דוד אלחיאני
דוד אלחיאניצילום: אלירן אהרון

בראיון ראשון לערוץ 7 מאז היבחרו אתמול לראש מועצת יש"ע הנכנס מספר דוד אלחיאני, ראש מועצת בקעת הירדן, על היעדים שהוא מציב לעצמו בתפקידו החדש, ובראשית הדברים הוא מתייחס לעצם נחיצותה של מועצת יש"ע לצד או מעל המועצות האזוריות והמקומיות.

"אנחנו צריכים את מועצת יש"ע בגלל המורכבות של האזור הזה. יש את איגוד המועצות האזוריות שמאגד בתוכו את כלל המועצות האזוריות בישראל ויש את מרכז השלטון המקומי שמאגד בתוכו את כלל המועצות והעיריות כדי לקדם את האינטרסים של כל גוף בפני עצמו. לנו ביהודה שומרון ובקעת הירדן, במציאות שבה חלף הריבון הוא הצבא וחוקי המדינה רובם אינם חלים, יש לנו צרכים אחרים ואתגרים שונים".

מוסיף לדבריו אלחיאני ומציג דוגמאות לאתגרים השונים ביו"ש ובבקעה לעומת שאר חלקי הארץ: "קח לדגוגמא את התשתיות האזוריות שהופקרו במשך הרבה שנים, כך כבישים, חשמל, מים ועוד. אנחנו חשים את זה על בשרנו והמחויבות שלנו היא להביא לידי ביטוי את יכולת ההתארגנות שלנו ולהשפיע על מקבלי ההחלטות ולומר להם 'אנחנו כבר למעלה מ-52 שנה באזור. הגיע הזמן, וזו המחויבות שלנו גם כלפי התושבים, לשפר את התשתיות באזור ולספק להם איכות חיים, מעבר לעניין המדיני. אף אחד לא יוציא אותנו מפה והגיע הזמן שיפנימו את העובדה הזו ויתנו את האפשרות המינימלית להיות שווים לכלל האוכלוסיה בישראל".

על יעדיו שלו בתפקידו החדש אומר אלחיאני: קודם כל שיפור איכות החיים של תשובי יו"ש ובקעת הירדן, הפלו אותנו במשך שנים, ביטלו מענקי התיישבות צעירה שהיו יכולים לסייע לרשויות. במדינת ישראל צו ארנונה מאפשר גבייה ממחנות צה"ל כדי לתת איכות חיים לתושבים, כסף לחינוך, חברה, בריאות תרבות ועוד. צו הארנונה לא חל ביהודה ושומרון. יש הרבה בעיות ברשויות ביו"ש וזה האתגר הגדול, לקחת את זה ולקדם את האינטרסים של הרשויות האלה".

"אני ידוע ככזה שנלחם ואמשיך כך גם בתפקיד הנוכחי, לספק איכות חיים לתושבים. מעבר להיבט התושבים, הגיע הזמן שמועצת יש"ע תהפוך לגוף משפיע, גוף פוליטי גדול, אבל לא אוכל לעשות את זה לבד. אני בטוח שכל ראשי הרשויות יתאגדו לעשות זאת ביחד".

בשיחת הטלפון הראשונה בה התבשר על בחירתו הקפיד אלחיאני להעלות את סוגיית הקריאה לריבונות סביבה צריכים כל ראשי הרשויות והנהגת מועצת יש"ע להתאחד. שאלנו אותו אם הוא רואה בכך חזון ריאלי ורציני. תשובתו ברורה ונחרצת:

"בוודאי שזה רציני. מי שלא גר ביהודה ושומרון ולא חי את ההוויה היומיומית ביו"ש ובבקעה לא מבין שאין אפשרות אחרת. כראש רשות אני יכול לספר שאנחנו מעסיקים יותר מ6000 פלשתינים כל יום וחיים איתם 52 שנה. כשראש הממשלה דיבר על ריבונות בבקעת הירדן היו ששמחו והיו שהרימו גבה, אבל מי ששמח על כך הם הפלשתינים. הם רוצים ריבונות ישראלית בבקעת הירדן כי הם יודעים שהרש"פ מושחתת ושהזכויות שלהם יישמרו, הם יודעים שבריבונות ישראל הם ייהנו מפירות הדמוקרטיה. הם רוצים את זה אולי לא פחות מאיתנו. חובתנו היא לבוא ולומר שזה האינטרס הלאומי. האוכלוסייה הפלשתינית רוצה יציבות כלכלית, עבודה ואורח חיים נורמטיבי. אנחנו רואים את זה ומי שלא נוסע ביו"ש לא מבין איך איכות החיים שלהם עולה כשישראל שולטת. הם ישמחו יותר מכל מריבונות ישראלית".

ומה באשר לסוגיה הדמוגרפית? גם היא לא מטרידה את אלחיאני שמשיב: "יש הרבה מודלים בעולם של תושבות ועוד שאפשר לאמץ אותם. בסופו של דבר יותר מעניין אותם חינוך טוב, תשתיות, בריאות, שיוכל לבנות בית שהמקרר יהיה מלא מאשר להצביע לכנסת. המחויבות שלנו היא להציב את הנושא הזה ולדבר עליו ככזה שאין דרך אחרת מלבדו. גם נוכיח שזה נכון".