אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אוראל כהן

התחזקותו של השקל מדאיגה מאוד כלכלנים בכירים בישראל ורבים מהישראלים מתקשים להבין מדוע שקל חזק הוא דווקא רע לכלכלה הישראלית.

ארז צדוק, מנכ"ל אביב ניהול קרנות מנסה לעשות סדר. "שקל חזק רע ליצואנים וטוב ליבואנים. היצואנים מקבלים פחות כסף עבור המכירות שלהם בחו"ל – וגם מצב התעשייה בארץ הוא לא מזהיר במיוחד. היבואנים מרוויחים כי הסחורה עולה להם פחות", הוא אומר בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "במדינת ישראל מה שחשוב לנו הוא התעשייה – והיא נחלשת בעקבות המצב הזה. התעשיות המסורתיות לא רק מושפעות משקל חזק לאורך זמן אלא נמצאות בסכנת סגירה. לכן זה לא טוב למדינת ישראל ומנסים לעשות את הכל כדי להחליש את השקל ולחזק את הדולר והאירו – בינתיים זה לא כל כך עובד כי כוחות השוק הגלובליים חזקים יותר מהמדינה".

צדוק מציין שהמגמה מתמשכת למרות ניסיונות שונים לפתור את המצב. "גם סטנלי פישר וגם קרנית פלוג, שהיו הנגידים הקודמים, קנו דולרים בכמויות עצומות. הגענו ליתרות מט"ח של 120 מיליארד דולרים, שנקנה במטרה להשפיע על שוק המט"ח – וזה לא השפיע. על האסטרטגיה הזאת הפסדנו עשרות מיליארדי שקלים.

''הנגיד החדש, פרופ' אמיר ירון, הבין את זה והפסיק את רכישות המט"ח. אי אפשר גם להשתמש בנשק השני – של הורדת הריבית כי היא נמוכה. כעת צריך למצוא את הדרך איך להיטיב עם היצואנים בדרכים אחרות למקרה שהדולר ימשיך להיחלש והשקל להתחזק".

כשהשקל מתחזק הצרכנים אמורים להרוויח, אבל בינתיים אין הרגשה שהצרכן מושפע מהמצב. צדוק מסביר כי "בעיקרון גם הצרכנים היו אמורים להרוויח, כי כשליבואן הסחורה עולה פחות הוא אמור לגלגל את ההוזלה הזאת לצרכן. אנחנו רואים שזה לא קורה כרגע והיבואנים משאירים את הרווח לעצמם – במקום שגם הצרכן ירוויח".