מחאת המשפחות ליד כלא 4
מחאת המשפחות ליד כלא 4צילום: ערוץ 7

בליל ה-22 באוקטובר, בסביבות השעה אחת וחצי בלילה, עצרה קבוצה של חיילי 'נצח יהודה' להתרעננות בתחנת הדלק בצומת דביר.

קבוצת החיילים חזרה מניחום אבלים אצל אלעזר חזות, חברם לגדוד, שישב שבעה על אחיו שנהרג מפגיעת ברק בחול המועד סוכות. בדרך חזרה לבסיס הם התיישבו לאכול במסעדה במקום.

ברגע זה הסיפור החל להסתבך, כאשר על פי טענות התביעה הצבאית התפתחה קטטה במקום בין חיילי הגדוד לקבוצת בדואים שהייתה במתחם. על פי התלונה, החיילים תקפו פיזית את האזרחים ואיימו עליהם בנשקם. בעקבות האירוע 22 חיילים נעצרו. אלא שהחיילים הציגו לחוקרי מצ"ח גרסה אחרת לגמרי, שמתברר שכלל לא נבדקה על ידי המשטרה הצבאית למרות שהוצגה עוד ביום שנעצרו.

על פי גרסת החיילים, קבוצת הבדואים החלה להקניט אותם, ובשלב מסוים איים אחד מהם שידקור את החיילים. ברגע הזה החיילים החלו לפעול כדי להגן על עצמם מפני איום הדקירה, ומשם התפתחה הקטטה. החיילים טוענים שאלה הנהלים שלימדו אותם במהלך הכשרתם.

"יש פה מצב אבסורדי. קודם כול, לדעת כולם מדובר בקטטה. אז אם מדובר בקטטה איך זה שרק צד אחד נחקר?", שואל עורך הדין חי הבר מארגון 'חננו', אשר מייצג את אחד החיילים. "הרי בקטטה יש שני אשמים. כשמדובר בתחום שיפוט אזרחי לחלוטין אין דבר כזה שרק צד אחד נחקר והשני רק נותן עדות. פה הבדואים כלל לא נחקרו אלא רק מסרו עדות".

הפרקליטות הצבאית הסבירה למה הבדואים כלל לא נחקרו?

"אין להם הסבר והם ממשיכים להתחמק, כולל בדיונים בבית הדין. יותר מזה, הם אמרו בדיון שהם אפילו לא מתכוונים לחקור את הבדואים באזהרה, אפילו לא בהמשך החקירה. למעשה הם לא היו מוכנים לענות על שום שאלה בדיון השני של הארכת המעצר. הם אפילו לא היו מוכנים לעדכן אותנו כמה מתלוננים יש, שזה הדבר הבסיסי ביותר. רק אחרי דין ודברים ארוך הם היו מוכנים לעדכן שמדובר בשישה מתלוננים. צריך להבין, זאת הארכת מעצר שנייה. החיילים באותו זמן היו כבר למעלה משבוע עצורים בכלא 4, בתיק שאם היה מתרחש באזרחות הם אחרי יומיים כבר היו חופשיים".

העובדה שהבדואים לא נחקרו מעלה תהיות קשות על התנהלותה של התביעה הצבאית, שכן היא דורשת שהחיילים יגישו במשטרה תלונה נגד אותם אזרחים. אלא שלנוכח העובדה שהם נמצאים במעצר אין להם אפשרות פיזית להגיש את התלונה. מתמלילי הדיון עולה שכאשר התביעה נשאלה על כך, היא ענתה כי יש חומר ראייתי שבעקבותיו התקבלה ההחלטה שלא לחקור את הבדואים תחת אזהרה. כמובן שלא הסבירה מהו אותו חומר ראייתי, וכן לא הייתה מוכנה לאשר שגם מממצאיה לא החיילים הם אלה שפתחו באירוע, למרות שזה מה שנאמר לחיילי הגדוד בזמן החקירות.

לקחו את הטלפונים

עיקר החשדות נגד החיילים מתבסס על עדותם של ששת הבדואים, אלא שגם במשטרה הצבאית יודעים שלכל הפחות חלק מהטענות אינן נכונות, ומאשימות חיילים שכלל לא היו מעורבים באירוע. בנו של מיכאל פואה, א', הוא אחד מהחיילים שהואשמו בהאשמת שווא. בריאיון ל'בשבע' מתאר האב, מיכאל, את השתלשלות אירועי חקירת בנו.

"במשך כמה שעות חקרו את בני א' שוטרי מצ"ח בטענה שהוא היה אחד מהתוקפים. מהרגע הראשון הוא אמר להם שהוא כלל לא היה במסעדה אלא ישן באוטובוס באותו זמן, כי זאת הייתה שעה מאוחרת מאוד. אלא שהם לאורך כל הזמן צעקו עליו שהוא משקר ושיש זיהוי ודאי של המותקפים שהצביעו עליו בפירוש שהוא היכה אותו ואיים עליו בנשק. במתחם כולו יש לא מעט מצלמות שצילמו את האירוע, ובני דרש לראות את התמונות, כי ידע שהוא לא יופיע בהן. בסוף החוקרים הסכימו להראות לו את כל הסרטונים, והם ראו יחד איתו שהוא כלל לא היה באירוע. הוא שוחרר אחר כך, אבל החרימו לו את הפלאפון".

כשהתברר שמדובר היה בתלונת שווא, נעשה עם זה משהו?

"בוודאי. הוא הגיש חזרה תלונה במצ"ח נגד אותו מתלונן על תלונת שווא, אבל הם לא עשו עם זה כלום. יתרה מזה, אתמול הם לקחו אותו שוב לחקירה בחשד לשיבוש הליכי חקירה. הטענה שלהם היא שהחיילים שהשתחררו ממעצר (בתחילה נעצרו 22 חיילים, אך רובם שוחררו ונכון לכתיבת שורות אלה שבעה מתוכם עדיין נמצאים במעצר - א"מ) פתחו קבוצת פייסבוק לתיאום גרסאות. החוקרים הראו לבן שלי צו שופט שמתיר לפרוץ לפלאפון שלו שהם לקחו בחקירה הראשונה. מסתבר שכשהם עושים פדיחה ומאשימים מישהו שלא אשם, במקום להודות בטעותם הם מחליטים להאשים אותו בשיבוש הליכים".

הטענות בדבר שיבוש הליכים הן אחת הסיבות המרכזיות לבקשת הארכת המעצר של התביעה הצבאית, אלא שכלל לא ברור מה השיבוש שעלול להיגרם משחרורם, זאת לאור העובדה שגם במעצר עצמו החיילים נמצאים באותו תא. "זה אבסורד. הרי הם נמצאים באותו תא, וכל הזמן הם היו ביחד. הם לא צריכים את הפלאפונים שלהם כדי לתאם גרסאות. זה פשוט מגוחך. יותר מזה, הרי הבדואים שכלל לא נחקרו בוודאי תיאמו קודם לכן גרסאות, שלפחות חלקן התגלו כשקריות. אני לא מצליח להבין למה רודפים את החיילים שלנו", אומר פואה.

אם תקפו אותם, למה הם לא הגישו בעצמם תלונה?

"החיילים עצמם רצו להגיש תלונה נגד הבדואים עוד באותו לילה, אבל המפקד שלהם לא לקח את כל הסיפור ברצינות. הוא אמר שלא קרה כאן כלום וחבל להתעכב כי הם צריכים לחזור לבסיס כדי לשחרר את החיילים שהיו בסבב שמירות באותו זמן ולעלות לשמירה במקומם. זה היה נשמע להם הגיוני, ולא היה להם נעים שחברים שלהם מתעכבים בעמדות השמירה בגללם, אז הם החליטו לחזור לבסיס כמה שיותר מהר. בסוף בזמן שהם מיהרו להחליף את החברים שלהם, הבדואים התלוננו במשטרה".

"אף אחד לא חשב שכדאי להאמין לחיילים"

מעצרם של החיילים התרחש באופן שערורייתי במיוחד. כפי שאנו חושפים כאן לראשונה, 22 החיילים נלקחו למעצר בעודם בעמדות השמירה, מותירים עמדות בלתי מאוישות או מאוישות חלקית. עמדות פילבוקס במוקדים רגישים במיוחד בשומרון נותרו עם חייל אחד בלבד במקום ארבעה, לאחר ששלושת האחרים נלקחו לחקירות.

הפקרת ביטחונם של תושבי השומרון ושל החיילים שנותרו בעמדות לא הייתה הדבר המקומם היחיד במעצרם של החיילים. כפי שאנו מפרסמים כאן לראשונה, חלק ממשפחות החיילים כלל לא ידעו שבניהם נעצרו במשך כמעט שלושה ימים, כאשר אף גורם לא עדכן את ההורים בפרשה. רק כמה ימים מאוחר יותר התברר לגורמים הצבאיים מחלק מההורים שלא כל המשפחות עודכנו והם הודיעו לכלל המשפחות. חלק מהחיילים, כמו במקרים רבים ב'נצח יהודה', הם חיילים בודדים. אחד מהם לא נמצא בקשר עם הוריו מגיל 14, ואחר עלה מצרפת בעוד הוריו נשארו להתגורר באירופה.

"מישהו שכח את נקודת המוצא הכי בסיסית שצריכה להיות בצבא, וזה להאמין לחיילים ולדאוג להם", אומר מתן פלג, יו"ר תנועת 'אם תרצו'. "הרי יש טענות של חיילי צה"ל נגד אותם בדואים, ואף אחד לא חושב שכדאי להאמין לחיילים. נקודת המוצא בצה"ל הפכה להיות שקודם כול החיילים אשמים. זה הגיע למצב אבסורדי שבו גם כשברור שהבדואים העידו עדויות שלפחות חלקן שקריות, עדיין מאמינים להם ולא לחיילים".

פלג סבור שהבעיה המרכזית היא שהפרשה לא מגיעה לכותרות וגרסתם של החיילים כלל לא מושמעת בציבור. "לא מדובר באנשים שמקושרים לגורמי תקשורת. אין להם את הבמה הגדולה שגורמים אחרים זוכים לה. הם למעשה לבד במערכה, כשאפילו צה"ל לא מוכן לשמוע אותם", הוא אומר.

עו"ד הבר למוד ניסיון בבתי דין צבאיים. מניסיונו הוא פסימי באשר להמשך התנהלות התיק. "לצערי הפרקליטות הצבאית תעמיד אותם לדין בכל מקרה, גם אם יהיה ברור שהם לא אשמים. אני לא אומר את זה מדמיוני הקודח, אלא מתיקים שניהלתי בעבר, כאשר אפילו המתלונן טען שלא מדובר בנאשם שצה"ל מאשים, ובכל זאת המערכת הצבאית החליטה להעמיד את אותו חייל לדין. ברגע שהפרקליטות הצבאית החליטה להינעל על חייל, היא תעשה הכול כדי להעמיד אותו לדין".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החיילים העצורים חשודים בעבירות של תקיפה בצוותא, איומים, שימוש בלתי חוקי בנשק ושיבוש מהלכי משפט. התיק נמצא בחקירה, במסגרתה בוצעו מגוון רחב של פעולות חקירה, לרבות עימותים, גביית עדויות מעדים בזירה ועוד. נערכו מספר דיוני הארכת מעצר ובית הדין קבע שפעולות החקירה שבוצעו עד כה חיזקו את החשד כנגד החיילים. מטבע הדברים לא נוכל לפרט אודות הליכי חקירה מתנהלים. יש לציין עם זאת שלא נמצא בסיס ראייתי לחקירה באזהרה של אזרחים שאינם חיילים".