עשרות סטודנטים לקחו בסוף השבוע האחרון חלק בטקס לזכר סטודנטים יהודים שהופרדו מחבריהם ללימודים לפני 82 שנים ונדרשו לשבת בפינות נפרדות שיועדו להם בלבד.

במסגרת הטקס ציינו הסטודנטים הפולניים בעיקר את "ספסלי הגטו" – ספסלים שהוצבו באוניברסיטת ורשה עבור היהודים בלבד, והפכו לסמל האפליה, הגזענות והאנטישמיות נגד היהודים לפני פריצת מלחמת העולם השנייה.

הסטודנטים היהודים נדרשו אז לשבת על הספסלים היעודיים שהוצבו עבורם באולמות ההרצאות ובכיתות השונות, על מנת להפריד אותם לחלוטין מהסטודנטים הקתולים. מי שנעדר מהטקס הוא רקטור אוניברסיטת ורשה, מרצ'ין פאליס, שטען כי היה מחוץ לפולין ולכן נמנע ממנו להשתתף בטקס.

זו היתה השנה השניה ברציפות שסטודנטים באוניברסיטת ורשה מקיימים את הטקס לזכר הסטודנטים היהודיים שהופרדו מחבריהם לפני פרוץ המלחמה.

"אחרי למעלה מ-80 שנים, שלטונות אוניברסיטת ורשה עדיין לא קיבלו החלטה להנציח את קורבנות המדיניות האנטישמית שלהם עצמם, ועדיין לא ניתקו את עצמם מארגוני ימים קיצוני הזורעים טרור כאן" אמר דומיניק פוחלה, סטודנט מ"הוועדה האנטי-פשיסטית" ואחד ממארגני הטקס, בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות JTA.

מי שלקח חלק בטקס המרגש הוא פיוטר ויסליצקי, נשיא המכון ההיסטורי היהודי בפולין, שאמר כי "ההיסטוריה מראה שהשקט הוא בהחלט גרוע יותר מאשר לומר את האמת. ההיסטוריה לעולם לא תסלח לאלו ששמרו אז על שקט".