נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ, בראשות הנשיאה אסתר חיות, הפך היום (שני) פסק דין קודם של בג"ץ וקבע כי בידי המדינה סמכות לקבור מחבלים קבורה ארעית על מנת להחזיק בגופותיהם לצרכי משא ומתן.

שופטי הרוב, בראשותה של הנשיאה חיות, סברו כי הסמכות הקבועה בתקנות ההגנה המתירה למפקד הצבאי להורות על סדרי קבורתם של חללי אויב, כוללת גם קבורה ארעית של מחבלים שנועדה לצרכי מיקוח במשא ומתן.

"הנה כי כן, נמצאנו למדים שהתכלית האובייקטיבית של תקנות ההגנה היא ליתן בידי קברניטי המדינה כלים אפקטיביים למאבק בטרור ולשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה", קבעה חיות בחוות הדעת העיקרית.

לדבריה, "החתירה המתמדת שאנו מחויבים בה להשבת אזרחי ישראל וגופות חללי צה"ל הנמצאים בידי ארגוני הטרור מצויה בליבת השמירה על בטחון המדינה ועל כן, היא בליבת התכלית האובייקטיבית של תקנה 133(3)".

"סמכות זו אינה בבחינת הרחבה פרשנית של התקנה – זוהי ליבת התקנה אשר כאמור נועדה לשמור ולהגן על ביטחון המדינה ואזרחיה. החתירה להשבת חיילי וחללי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בידי ארגוני הטרור וכן ניהול משא ומתן עם ארגונים אלה על מנת להגיע להסדר בדבר השבתם לישראל כנגד השבת גופות מחבלים המוחזקות בידי המדינה, מגשימה במובהק את התכלית האובייקטיבית הזו", הבהיר חיות.

לדעתה של השופטת חיות הצטרפו השופטים ניל הנדל, יצחק עמית ונועם סולברג. בדעת המיעוט, שסברה כי אין לאפשר החזקת גופות מחבלים לצרכי מו"מ, החזיקו השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בירך על ההחלטה, "אני מברך על החלטת בג"ץ שעשתה תיקון בהחלטה הקודמת. מחבל בזוי לא ראוי לכבוד, לא בחייו ולא במותו. לא ניתן לדרוש ממדינת ישראל לכבד גופות של מחבלי חמאס בעוד ארגוני הטרור מחזיקים בגופות חיילינו. יש לאפשר לממשלה להפעיל לחץ על ארגוני הטרור, כדי להשיב את גופות חללינו ואת אזרחינו, ולא לכבול את ידינו במלחמה במחבלים".