פנצ'ו
פנצ'וצילום: ארכיון מכון ז'בוטינסקי

בשבוע הבא יתקיים במוזיאון העיר נתניה כנס מיוחד ובו יסופר סיפורה של אניית המעפילים 'פנצ'ו' בהשתתפות מעפילים ובני משפחותיהם.

מי שינחה את האירוע הוא גדעון מיטשניק, מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי השותף לארגון האירוע ועמו שוחחנו על סיפורה של האנייה שיצאה מסלובקיה עם 500 מעפילים ובלב ים אירעה בה תקלה שהובילה לכך שנסחפה והתנפצה אל חופי אי בודד בים האגאי.

"זהו סיפור של שותפות עם העם האיטלקי, הקרבה וחלוציות של המעפילים והמפקד שלהם", אומר מיטשניק המספר את סיפורה של האנייה שיצאה מצ'כוסלובקיה אבל לא מגיעה לחופי הארץ כי היא טובעת בים. מי שמציל אותם הם האיטלקים".

בסיפורה של ה'פנצ'ו' רואה מיטשניק את סיפורה של ההעפלה הרוויזיוניסטית שכמו האנייה סיפורה נעלם ואינו ידוע. סיפור ההעפלה הזו החל "באמצע שנות השלושים אחרי אזהרת ז'בוטינסקי מהקטסטרופה שצפויה באירופה. הוא אמנם לא קורה לזה שואה אבל הוא מבין שעליית המשטר הנאצי לא מבשרת טובות לעם היהודי והוא קורא לעלות לארץ. תנועות בית"ר והאצ"ל חוברות ומארגנות פעולות עליה. למעלה משלושים ספינות מעפילים מתחילות את העלייה הבלתי לגאלית עוד הרבה לפני פעילות המוסד לעליה ב'".

הפנצ'ו יוצאת לדרך עם 500 אנשים עליה. במשך ארבעה חודשים הם שטים על הדנובה וכשמגיעים לים השחור מתחילות בעיות שאפיינו את אניות המעפילים, כמות מזון מצומצמת ומחסור בשתייה. באוקטובר 40' הם מתרסקים אל אחד מאיי הים האגאי. כל נוסעי האנייה ניצלים ושוהים על האי כשהם מתקיימים מהמזון שחילצו מהאנייה וממי גשם.

האיטלקים מגלים אותם על ידי מטוס סיור ומחלצים אותם לאי רודוס, שם הם שוהים במשך שנתיים במחנה אוהלים. אחרי שנתיים הם מועברים לאי פרמונטי, אי בדרום איטליה. שם מוקם עבורם מחנה והאיטלקים שומרים עליהם. כוחות בנות הברית שכובשים את איטליה מחלצים אותם כשחלק מהכוח הם חיילי הבריגדה היהודית.

"השותפות שנוצרת עם תושבי העיירה בשנתיים הללו יצרה קשר הדוק. לימים הוקם מוזיאון בסרמונטי והתקיימו ביקורים של המעפילים ובני המעפילים במקום. לפני כשנתיים נהנינו מעבודה של נכדת זוג המעפילים שהכירו בסרמונטי. הנכדה, אילאיל, כתבה עבודה על הפנצ'ו לאחר שביקרה באי ופגשה את בני המקום. מדי שנה מתקיים בסרמונטי טקס לציון הצלת הפנצ'ו".

ממשיך מיטשניק ומספר כי לקראת האירוע בשבוע הבא "הזמנו את שגריר איטליה לאירוע והיום אישרו לנו שלא השגריר יכול להגיע אבל הקונסולית לעניינים פוליטיים תגיע לאירוע. זה חשוב לא רק כדי לספר את סיפור ההעפלה הרוויזיוניסטית אלא גם כדי לספר את סיפור השותפות עם העם האיטלקי".

עוד מציין מיטשניק כי בין הנוכחים באירוע יהיה גם אבנר הלוי, בנו של מפקד האנייה מטעם בית"ר, יהושע לוי ציטרון.

"רבים ממעפילי הפנצ'ו הגיעו לארץ רק ב-44' אחרי ההמתנות ברודוס ובפרמונטי. הם מגיעים באוניות אחרות כולל מעורבות של הסוכנות שידעה על הקיום שלהם שם ובמעורבות של משה שרת, הם מקבלים סרטיפיקטים בהסדר דרך המוסדות היהודיים והמעפילים הלא לגאליים של הפנצ'ו הופכים ללגאליים".

בהמשכה של השיחה נשאל מיטשניק אודות היעלמותו של סיפור האנייה מהמורשת המוכרת של סיפורי ההעפלה והוא אינו שולל את האפשרות שגם כאן, כמו במקרים רבים אחרים, הועלמו במכוון סיפורי חלוציות והקרבה שהגיעו מכיוון התנועה הרוויזיוניסטית. לו עצמו ולמכון שבראשו הוא עומד הוא רואה כיעד את הטמעת סיפורם של ראשי התנועה ההיא במערכת החינוך ומחוצה לה בכל דרך אפשרית.

פנצ'ו טרם הפלגתה
פנצ'ו טרם הפלגתהצילום: ארכיון מכון ז'בוטינסקי
מפקדי ומעפילי פנצ'ו
מפקדי ומעפילי פנצ'וצילום: ארכיון מכון ז'בוטינסקי
פנצ'ו
פנצ'וצילום: ארכיון מכון ז'בוטינסקי

מיטשניק מוסיף ומציין כי "הארוע במוזיאון נתניה מתאפשר הודות לשותפות מיוחדת עם חווה אפל, מנהלת מוזיאון העיר נתניה, ובמסגרת התפיסה של מכון ז'בוטינסקי להגיע לכל רחבי הארץ ולקיים ארועים רלוונטיים למקום. הסיבה לקיום הארוע בנתניה היא שרבים ממעפילי ה"פנצ'ו" בחרו כשעלו לארץ ב 1944 להתיישב בנתניה ושם גם הוקמה לפני כעשור כיכר הפנצ'ו ע"י חיים פרקש''.

וגם למי שלא יוכל להגיע לארוע מציע מיטשניק לבוא בחול המועד ולבקר במוזיאון ז'בוטינסקי ובמוזיאון האצ"ל ברח' המלך ג'ורג' 38 בתל אביב וליהנות לצד מפעילות מיוחדת לכל המשפחה גם מצפיה במיצג על "העפלת אף על פי" הלא היא ההעפלה הרביזיוניסטית.