בכרי באחד מדיוני העבר בבית המשפט
בכרי באחד מדיוני העבר בבית המשפטפלאש 90

בבית המשפט המחוזי בלוד התקיים אתמול דיון נוסף בעתירתם של לוחמי הקרב בג'נין נגד המשך הקרנתו של הסרט 'ג'נין ג'נין' של מוחמד בכרי.

על הדיון ומשמעויותיו שוחחנו עם סא"ל במיל אריה קדוש, מי שהופיע בפני בית המשפט כעד וסיפר על קורות הקרבות והשמירה על טוהר הנשק.

על משמעות הדיון מספר קדוש: "בית הדין והיועמ"ש הקודם קבעו שמי שיכולים לתבוע את מוחמד בכרי הם רק חיילים שזוהו בסרט, ואכן אחד הקצינים, ניסים מגנזי, מופיע בסרט ונאמר עליו שהוא ביצע פשעי מלחמה, גנב ואיים ברצח עם כתוביות". למעשה הדיון עוסק בעתירתו של מגנזי לפסילת הסרט ודרישת פיצוי כספי מהיוצר, מוחמד בכרי, על הכפשתו.

"בית המשפט כבר פסק שהסרט שקרי והוא עלילת דם, אבל לא פסל אותו מהקרנה, ועדיין הוא מוקרן במכללות ואוניברסיטאות ודנים בו. במקביל בית הדין לא פסק שזו הוצאת דיבה. ניסים מגנזי תבע את בכרי על הוצאת דיבה ואנחנו בתהליך בבית הדין בציפייה שתתקבל הכרעה שתאסור את הקרנת הסרט ושבכרי יפצה ב-2.6 מיליון שקלים על הוצאת דיבה נגד מגנזי והחיילים". הסכום נובע ממכפלות של מאה אלף שקלים על כל הקרנה של הסרט.

"המבצע היה אחרי הפיגוע במלון פארק שבו נהרגו 30 אזרחים ונפצעו 170 איש ואחרי שורת פיגועים. נכנסנו ללחימה בג'נין ובגלל טוהר הנשק והקוד האתי נהרגו 23 לוחמים ואחר כך בכרי לבש את גלימת הבימאי, לקח ילדים זקנים ומחבלים ועשה סרט שקרא לו דוקומנטרי למרות שכולו שקרים כפי שנקבע בבית הדין פעמיים. אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בעתיד עומדים לדין בארץ או בחו"ל על פשעים נגד האנושות ולא שהילדים שלנו ישאלו אותנו אם באמת עשינו את הדברים הללו".

בדבריו מציין סא"ל קדוש כי גם היועמ"ש הצטרף לתביעה ובכך עדות לתוקפה של התביעה. "בינתיים נציגי היועמ"ש לא שותפים פעילים אבל בהמשך הם יצטרפו ויאמרו את דעתם", אומר קדוש המזכיר כי כל קשת הצבא לחמה במבצע 'חומת מגן', החל מחיל האוויר וחיל הים ועד ליחידות החי"ר השונות. "לא יכול להיות שהמשפחות השכולות ייאבקו וילכו עם תחושה שהמדינה בוגדת בהם. היועמ"ש הקודם, ויינשטיין, יכול היה להעמיד לדין את בכרי, אבל הוא פחד מתביעות נוספות ולא עשה את זה. לא נפסיק עד שהסרט לא יוקרן ובכרי ישלם את הפיצוי לניסים מגנזי. אי אפשר להסתתר מאחורי חופש הביטוי. לחופש הביטוי צריכה להיות מסגרת של יושרה ואמת".

עוד מוסיף קדוש וקובע כי הסרט אינו אלא סרט תעמולה במימון הרשות הפלשתינית וכך יש להתייחס אליו. "הסרט מומן על ידי הרש"פ, שיחקו בו מחבלים שנהרגו ומשום מה אין לבית הדין את האומץ להחליט החלטה ולקבוע שאסור להראות את הסרט. אין כאן מקום לטענת 'אמת דיברתי'", אומר קדוש קובע כי על המדינה להכריע לטובת מי שלחם בשליחותה. "הצבא תומך בנו. לא יכול להיות שאזרח שנקרא בצו שמונה והוכח שלחם בטוהר הנשק יוציאו עליו דיבה".

"האבסורד הוא שבית המשפט מתעתע באזרחי ישראל בשם החוק. מזמן זה היה צריך להיפסק. המועצה לקולנוע פסלה את הסרט ובית המשפט אישר אותו", אומר קדוש המצטט את דברי השופטת דורנר שקבעה כי יש לאשר את הסרט כי 'אלה ואלה דברי אלוהים חיים'. "אתם שפויים? אתם מבינים מה היה שם בכלל? האלוף מזרחי הגיע אתמול ואיתו עוד כמה וכמה קצינים, וסיפר עד כמה המלחמה הייתה בטוהר הנשק. הצבא האמריקאי לא נכנס למחנות פליטים אלא מפציץ מלמעלה אחרי מנשרים שקוראים להם לצאת. אנחנו עובדים בפינצטה. אני עצמי הוצאתי נשים וזקנים לטיפול רפואי ואחר כך הם באים וטוענים שהייתה שם הוצאה לטבח, אחרי שגם באו"ם הוכח שלא היה כלום".

על הטענה לפיה העלאת הפרשה מחדש לזירה הציבורית והמשפטית רק נותנת לסרט פרסום אחרי שהציבור כבר די שכח ממנו, משיב קדוש: "אנחנו מתנגדים לאמירה הזו. לא מעניין אותנו מרחב הזמן. מעניין אותנו רק שהאמת תצא לאור. לא מעניין מה אומרים ומה טוענים אנשי משפט וצבא. בכרי שקרן שהוציא את דיבת חיילי צה"ל וזו צורת מלחמה של הרש"פ נגדנו. לא נשתוק עד שאחרון הלוחמים והנופלים יזוכה".

על בכרי עצמו מספר קדוש כי הוא מגיע לבית המשפט "עם גברדיה ענקית של חברים, משפחה ופוליטיקאים. בפעם הקודמת הגיעו חברי כנסת מהרשימה המשותפת. אנחנו מביאים עדויות, חוות דעת משפטיות ועוד. צריך רק אומץ ויושרה של שופטי ישראל. אני קורא לשופטים להתפכח. לא יתכן שהילדים שלכם ילכו לשרת בצבא ויגידו עליהם שהם רוצחים ללא הוכחות וללא עובדות שמראות את ההיפך, לא יתכן שאתם לא עם אזרחי המדינה, לא מצדדים בהם ולא בעדם. זה מביש. תתעוררו".