שליט קטאר
שליט קטארצילום: רויטרס

האם בקרוב תרשם היסטוריה גדולה כשלראשונה ייכנסו ישראלים למדינה הערבית הקטנה באיחוד האמירויות - קטאר? אם זה תלוי בפיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי, נותני החסויות וארגונים נוספים בעולם, כניסת ישראליים למדינה שלא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ואינה מכירה בה, היא רק עניין של זמן.

בעוד שלוש שנים תארח המדינה הערבית את טורניר גביע העולם בכדורגל, המונדיאל, כשלראשונה יתקיים זה בחודש נובמבר, מאחר שתנאי האקלים במדינה הערבית לא מאפשרים את קיומו של הטורניר בקיץ, אז חם מאוד במדינה.

החלטה זו הגיעה לאחר שקטאר זכתה באירוח מונדיאל 2022 במה שהתגלה בהמשך כהחלטה שלוותה בשוחד לבכירי ארגון הכדורגל העולמי אז, פיפ"א. בפיפ"א סרבו לחזור בהם מהחלטתם לקיים את המשחקים העולמיים במדינה הערבית על אף העבירות הפליליות שלוו בהחלטה זו, וכעת צריכים הם להתמודד עם סוגיה נוספת והיא - כניסת אוהדים ישראליים למדינה הערבית.

ברשת FOX האמריקאית, רשת החדשות הגדולה ביותר בעולם, החלו לבחון את האפשרות לכניסת ישראליים למדינה הערבית במהלך טורניר המונדיאל וגילו כי נכון לעכשיו כניסתם אינה באה בחשבון. לשם כניסה למדינה הערבית צריכים האוהדים הרבים להגיש בקשה לוויזה דרך האתר שמנפק כאלו לקטאר, ובניגוד ל-244 המדינות האחרות בעולם, עבור אזרחי ישראל הדבר בלתי אפשרי.

בערוצי תקשורת רבים ברחבי העולם דיברו על הנושא בהרחבה ואף החברה הבריטית, Cornerstone Global Associates, ציינה זאת בדו"ח מפורט בן 12 עמודים תחת הכותרת - "מונדיאל 2022: סיכונים וחסויות", כשכתבה כי "איסור על כניסת אוהדים מלאום מסוים אסורה, ומדובר בעבירה חמורה על החוקים של פיפ"א".

ברשת FOX פנו לכמה מנותני החסות בטורניר המונדיאל הקרוב, ושאלו אותם על הנושא כשרובם ככולם אמרו כי הספורט הוא פלטפורמה להוגנות ולכבוד הדדי וכי חובה על קטאר המדינה המארחת לאפשר כניסה לכל אוהד ספורט באשר הוא למדינה במהלך טורניר הכדורגל היוקרתי ביותר בעולם.

בעבר אמר אחד חסן אל-תוואדי, מהוועדה המארגנת של הגביע העולמי כי כולם יתקבלו בברכה, אך אכבר אל בייקר, מנכ"ל חברת התעופה של חברת התעופה הקטארית אמר כי "קטאר לא תנפיק ויזה לאויבים שלה".

רגע אחרי פרסום לוגו הטורניר הקרוב, פנו לאחרונה גם בארגון StandWithUs לפיפ"א בדרישה להבטיח כי קטאר תאפשר כניסה של האוהדים הישראלים למונדיאל 2022.

הארגון הבינלאומי שהינו ללא מטרות רווח, מחנך אודות ישראל בארץ ובעולם מזה 18 שנים, זאת באמצעות מלגות אוניברסיטאיות ועוד שלל אירועים ומפעלים, ותומך באנשים ברחבי העולם שרוצים לחנך את התלמידים בבתי הספר והקהילות שלהם אודות ישראל.

"אנו קוראים לפיפ"א לא להבקיע גול עצמי ולעמוד מאחורי קוד האתיקה שלהם, אשר מבוסס על הגנה על הכדורגל הבינלאומי מפני מהלכים 'לא חוקיים ולא מוסריים'. אם מותר לקטאר לאסור על הגעת אוהדים על בסיס מוצא לאומי, זו תהיה הפרה ברורה של ההנחיות של פיפ"א", אמרה מנכ"לית ומייסדת ארגון StandWithUs, רוז רוטשטיין.

על פי הארגון, שהוקם בלוס אנג'לס, ויש לו סניפים רבים ברחבי ארה"ב, ישראל, בריטניה, קנדה וברזיל, התאחדות הכדורגל הבינלאומית, פיפ"א, חייבת להבטיח שממשלת קטאר תנפיק אשרות כניסה לאוהדים הישראלים המבקשים להשתתף בגביע העולם של פיפ"א שייערך בקטאר בשנת 2022.

"נכון להיום ישראל אינה נכללת ברשימת 250 הלאומים המקוונת של קטאר, הזכאים לויזת כניסה. כמו רוב מדינות ערב, למעט מצרים וירדן שמקיימות הסכמי שלום עם ישראל, קטאר אינה מכירה בישראל ואוסרת על כניסה של ישראלים".

כאמור, קוד האתיקה של פיפ"א אוסר באופן חד משמעי להחרים אנשים על סמך ארץ מוצאם. סעיף 22 בתקנון פיפ"א מגדיר כי אסורה "פגיעה בכבוד או ביושרה של מדינה, אדם פרטי או קבוצת אנשים באמצעות מילים או מעשים מזלזלים, או מפלים בגלל גזע, צבע עור, אתניות, לאום, מוצא חברתי, מין, מוגבלות, שפה, דת, דעה פוליטית או כל דעה אחרת, עושר, מוצא או כל מעמד אחר וסיבה אחרת.

מי שעלולים להינזק כתוצאה מאיסור כניסת ישראליים לטורניר היוקרתי אלו גם נותני החסויות, כשעל פי גאנם נוסייבה, מייסד חברת Cornerstone Global Associates העולמית בלונדון, קיים סיכון להתנגשות בין קוד האתיקה של פיפ"א לחוקים הקטאריים - "אם ההבדלים בין שני אלה יתיישבו, האחריות נותרת על כתפי נותני החסות. נותני החסות עשויים להימצא במצב שהם נראים מקדמים ערכים המנוגדים למה שהם מצהירים בפומבי".

השותפים והספונסרים של מונדיאל 2022 כוללים חברות כגון קוקה קולה, אדידס, יונדאי-קיה, ויזה, Wanda Group, Anheuser-Busch InBev and Vivo ועוד.

"StandWithUs קורא לוועדת האתיקה של פיפ"א לחקור ולשפוט את התנהלותה של ממשלת קטאר בעניין זה כדי להבטיח שאוהדי הכדורגל מכל המדינות והלאומים יוכלו להיכנס לקטאר כדי להשתתף במונדיאל 2022. אם קטאר תורשה לאסור על אוהדי ישראל להיכנס לשטחה, הדבר ישקף באופן שלילי על פיפ"א, שהפכה את נושא קבלת האחר לסימן ההיכר העיקרי של האתוס שלהם", אמרה רוטשטיין בסיום.

אחרי שנרשמה היסטוריה עם השתתפות ספורטאים ישראליים על כל הסממנים בתחרות ג'ודו באבו-דאבי, גם קטאר תרשם בדפי ההיסטוריה בקרוב? נחכה ונראה.