ההצעה של ריבלין לעיתון ''הארץ''ועידת הארץ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף הבוקר (רביעי) בוועידת יהדות, ישראל והעולם של עיתון "הארץ" שהתקיימה בבנייני האומה ועסקה ברבדיה של היהדות כתרבות, לאום וזהות משותפת.

ריבלין אמר בנאומו כי "במשך שנים רבות, דאגו עורכי העיתונים והמו"לים של העיתונות היהודית והעברית להמשיך ולעסוק ב'שאלת היהדות'. הם הקפידו לא להשאיר את השיח היהודי, רק בבתי הכנסת ובתי המדרש. אם אזכיר רק את האכסניה שלנו, עיתון 'הארץ', הרי שמעל דפי עיתון 'הארץ' הופיע מאמרו של ארנסט סימון 'האם עוד יהודים אנחנו?', מאמר שטלטל את הציונות הדתית.

''ב'הארץ' התפרסמו חלק מתגובותיו של ישעיהו ליבוביץ, לסימון שפורסמו אחר כך כספר יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל. מעל דפי עיתון הארץ כתב קורצוויל ביקורות נוקבות על ה'ספרות החילונית'. מעל דפי עיתון הארץ כתב גרשום שלום כמה מהמסות החשובות שלו. כולם כיום נכסי צאן ברזל של ארון הספרים היהודי. למאבק של אנשי הנאורות היו תוצאות רבות, אבל כיום ברור ששיח יהודי לא מתנהל רק בבתי הכנסת ובבתי המדרש".

הנשיא הדגיש: "לצערי, דווקא העיתונות שתרמה כל כך לשיח הזה, מתחמקת ממנו וזו בעיני טעות. היהדות זקוקה לעיתונות כדי שתזין את השיח הזה. המאמץ לייצר תרבות יהודית-עברית מתחדשת, לא קשור למאבק ימין ושמאל, הוא קשור להיסטוריה שלנו, לזהות שלנו, לעומק התרבותי שלנו. אם הארץ ועיתונים אחרים לא יתעסקו ביהדות העולם, ביהדות עכשווית, בחוויות ובמחשבות, הרי שיש חשש שהיהדות תשוב ותצטמצם לבתי הכנסת ובתי המדרש. זו תהיה פגיעה אנושה בציבור החילוני. אבל, זו תהיה פגיעה אנושה גם בציבור הדתי, והמסורתי והמאמין, שמחפש לא פעם במה חופשית אחרת כדי לחשוב על יהדות מזווית שונה".

הנשיא התייחס לתכנים העולים ב"הארץ" וביקש לבחון מחדש את הצורך העיתונאי "לשפוך דלק" למדורת השבט הישראלית. "מרבים להתייחס לתקשורת הממסדית בארץ כ'מדורת השבט'. במדורת השבט יש את אלה שמוסיפים עצים, ויש את אלה ששופכים דלק. בשיח הישראלי, עיתון הארץ לוקח לעצמו פעמים רבות את התפקיד המרתק של לשפוך דלק. להבעיר, להתסיס, לאתגר, לעצבן.

''לעיתים צריך לעצור ולשאול איך אנחנו ממשיכים להזין את המדורה, ולאפשר לאנשים להמשיך להתחמם לאורה. העיתונות העברית כיום, ועיתון הארץ במיוחד, הם מדורת השבט לא רק של החברה הישראלית, אלא גם של העם היהודי".

"במונחים של מספרים וקוראים, 'הארץ' באנגלית הוא ככל הנראה מהבמות הגדולות ביותר למידע על ישראל ועל העולם היהודי ומכיוון שכך יש לעיתון הארץ אחריות. אחריות לא רק לשפוך חומרים דליקים למדורה, לא רק להיות פרובוקטור, אלא להזין אותה. לשאול שאלות על יהדות ואנושיות, להתעמת עם תפיסת יהדות אוניברסלית לעומת יהדות פרטיקולרית, לכתוב על אנטישמיות ואנטי-ציונות, להתווכח על הדתה ועל חילון, ולהיות גשר בין העם היהודי המגוון והמורכב החי בישראל, לבין העם היהודי המגוון והמורכב החי בתפוצות".

בסיום דבריו הציע הנשיא: "כפי שאמרתי בוועידת הדמוקרטיה של 'הארץ', לכבוד מאה שנים ל'הארץ', יהיה נכון לחדש מוסף יהדות בעיתון הארץ לזכרו של זלמן שוקן. כיום, 'הארץ' הוא נושא דגל הדמוקרטיה אבל אולי עם מוסף יהדות מקיף הוא יביא לידי ביטוי ודיון מלאים יותר, את האידיאולוגיה הציונית שמאמינה בזכותו וחובתו של העם היהודי לגבש מסגרת של מדינה דמוקרטית בארץ ישראל. מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בדיבור אחד".