כלא צבאי
כלא צבאיצילום: istock

הדו״ח הדו-שנתי של הסנגוריה הצבאית לשנים 2018-2017 הוגש לרמטכ''ל רב אלוף אביב כוכבי. הדו״ח סוקר את עיקרי עשייתה של הסנגוריה הצבאית, יוזמות מרכזיות ומהלכים שקידמה וכן הישגים בתיקים משמעותיים.

הדו''ח קובע בין היתר כי בצבא יש כליאת יתר וענישת יתר, גם במאסרים וגם במחבוש בדין משמעתי. יש לצמצם את שיעור הכליאה גם בדרך של קידום חלופות כליאה ויש לחזק את הכלים השיקומיים.

הסנגוריה הצבאית ממשיכה לייצג ברובם המוחלט של התיקים שנדונים בבתי הדין הצבאיים: כ-77% מכלל הנאשמים. למעלה מ-50% מהיקף הייעוץ לחיילים הוא בנוגע לתיקי סמים.

בשנת 2018 היו 743 שעות ייעוץ סנגוריאלי לפני דיון מעצר ראשוני; ומדובר על גידול של 13% משנת 2016. מתוך כלל שעות הייעוץ נרשם גידול של 47% בהיקף הייעוץ הפרונטלי משנת 2016.

בשנת 2018, 16% מתוך כלל שעות הייעוץ היו בנוגע לחשד לביצוע עבירות בהקשרים מבצעיים ובהקשרי תאונות אימונים. מדובר על גידול ביחס לשנים 2016 ו-2017.

תסקירי עונש

בשנה האחרונה נכנס לתוקף, בעקבות יוזמת הסנגוריה הצבאית, כלי חדש של "תסקירי עונש", שלא היה קיים לפני כן בהליך הפלילי הצבאי. מדובר בכלי מרכזי לבחינה מעמיקה של נסיבות הנאשם, השפעת העונש עליו ועל משפחתו ועל סיכויי שיקומו.

הסנגוריה הצבאית הגישה קדם בג"ץ נגד הצבא בדרישה להקים מערך של תסקירי עונש בצבא. בפנייתנו עמדנו על ההכרח בקיום מנגנון כזה ביחס לחיילים המועמדים לדין בבתי הדין הצבאיים והבהרנו שלא ניתן להשלים עם מצב שבו ביחס לכל אזרח שטרם מלאו לו 21, שעומד לדין בפני בתי המשפט ב"אזרחות", יש חובה מוחלטת להפנותו לתסקיר מבחן בעוד שחיילים, בני אותם גילים, מנועים מאפשרות זו בצבא.
בהמשך לכך, נערכה בצבא עבודת מטה שסופה התחלתו של "פיילוט" המאפשר קבלת תסקירי עונש במקרים מסויימים. בשנה הקרובה ייבחן האם הפיילוט מממש את הציפיות.

חיפוש בפלאפונים

הסנגוריה הצבאית המשיכה לתקוף את אופן החיפוש הגורף של מצ"ח במכשירים סלולאריים של חיילים.
בשנת 2017 דחה בית המשפט העליון בקשת רשות ערעור שהגישה התביעה הצבאית, כשלצד התביעה התייצב גם היועמ״ש לממשלה, על פסק דינו של בית הדין הצבאי לערעורים בעניין.

המשמעות היא שהתקבלה עמדת הסנגוריה הצבאית שככלל אין די בהבעת הסכמה מצד הנחקר לביצוע חיפוש חודרני במכשיר הסלולרי שלו, ולשם עריכת חיפוש חודרני זה על החוקרים להקדים ולקבל צו מבית המשפט. לצד הסנגוריה הצבאית בבית המשפט העליון התייצבו הסנגוריה הציבורית והאגודה לזכויות האזרח.

צמצום השלכות הרישום הפלילי

הסנגוריה הצבאית פעלה בשנתיים האחרונות לצמצום השלכות הרישום הפלילי שנלווה להליך המשפטי, גם בתיקים פרטניים וגם בפניות עקרוניות. כך, למשל, פנייה של הסנגוריה לפרקליטות הצבאית להרחבת המנגנון של "הסדרים מותנים": מדובר במנגנון שמאפשר לחיילים שהסתבכו לראשונה בעבירות מסוימות להיקשר בהסדר, שלפיו אם יעמדו בתנאים (למשל, מסירת דגימת שתן נקייה) לא יעמדו לדין.

כמו כן, בעקבות פניית הסנגוריה הצבאית קודמה מחיקת רישומים פליליים, לרגל שנת ה-70 לעצמאות מדינת ישראל, של חיילים ששיפרו דרכיהם ולא הסתבכו בפלילים בשירות. עוד בהקשר זה, קידמה הסנגוריה הצבאית מהלך למחיקת רישום פלילי של חיילים שנשפטו בהיותם קטינים שהצליחו להשלים את השירות הצבאי.

הסנגור הצבאי הראשי, אל״ם רן כהן, מסר: "הדו''ח מלמד על הצלחה של הסנגוריה הצבאית בקידום משמעותי של זכויות החיילים במערכת המשפט הצבאית. אך יש עוד כברת דרך רבה נוספת והסנגוריה הצבאית תמשיך לפעול להגנת החיילים".