם הסמכויות על הפיקוח בסוגיה הזו. "לשכת עורכי הדין הפלשתינית עבדה בשיתוף ובמידע מול המנהל האזרחי ולפחות היה סוג של רגולציה. היום אין דרך לדעת אם מי שלשכת עורכי הדין הפלשתינית מנפיקה לו תעודת עורך דין אכן למד משפטים".

המציאות הזו, שנחשפה באתר ''הקול היהודי'', מאפשרת מצב בו לא ניתן לדעת אם מי שמצטייר כעורך דין הוא אכן כזה או שכל תכליתו היא לייצר קשר בין מחבלים כלואים תוך ניצול מעמדו והאפשרות להיכנס ולבוא בתאי הכלא.

"התורפה הנוספת היא שמי שמוכר כעורך דין לא בהכרח צריך להופיע בפני בית הדין הצבאי. הוא יכול להיות שותף מאחורי הקלעים לכל המידע וחומרי הראיות שמתקבלים ומשם לעסוק בקידום הטרור לא לעיני הציבור" אומר הירש ומצין שתופעות שכאלה נראו כבר בעבר.

"למשל פארס אבו חאסואן שעמד לדין עם עורך דין ישראלי על כל שהם העלו רשת של העברת מסרים בין המחבלים הכלואים. המשרד שלהם שימש כמרכזייה לקליטת תיעוד המפגשים עם ראשי ארגוני הטרור, ניתוח החומרים והעברתם לארגונים וגם כציר להעברת כספים לארגוני הטרור".

על זאת מוסיף הירש ומציין כי הוא אינו סבור שלישראל יש ברירה כלשהי וכפי שיש לארגוני פשע עורכי דין כך גם למחבלים. "השאלה אם אנחנו אחראים על הרמה המשפטית שלהם. אני לא בטוח שאנחנו צריכים באמת לפקח על מי יכול להתקבל כחבר בלשכת עורכי הדין הפלשתינית. אם הם רוצים להכניס אנשים רק כדי לשרת את ארגוני הטרור אני לא בטוח שזה צריך להטריד אותנו כי כשיש עורכי דין שמשמשים כעורכי דין ישראלים והופכים לגובי מידעים עבור ארגוני הטרור, אנחנו לא צריכים להיות מוטרדים מעורכי הדין הפלשתינים. מלשכתנו הם יוצאים".

על כל זאת מוסיף הירש ומציין כי "יש גם עורכי דין פלשתינים עם השכלה משפטית טובה ואינם מחבלים, אלא עושים את עבודתם נאמנה כסנגורים ותו לא. את זה צריך לומר. האם יש יותר עורכי דין אמתיים או עורכי דין בשירות הטרור? אני חושב הצד נוטה לכיוון האמתיים שרוצים להתפרנס ולכן מגנים על מחבלים. לא מדובר בתפיסה אידיאולוגית".