מותקפת. מירי רגב
מותקפת. מירי רגבצילום: הלל מאיר/פלאש90

דבריה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב, על זכייתו של 'ימים נוראים' בפרס הסרט הטוב מעוררים זעם באקדמיה לקולנוע וטלוויזיה.

מוש דנון, יו״ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, מגיב על דברי רגב שטענה כי "האקדמיה בוחרת שוב לבחור סרטים מתריסים המכוונים לפרק את מרקם היחסים העדין בחברה הישראלית", ואומר: ״באופן אירוני, שוב השרה מירי רגב בחרה בדרך ההסתה, והפעם על סרט שבוחן את תוצאותיה של ההסתה. שוב שרת התרבות מדברת על דברים שאינה מבינה בהם. רגב לא צפתה בסרט ובכל זאת מביעה את דעתה".

"האקדמיה מברכת כל ביקורת אך יחד עם זאת, המינימום המצופה משרת תרבות, בערב החשוב ביותר לתעשיית הקולנוע הישראלית, על שלל גווניה וסוגיה, הוא לברך את הזוכים והזוכות בקטגוריות השונות", אומר דנון וקובע כי "טקס פרסי אופיר התאפיין בקריאה לאחדות ואיחוד לבבות כנגד ההסתה".

עוד מוסיף דנון ואומר: "בזמן ששרת התרבות עסוקה בפוליטיזציה מעייפת, אנו עסוקים בהנגשת הקולנוע ובחיבור בין היוצרים היצירות והציבור בישראל. בפרוייקט "מובילים קולנוע לפריפריה". ברחבי הארץ תוך שת"פ עם רשויות בדרום בצפון במזרח ובמרכז. יעידו על כך עשרות אלפי אנשים הבאים לפגוש אותנו".

עוד התייחס דנון לדבריה של השרה רגב ולפיהם היא "נמנעת זו השנה השלישית מלהגיע לטקס אופיר מאחר שהוא אינו מייצג עוד את הקולנוע הישראלי כולו". לדברי דנון "בשונה מדברי השרה, היא אינה הוזמנה לטקס. היות והאקדמיה הישראלית לטלוויזיה וקולנוע הינה ארגון א-פוליטי".

נזכיר כי הסרט עוסק בתיאור הימים שקדמו לרצח רבין מנקודת מבטו של יגאל עמיר, על פי ראותם ותפיסתם של יוצרי הסרט. על כך כתבה השרה רגב: "אין מקום לסרט שמנסה להבין את עמיר ואת מניעיו ואין מקום לסרט המנסה לרמוז או להאשים גורמים אחרים במעשה השפל שהוא עשה. היוצרים שוב לא החמיצו הזדמנות לייחס לראש הממשלה בנימין נתניהו חלק במסע ההסתה דבר שהוא סילוף, עיוות והטעיה של הציבור ומנותק לחלוטין מהעובדות. הביקורת של נתניהו את מדיניות ממשלת רבין על רקע הסכמי אוסלו היא לגיטימית במדינה דמוקרטית".

יצוין כי גם רגב עצמה מודה כי היא מביעה את עמדתה על הסרט על אף שלא צפתה בו. "הגם שלא צפיתי בסרט שזכה הערב בפרס אופיר אני מוחה על הניסיון להטיל ואו לרמוז כי יגאל עמיר קיבל רוח גבית מסביבה תומכת חברתית ופוליטית", כתבה.