העץ הנדיב
העץ הנדיבצילום: pixabay

מאז ומתמיד היו רהיטי העץ המגולפים סמל ליוקרה וייחודיות, ואם בשנים האחרונות היה נדמה שהמודרניזציה החליפה את האמנות המסורתית, הרי שכיום ניתן לראות בבירור את החיפוש אחר פריטי ריהוט שונים ומיוחדים ואת השיבה לרהיטי עץ מלא מגולפים.

"בשנים האחרונות השתנה מאוד תחום עיצוב הבית, והעיצוב השבלוני פינה את מקומו לעיצוב אינדיבידואלי שמותאם באופן אישי לדיירי הבית ולאופיים", אומר משה צח – אחד משלושת הבעלים של חברת Treemium המתמחה בייצור רהיטים מגולפים מעץ מלא. "ייצור הרהיטים והגילוף בעץ שנעשה בעבודת יד על ידי דור חמישי של נגרים וגלפים מאינדונזיה בשיטות המסורתיות, הופכת כל רהיט לשונה ומיוחד ומאפשרת לנו להגשים כל חלום".

אמנות שעוברת מדור לדור

גילוף בעץ הוא מהאמנויות העתיקות ביותר של המין האנושי. השימושים הראשונים היו לצרכים פרקטיים (חניתות, משוטים וכו'), אך די מהר הפכה המלאכה הזו לשימוש אמנותי ובימי הביניים הפכו רהיטי העץ המגולפים ביד לסמל סטטוס של ממש.

בשנים שלאחר המהפכה התעשייתית הלך ופחת הביקוש לרהיטי עץ מגולפים, בעיקר בשל העובדה שמדובר במלאכת מחשבת שדורשת מיומנות רבה ואורכת זמן רב יחסית, מה שהפך את הרהיטים האלו ליקרים ולנדירים במיוחד בעולם המערבי. בארצות המזרח לעומת זאת, בעיקר באינדונזיה, לא זנחו את אמנות הגילוף בעץ וגם היום מועברים רזי המלאכה העתיקה הזו מדור לדור.

מגלפים חלומות בעץ

בחברת Treemium שהוקמה לפני 12 שנה על ידי משה צח, זוהר ארביב וגבי כלפון, מספקים מענה מושלם לצורך בייצור של פריטי ריהוט מעץ מלא שמיוצרים בעבודת יד לכל אחד בהתאמה אישית.

החלום מתחיל כאן בארץ, במתחם של החברה בפרדס חנה. "הלקוחות הפרטיים, מעצבי הפנים ו/או האדריכלים מגיעים אלינו, מספרים לנו מה החלום שלהם ואנחנו מתרגמים את הרעיון הראשוני שלהם לסקיצה", מסביר צח. "ההדמיה של הסקיצה נשלחת ללקוחות במייל, יחד עם איור ידני שמעבר למידות, ממחיש את הגילופים ומעניק אופי למוצר ורק לאחר שינויים, דיוקים ואישור סופי יוצא לדרך שלב הייצור".

הייצור של הרהיטים, עבודת הנגרות ומלאכת הגילוף נעשים באינדונזיה, על ידי דור חמישי של נגרים ומגלפים שעובדים במפעל המשפחתי שנמצא תחת רמת פיקוח ובקרה גבוהים במיוחד. "תהליך הייצור מתבצע בשיטות הנגרות המסורתיות, שכוללות עבודה ידנית מדוקדקת עם אזמל ופטיש, ממש כמו פעם", אומר צח. "העבודה הידנית מבטיחה גם את רמת האיכות וגם את הייחודיות, שכן אין שום אפשרות להעתיק במדויק עבודת גילוף ידנית".

בתהליך הייצור נעשה שימוש במגוון רחב של סוגי עצים כגון מהגוני, טיק, אלון, עץ ממוחזר, שורשים טבעיים ופלטות של גזעים פרוסים, ובנוסף מותאם גם סוג הגימור באופן אישי – גימור לכה על בסיס שמן שמעניק מראה מודרני יותר, גימור של הברשה עם מברשות פלדה שמעניק מראה מיושן וכדומה.

"ההתאמה של הרהיט ללקוח אינה מסתיימת רק בעיצוב ובגילופים", מסביר צח. "בשלב התכנון אנחנו מתאימים גם את סוג העץ, את סוג הגימור ואת הצבע, כך שבסופו של התהליך אין שום פריט שדומה למשנהו".

מחלום לחלל הביתי

תהליך הייצור עובר פיקוח קפדני לאורך כל הדרך: 21 הימים הראשונים מוקדשים לייבוש העץ ולטיפול בו כנגד מזיקים. לאחר שהעץ מוכן ועבר את כל בדיקות הבקרה, נשלחות לאישור החברה והלקוח תמונות מהשטח - לפני צבע ושוב לאחר הצבע, כעבור 60 ימים. רק לאחר האישור עוברים לשלב הנגרות והגילוף.

"חשוב לנו מאוד לעקוב ולפקח על כל השלבים, תוך כדי שיתוף מלא של הלקוח", מדגיש צח. "רק אחרי שאנחנו בטוחים שהרהיט מוכן, אנחנו מביאים אותו במכולה לארץ. אבל כאן לא מסתיימת העבודה. לאחר שהרהיט מגיע למחסני החברה, פותחים אותו לביקורת ומכינים אותו לאספקה, כולל השלמות צבע ו/או הכנות לריפוד במרפדיה כשמדובר במערכות ישיבה למשל".

למי זה מתאים?

האפשרויות הרבות הגלומות בתהליך הייצור האישי הופכות את רהיטי החברה לרלוונטיות עבור כולם, בין אם מדובר בלקוחות שרוצים לרהט את כל הבית בסגנון כפרי אותנטי ובין אם מדובר בלקוחות שרוצים להכניס פריט אחד ייחודי.

ואכן, בין לקוחות החברה ניתן למצוא לקוחות פרטיים שביקשו לעצב את כל הבית שלהם בסגנון כפרי, לקוחות פרטיים שרצו לשלב סגנון מודרני עם פריטים בסגנון וינטג', בתי מלון שרוצים לשדר חמימות ויוקרה, אולמות אירועים, היכלי קודש, בתי כנסת, קליניקות ומשרדים (כגון רופאים ועורכי דין), אדריכלים ומעצבי פנים שרוצים לשלב פריטים שהם בגדר יצירת אמנות ועוד.

"אנחנו מייצרים רהיטים עבור מגוון רחב של לקוחות שרוצים לשלב את העץ המלא בחלל שלהם, אבל מחפשים פריטים ייחודיים ומקוריים שאינם קיימים בשוק", מסכם צח. "בזכות הידע המקצועי שרכשנו לאורך 12 שנות עשייה, אנחנו מצליחים לייצר ללקוח רהיט בהזמנה אישית, בעיצוב ייחודי ובמידות הנכונות, תוך הקפדה על איכות ללא פשרות ושמירה על מחיר הוגן. היכולת שלנו בשילוב הידע המסורתי העתיק, הופך את הרהיט המוצב בחלל לפריט שלא ניתן להתעלם ממנו, שלא פעם הופך להיות האלמנט העיצובי המרכזי".