יוצאים לצפות בנשרים וביחמוריםקובי פינקלר

בשטח של כ- 6000 דונם, בתוך חורש ים תיכוני עבות, מצויה אחת משמורות הטבע היפות והמעניינות בארץ- שמורת ה"חי בר". המאפיין את השמורה הזו היא העובדה שבעלי החיים מסתובבים כאן בשטח הרי הכרמל בצורה חופשית לקראת שילוחם לטבע כעבור מספר חודשים.

שלושה סוגי בעלי חיים שהובאו לכאן נותנים לשמורה את ייחודה. היחמורים, הנשרים ואייל הכרמל. הגם, ששניים ( יחמורים ואיילים)שייכים למשפחה אחת – משפחת האיילים, שונים הם במנהגיהם ובאורח חייהם.

היחמור המצוי בשמורה הינו היחמור המקראי והוא אחד האיילים הנדירים ביותר בעולם כיום. בשרו עלה על שולחן שלמה המלך ומקובל היה להשתמש בו כקרבן לעולה.

סיפור הבאתם של היחמורים לכרמל מדהים.

מנהל שמורת החי בר בכרמל, יוסי האן, אשר אהבת ישראל ובעלי החיים יוצאת מלבו ממש, מיטיב להביא את הסיפור שמאחורי הברחת היחמורים מאיראן במטוסו האחרון של הנספח הצבאי של ישראל באיראן לפני עליית חומייני לשלטון,איציק שגב.

ארבע נקבות הוברחו לארץ. למרבה המזל 3 מהן היו בהריון ומעדר קטן זה ניתן למצוא היום מאות יחמורים מסתובבים בהרי הכרמל. את הסיפור השלם כדאי לשמוע במקום. זאת לצד סרט מושקע בפתח הסיור.

אגב, באיראן מספרים שיחמורים הם אלו החוזים את החורף בצורה המושלמת ביותר. ממש בימים אלו מתחיל היחמור שמוצאו בהרי איראן מכוסי השלג לעטות על עצמו מעטה לבוש צמרי לקראת החורף. כמות הצמר שעל גופו תראה כיצד יראה החורף הקרב ובא.

יחמורים בכרמל
יחמורים בכרמלצילום:קובי פינקלר

ולא הרחק משם במרחק של כמה עשרות מטרים נראה את אייל הכרמל. קטן האילים שהיה נפוץ באזורינו. מומחים מזהים אותו עם שבט נפתלי "נפתלי איילה שלוחה". קשיים רבים אפיינו את הניסיון לאקלם את האייל הזה השמורה. עושים כאן מאמצים גדולים כדי לשמרם.

לחובבי הנשרים צפויה כאן חוויה מעניינת לחזות בהאכלתם ובדרך הטיפול בהם. כעשרים זוגות נשרים נצפים ממרום השמים עד לרגע הנחיתה המושלמת שלהם.

קינון נשרים
קינון נשריםצילום:קובי פינקלר

כל המסלול מונגש וכל אשר יש לכם לעשות הוא לצאת לטבע, להתבונן וללמוד על פלאי הבריאה.

שביל מונגש
שביל מונגשצילום:קובי פינקלר

עוד בסביבה- מסלול מעגלי בשמורת שוויצריה הקטנה בצידו האחר של ההר ומספר חניונים לאורך גב ההר בהם ניתן לאכול, לטייל או סתם לשבת ולצפות בנוף היפה הזה.

הכי מומלץ הוא המסלול המעגלי היוצא מחניון יום שווצריה הקטנה. יורדים במסלול האדום כרבע שעה עד למפגש עם המסלול הירוק שעולה ימינה(למעלה) עד לחניון. הליכה בנחת עם הילדים אורכת כשעה.

השביל הירוק
השביל הירוקצילום:קובי פינקלר

בדרך למעלה, כנסו ימינה לפי הסימון ללבן על הסלע( ליד השער) לצניר המופלא שיצר כאן הטבע. פלאי בראשית של ממש.

צניר
צנירצילום:קובי פינקלר

איך מגיעים ?

נוסעים למרומי הכרמל וליד אוניברסיטת חיפה פונים לעבר השמורה. נוסעים כמה עשרות מטרים ומיד פונים ימינה בעיקול הכביש. דרך של כ- 800 מטרים תוביל אתכם למבני השמורה.

בעונת החורף הקרבה ובאה פורחים בצדי השביל הזה צבעונים כלניות ועיריות.