כנס הליכוד בליל הבחירות האחרונות
כנס הליכוד בליל הבחירות האחרונותצילום: איתן אלחדז/TPS

פרופ' אשר כהן, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, מזהיר מפני המתנה לרגע האחרון בפתרון הפלונטר במערכת הפוליטית.

"אין גורם פוליטי עם תכנית מגירה ולדעתי הפוליטיקאים עצמם לא מבינים את הדינמיקה. כל מי שמדבר על סוף התקופה של בני גנץ ואומר שהכל ייסגר ב-21 הימים האחרונים צריך לזכור נקודה משמעותית: באותם 21 ימים בהם אין מועמד שהוטל עליו התפקיד המשימה פי כמה קשה", מסביר כהן בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "בשלב הזה צריכים 61 חברי כנסת לחתום למועמד. נסו לדמיין 61 חותמים שבמקרה ותהיה כזו, אמורה להתנוסס על מכתב שמשמעותו - הפרתי הבטחת בחירות - ולא חשוב מאיזה כיוון. האם החתימה של ליברמן תיכתב אחרי זו של עופר כסיף? מי יחתום על דבר כזה? מאיפה יופיעו 61 חותמים למועמד אחד שלא היה קודם? לכן זה דבר שצריך להיסגר בשבועיים וחצי הקרובים".

כהן מודאג מאוד מהאפשרות של בחירות נוספות. "מערכת בחירות שלישית היא דבר נוראי. יש כל מיני הקשרים שהם אינם פוליטיים. הרי בכל העולם מסתכלים על ישראל, זה יכול לפגוע בדירוג האשראי והמבט כולו עלול להשתנות. על פעמיים אמרנו - קורה. אין כמעט דמוקרטיה פרלמנטרית שזה לא קרה לה. שלוש פעמים בתוך פחות משנה, כבר נראה בעייתי".

הוא מתייחס לדיווחים לפיהם מפלגת הימין החדש מנהלת מגעים עם הליכוד על מיזוג או חבירה ולהשפעה האפשרית על מצביעי המפלגה.

"הימין החדש מורכב משני סוגי מצביעים. לחלק לא תהיה בעיה משום שהם הולכים קבוע עם נפתלי בנט, איילת שקד או מתן כהנא והם ימשיכו ללכת אחריהם. אבל יש חלק שהגיעו לימין החדש כי הם לא אוהבים את הליכוד, בלשון המעטה, ואולי באופן ספציפי יותר לא רוצים את המשך כהונתו של נתניהו. לכן זה ממש לא ברור איך יגיבו אותם 4 מנדטים שרואים בסקרים - לצעד כזה של הימין החדש".

"צריך גם לחשוב מה המשמעות של הצטרפות לליכוד. זה נשמע כאילו יש המתנה בליכוד לנפתלי בנט. עם כל הכבוד לנאמנות לנתניהו בקרב הליכוד, יש שם לפחות 10 ח"כים שכוססים ציפורניים כשלא רואים אותם ושואלים את עצמם מתי נתניהו ילך. הדבר האחרון שהם צריכים זה עוד מתחרה על מקום בדמותו של נפתלי בנט. לכן לא ברור למה הכוונה - האם הימין החדש יצטרף כסיעה בתוך הליכוד - או באופן אחר".

כהן מתייחס לדבריו של יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, בראיון לערוץ 7 לפיהן אם ישראל תלך למערכת בחירות נוספת, הימין יספוג מפלה קשה.

"אם אנחנו מסתכלים על נתונים ממערכת הבחירות, לא ראינו ירידה דרמטית בכוחו של הימין. מה שקרה הוא שהמפלגה של ליברמן, שתמיד הייתה מזוהה עם הימין, עברה צד. הרי לא הייתה תזוזה דרמטית בקולות. גם עכשיו, אם אתה משאיר את ליברמן בגוש הימין, יש לימין רוב של 61. מספר המגדירים את עצמם ימין הם הקבוצה הגדולה בישראל והם מהווים יותר מחמישים אחוזים מהאוכלוסייה היהודית. אני לא רואה איך בוודאות הימין יספוג איזושהי מפלה דרמטית של ירידת חמישה או עשרה מנדטים. לאן הם יעברו? הרי הייתה להם אפשרות לעשות זאת במועד א' או ב' של הבחירות.

''השאלה הגדולה של מערכת הבחירות השלישית היא בעיקר - מה יהיה שונה? למה שהתוצאות לא יהיו אותו דבר שלאיש אין רוב וליברמן נותר באמצע? לכן מדובר בבחירות מיותרות, אבל אני לא חושב שהימין יספוג מכה קשה".