חברת הרכב פורד שילבה בפס הייצור של מכוניות הפייסטה מתוצרתה, קבוצה של קובוטים (רובוטים שיתופיים) שעובדים בצמוד לבני האדם ותפקידם להחליק, לשייף ולתת את ה׳טאצ׳ הסופי לרכבים שיוצאים ממפעל החברה בקלן, גרמניה.

בשלב ראשון הוכנסו לעבודה שישה קובוטים מדגם UR10, הנחשבים לקובוטים הנמכרים ביותר בעולם, של חברת Universal Robots, מחלוצות התחום, שמסייעים בקצב של מכונית כל 35 שניות, לבצע פוליש יסודי למכוניות הפייסטה שעל פס הייצור.

המטרה הייתה לא להחליף את בני האדם, אלא לאפשר לעובדים לנצל נכון וטוב יותר את זמנם במשימות הדורשות מעורבות אנושית ועם הרבה פחות עבודה משעממת וחדגונית.

לדברי דניס קון, מהנדס ייצור בכיר האחראי על צביעת המכוניות במפעל של פורד, הרובוטים חשים מתי נדרש להפעיל יותר כח, ממש כמו בני האדם. ״הם מגיעים לאזורים ופינות שלבני אדם קשה להגיע אליהן (כמו מרכז הגג)״. קון מגלה, כי הגיעו לרעיון לאחר שראו את הקובוטים של UR במפעל לייצור ציוד אודיו, בו תפקידם היה לצחצח רמקולים יוקרתיים.

במהלך הליך הייצור, כל מכונית נטבלת באמבט מיוחד שמספק 10 שנות עמידות מול חלודה. בתהליך נשארים חלקיקם זעירים על משטחי גוף המכונית, נתון שיכול לגרום לבעיה בעתיד. תפקידם של הקובוטים הוא להחליק את המשטחים עד לדרגת שלמות ואז לשאוב את האבק שנשאר מאחור.

בימים אלה נבחנת אפשרות לאמץ את השיטה החדשה גם במפעלי החברה בספרד וברומניה.

״תעשיית רכב אין בישראל, אבל תעשיית ליטוש דווקא יש בארץ״, אומר זיו שדה, סמנכ״ל המכירות והשיווק של חברת סו-פאד, נציגת Universal Robots בישראל. ״הפתרון כולל יכולת ללטש באופן ׳תלת מימדי׳, כאשר הקובוט שומר תמיד על אותו הכח שהוא מפעיל (הוא מצויד בגשש ׳מומנט׳ רגיש בקצה הזרוע) והוא משנה את המיקום בהתאם על מנת לשמר את הכח הזה. גם בהיבט התוכנתי יש אפשרות מאוד פשוטה וידידותית ללמד את הקובוט מספר נקודות במרחב תלת מימדי והוא כבר בשילוב בקרת הכח יכסה את השטחים שביניהם״.