ביורוקרטיה
ביורוקרטיהאיור: אהרון פרידמן

יום אחד, כשמוריה (השם המלא שמור במערכת) הייתה בגן השעשועים השכונתי עם ילדיה, פנתה אליה אחת מנשות היישוב בשאלה. במשך שלושה חודשים היא לא קיבלה הנחה מלאה בתשלומי המעון, עקב משכורת גבוהה מדי שנבעה מהחזר דמי הבראה. "את פשוט צריכה אישור של המעסיק", השיבה לה מוריה בשליפה, "לאחר מכן את צריכה לשלוח את המסמך למשרד התמ"ת ותקבלי את ההנחה רטרואקטיבית". שבועיים לאחר מכן שוב נפגשו השתיים. האחרונה בישרה שבזכות העצה הטובה שלה היא קיבלה גם שתי דרגות נוספות בהנחה וחסכה עוד 600 שקלים בחודש.

כבר יותר משלוש שנים מנהלת מוריה, שמתגוררת באחד מיישובי הדרום, גמ"ח בלתי רשמי לסיוע בתחום הביורוקרטיה. היא לא רוצה להיחשף בשמה המלא, מחשש שלא תוכל לעמוד בעומס הפונים, אולם מאידך הסכימה להתראיין מכיוון שהייתה רוצה שאנשים נוספים יאמצו את הרעיון שהגתה וימשיכו את שרשרת החסד. הפניות מגיעות אליה כמעט בכל נושא אפשרי: הנחות של התמ"ת במעונות יום, טפסים של הביטוח הלאומי, חופשות לידה, אבטלה, עוסק זעיר וכדומה.

הכול החל לפני כשלוש שנים, בערב גיבוש יישובי שנערך במטרה לגבש בין התושבים הישראלים הוותיקים ובין עולים חדשים, בעיקר מארצות הברית, שהצטרפו ליישוב באותה העת. התושבים הוותיקים התבקשו להקל את חבלי הקליטה מעל העולים ולעזור להם להתאקלם בכמה תחומים נדרשים. "אחד מהם היה ביורוקרטיה", נזכרת מוריה, "שאר הדברים היו פחות רלוונטיים בשבילי. אמרתי לעצמי 'בזה אני טובה' ונרשמתי, כדי שכל עולה חדש ביישוב יוכל להתקשר אליי ואעזור לו בשמחה".

באופן מפתיע, אפילו טלפון אחד לא התקבל מכיוון העולים החדשים. אבל לא הרבה אחרי כן היא סיפרה לחברה בדרך אגב שהיא עוזרת לאנשים בביורוקרטיה. "החברה התקשרה אליי באותו ערב כדי להתייעץ באיזה עניין וכמובן שעזרתי לה". מתברר שהסיוע היה אכן נצרך והבשורה עברה מפה לאוזן בכל רחבי היישוב. "באופן כללי, לא פרסמתי את עצמי. למעט בתחילת שנה, בשביל אלה שצריכים עזרה במילוי הטפסים של התמ"ת, כתבתי שאפשר לפנות אליי בשבועיים הקרובים. מאז כולם כבר יודעים שהפכתי לכתובת לשאלות ביורוקרטיות ועזרה במילוי טפסים".

"מוותרים מראש על ההתעסקות"

חלק מהפונים מבקשים סיוע רק במילוי הטפסים עצמם וחלק אף מבקשים שתעזור להם לשלוח אותם. "זו לא העבודה שלי", מדגישה מוריה, שמתפרנסת מניהול פרויקטים. "כשאני יכולה, אני עוזרת. הרעיון העיקרי שעומד מאחורי הגמ"ח הוא שלא צריך להיות מיליונר גדול או לשמור על הילדים של החברות כדי לעזור לאנשים. התחום הזה קל לי, אז בזה אני עוזרת ובזה אני טובה. גמ"ח יכול להיות גם משהו קטן, זה לא חייב להיות ארצי. אם כל אחד ייתן מעצמו משהו קטן שהוא טוב בו, התחושה שלנו תשתפר עשרת מונים. זה גם מראה שלא הכול זה כסף בחיים".

את הפניות היא מקבלת כמעט בכל דרך אפשרית. לפעמים גם מתייעצים איתה בשאלה איך לבנות את ההכנסות המשפחתיות בצורה שתחסוך במיסים ככל האפשר, וכמובן אילו טפסים להגיש בכל רגע נתון. "לאנשים הרבה פעמים אין שמץ של מושג. עצם ההתעסקות בביורוקרטיה עושה להם כאב ראש והם מוותרים על זה מראש, תוך הפסד כספי ניכר. חבל לוותר".

מאיפה הידע הנרחב?

"הרבה מהידע מגיע מניסיון אישי, אבל גם מחברים מומחים שרכשתי עם הזמן או דרך קבוצת פייסבוק שאפשר להתייעץ בה בכל דבר, החל מזכויות בביטוח הלאומי, נשים בהיריון ושאר טפסים. אני לומדת עם הזמן. אני אוהבת ביורוקרטיה, לא סתם העיסוק שלי הוא ניהול פרויקטים".

מוריה מספרת על אחת הנשים שפנתה אליה, שעובדת בשני מקומות עבודה. במקום העבודה העיקרי שלה היא מקבלת חופשת לידה באופן אוטומטי, ואילו במקום העבודה השני היא הייתה צריכה להגיש את הטפסים בעצמה. "היא לא רצתה להסתבך עם הגשת הטפסים וחשבה לוותר. אמרתי לה: את מצחיקה, מדובר בסך הכול במילוי של שני טפסים. היום בסמארטפון זה קל. הורדתי לה את הטפסים ושלחתי לה אותם במייל. לימדתי אותה איך למלא אותם כדי שהמעסיקים יוכל לחתום עליהם, וכמובן שדמי הלידה הגיעו".

"ביורוקרטיה זה דבר נורא מתסכל, ובצדק. אף אחד לא מלמד בבית הספר איך מתנהלים במדינה", היא קובלת. לאחרונה, לרגל תחילת שנת הלימודים, הגיעו אליה הביתה לא מעט פונים. מוריה ישבה עם הפונים אחד אחד מול המחשב והוציאה לכולם את הטפסים הרלוונטיים. "גם נתינה צריכה להיות בגבול", היא מציינת, "לפעמים אני פותרת את הבעיה הנקודתית, אבל לא לוקחת עליי את האחריות. הלוואי שעוד אנשים יוכלו להתגייס לזה. הרבה ישראלים מפחדים מהביורוקרטיה במדינה".

מבחינתה, מדובר בכספי מעשר לכל דבר. "אולי אני לא תורמת הרבה כסף לצדקה, אבל עם כל ההנחות שסידרתי לאנשים בתמ"ת, חסכתי אלפי שקלים לכל משפחה. לפני כן הם פשוט לא ידעו מה לעשות, וזה עזר להם מאוד לסגור את החודש. זה מלמד אותך מה זה חסד. ברמה האישית, זה עשה לי שינוי בראש. בעבר רציתי להקים דברים גדולים וזה פחות עבד. אבל כשעזרתי לנשים לקבל הנחות למעון, או בחתימה על אבטלה - הכול תפס פרופורציות אחרות".

מוריה פועלת בעיקר באזור מגוריה, וכאמור הייתה רוצה לרתום לרעיון אנשים נוספים שיפעלו כמוה במקום מגוריהם. "בסופו של דבר, כל אחד טוב בדברים מסוימים שהוא עושה. במה שאתה טוב בו - תקדיש כמה שעות לאנשים אחרים ותעזור להם", היא מבקשת בפשטות. "צריך להסתכל אחרת על צדקה, התנדבות וחסד. אם כל אחד ייתן לעולם מהאור המיוחד שיש בו, העולם יהיה הרבה יותר טוב".