רעלה
רעלהצילום: iStock

התיוג "גם אני" המוכר כ-MeToo התפרסם ברחבי הרשת באוקטובר 2017 במטרה להמחיש כמה האלימות המינית נוכחת בימינו והעלאת המודעות והצורך להיאבק בה. האם נמצאה מקבילה ערבית לכך?

כך נראה עם התיוג "כולנו אִסְרַאא' עַ'רִיבּ" שנותן במה לזעזוע בעולם הערבי על סיפורהּ של אִסְרַאא' עַ'רִיבּ מבית סאחור, הסמוך לבית לחם, שנרצחה במה שנהוג לכנות 'על רקע חילול כבוד המשפחה'.

לטובת הסקרנים התיוגים הם בעיקר #كلنا_اسراء_غريب #JusticeforIsraa #israaghrayeb #اسراء_غريب #weareallisraa וכמובן שובו של התיוג #metoo שאולי אף פעם לא הלך.

בחברה הערבית יש קשר ישיר בין כבודו האדם לשמן הטוב של בנות משפחתו (אמו, אשתו, בתו ואחיותיו). סטייה של אחת מבנות המשפחה מדרך הישר פוגעת באופן מיידי בכבוד המשפחה. במקרים רבים אין אפילו צורך להוכיח כי האישה עברה על כללי המוסר הנהוג בחברה הערבית, אלא מספיק שהמשפחה רואה במעשיה או אפילו שמועה על מעשים כסטייה מהמנהגים המקובלים ואמות המוסר.

נושא זה הוא דוגמא מצוינת לסתירה המובנית בין חוקי השבט לבין חוקי המדינה. על אף האיסור, מערכת המשפט עדיין מתייחסת לנושא בעדינות יחסית וגוזרת דינים קלים את הנאשמים.

הכל התחיל כשאִסְרַאא' עַ'רִיבּ, קוסמטיקאית וסטודנטית ללימודי השפה האנגלית, בת ה-21 מבית סאחור, פרסמה סרטון ב'סטורי' בחשבון האינסטגרם שלה עם בחור לקראת אירוסיהם בבית קפה. בת דודתה של אִסְרַאא' שצפתה בפרסום, שיתפה את בני המשפחה שכעסו מאוד. בעיניהם אִסְרַאא' הביאה זלזול במשפחה ופגעה במוניטין שלהם בשל המפגש המוקדם לפני פרסום הרשמי של האירוסין וכן הפרסום במדיה החברתית.

היא אושפזה באמצע אוגוסט בבית החולים בבית לחם כשהיא סובלת מחשד לשבר בגבה, וחבלות בכל חלקי גופה. הסיבה לאישפוז היא שבני משפחתה הכו אותה, וברגע שניסתה להימלט מעדה מהקומה השנייה. המשפחה הסבירה את נפילתה משום שהיא סובלת ממצב נפשי ומהפרעות נפשיות והיתה אחוזה בדיבוק. הצעירה לא האשימה כמובן אף אחד וטענה שנחבלה בנפילה ממדרגות ביתה. המשטרה בעקבות עדות אִסְרַאא' סגרה את התיק.

מבית החולים היא פרסמה תמונות לעוקבים שלה, שיתפה כי לא תהיה פנויה באוגוסט ובספטמבר בשל טיפול רפואי וכתבה, "אני בסדר גמור נכון לעכשיו, השבח לאל".

כולנו אִסְרַאא' עַ'רִיבּ

כך הכותרת של עִמַאד חַגַ'אג בעיתון הלונדוני 'אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד' שמתייחס לרצח עַ'רִיבּ. בקריקטורה אנחנו רואים איור של הפרסום של אִסְרַאא' עצמה אחרי המכות הראשונות שקיבלה בה היא מספרת לעוקבים שלה כי לא תהיה פנויה באוגוסט ובספטמבר בשל טיפול רפואי ושהכל בסדר. שימו לב איך הלבבות הופכות לטיפות הדם שלה. ואיך היד שמחזיקה את המכשיר הסלולארי וגם היד של אִסְרַאא' בתמונה עם סימני חבלה.

הרצח הפך לשיחת היום בתחומי הרשות הפלסטינית אך ממש כמו MeToo הוא כבר רץ ברשתות החברתיות בכל העולם הערבי שזועם על הירצחה של אִסְרַאא'. בשבוע האחרון למעלה ממאה אלף גולשים וגולשות ערבים וערביות ברחבי העולם קמפיין מחאה נגד פגיעה בנשים בכלל ורצח נשים בשל פגיעה בכבוד המשפחה.

אִסְרַאא' שוחררה מבית החולים עם שיפור במצבה הרפואי אך כמה ימים לאחר מכן המשפחה הודיעה כי היא מתה בביתה. נראה שהסיבה להד שעושה רצח זה יותר ממעשי רצח נוראיים אחרים, הם הקלטה של מה שנראה שהודעות קוליות בין אִסְרַאא' לאותה בת דודה וכן פרסום סרטון מבית החולים ובו צרחות כאב שהגיעו מהחדר של מחדרה של אִסְרַאא'. הגיס של אִסְרַאא' אישר כי היא מי ששומעים בסרטון מדובר בה, אך התעקש שמדובר ב"בעיות נפשיות" שלה.

המאבק הוא גם בקושי המשפטי ש"מחליק" את הנושא. כבר במאי 2011 פרסם מחמוד עבאס (אבו מאזן), צו המבטל את השימוש ב"רצח על רקע חילול כבוד המשפחה" כסיבה מקלה ושהדבר ייחשב כפשע, ומבצעיו לא יזכו להקלה. במהלך 2014 עבאס הורה לתקן צו אחר שנתן אפשרות להקל בעונש של פשע ב"מצב של זעם נורא". זאת גם במקרה שהמשפחות ויתרו על זכותן לעונש.

בינתיים, עם המשך ההפגנות ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתיה, הבטיח לחשוף בבוא העת את תוצאות הבדיקה המשפטית והחקירה המתמשכת בנושא.

'פשע כבוד'

גם נַאצֶר אִבְּרַאהִים, קריקטוריסט עראקי, התייחס לרצח אִסְרַאא' עַ'רִיבּ. הפעם אנו רואים את פרצוף הגבר שמורכב מגבות ושפם, סמל לגבריות הערבית, שהופך לשני סכינים מדממים. כשמתחת לשפם המושחז - גופת אִסְרַאא' עַ'רִיבּ.

'צילום משפחתי' כך הכותרת של הקריקטורה של מֻחַמַּד סַבַּאעַנֶה, ב'אלקֻדְס אלעַרַבִּי' שמתפרסם בלונדון. בקריקטורה עצמה אנחנו רואים מעגל שלא נגמר בה אב המשפחה (שלבושו מרושל) כורך סביב צווארה של אשתו הכנועה חבל תלייה. האם מחזיקה את בנם שפועל כמו אביו אל מול אחותו.

'פשעי כבוד'

גם אֻסַאמַה חַגַ'אג' (אח של עִמַאד) מתייחס עם כותרת 'פשעי כבוד' לרצח. בקריקטורה אנו רואים ידיים מגואלות בדם סביב גופת הנרצחת, אִסְרַאא' עַ'רִיבּ, בת ה-21.

גם הקריקטוריסט העזתי עַלַאא' א-לַקְטַה מתאר בקריקטורה שלו את הזעזוע מהרצח. בקריקטורה, שכותרתהּ 'כולנו אִסְרַאא' עַ'רִיבּ. וקורבנות 'פשעי הכבוד', אנו רואים אישה חסרת פנים מחזיקה בקושי רב את המילה 'כבוד' כשהאות האחרונה נראה כסמלו של מארס המשמש לסימול זכר, כלומר היא מחזיקה את כבוד הגבר.

הזמרת הלבנונית ננסי עג'רם צייצה בחשבון הטוויטר שלה (כ-13 מיליון עוקבים) הכבוד הוא לא רצח, הכבוד הוא לא מכות, עינויים ואלימות – אִסְרַאא' עַ'רִיבּ"

איור נוסף שמתייחס לרצח והפעם לטענת המשפחה כי לאִסְרַאא' עַ'רִיבּ היה דיבוק - אותו ניסו בני המשפחה להוציא - במה שחלק פירשו כמכות פיזיות שהוקלטו בהיותה בבית החולים. באיור אנו רואים את אִסְרַאא' לבושה באופן מסורתי וצנוע, נראית כמלאך ומחזיקה פרחים. מסביב לאִסְרַאא' אנו רואים דבר שאולי מרמז לרוח שעטפה או היתה בתוכה.

אסיים בשאלה האם בדומה לעולם המערבי – הכללים השתנו? בשל פוליטיקלי קורקט או הרשתות החברתיות שחושפות דברים רבים שהיו נסתרים. האם העולם הערבי באמת מוכן לעקור את התופעה הפסולה מהשורש ולאלתר דרך ענישה, חינוך והסברה? נחכה ונראה.

---

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם