אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק הבוקר (שלישי) כי חלה חובה על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים שיוצרו ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן.

על פי ההחלטה, יש לסמן באופן ברור שהמוצר יוצר ב'התנחלות ישראלית'.

לפני שלושה חודשים פרסם היועץ המשפטי של בית הדין חוות דעת לפיה על צרפת חלה חובה לסמן מוצרים שיוצרו ביהודה ושומרון, בניגוד להחלטה מוקדמת של בית המשפט הצרפתי. הוא טען כי חוקי האיחוד דורשים סימון של מוצרים שיוצרו ב"שטחים שכבשה ישראל מאז 1967".

העתירה הוגשה בשנת 2015, אז פרסם האיחוד הנחייה לגבי סימון מוצרים מיהודה ושומרון בכל מדינות אירופה. ההנחיה כמעט לא יושמה אך עוררה את זעמם של גורמים רבים.

יקב פסגות שבבנימין החליט לעתור לבית המשפט בצרפת נגד החלטת האיחוד בטענה שמדובר בצעד הנוגד את החוק הצרפתי.

בית המשפט במדינה דן בעתירה והחליט לקבלה, תוך שהוא מורה למשרדי הממשלה בצרפת להקפיא את יישום ההנחיות הקשורות לסימון עד קבלת החלטה בנושא בבית הדין לצדק של האיחוד האירופי, שאליו העביר את ההכרעה הסופית.

אלא שחוות הדעת של היועץ המשפטי לבית הדין היא חד משמעית. "כל מוצר שמקורו ב'שטחים הכבושים' נדרש לסימון על ידי החוק האירופי. הוספת שם האזור הגיאוגרפי שממנו הגיע המוצר וציון אם מדובר בהתנחלות הן הדרך היחידה לספק לצרכן את המידע המדויק והאובייקטיבי".

גורמים משפטיים בכירים סיפרו כי שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ביקשה בעבר מבעלי יקב פסגות, יעקב ברג, למשוך את התביעה, לאחר שהמשנה ליועמ"ש רועי שינדורף הזהיר כי פסיקת בית הדין תזיק לכל בעלי העסקים מיו"ש המייצאים מוצרים לאירופה.

האיחוד האירופי הגיב להחלטת בית הדין ואמר כי "פסיקת בית המשפט אינה נוגעת למוצרים מישראל עצמה. לישראל קשרי מסחר מועדפים עם האיחוד האירופי המבוססים על הסכם ההתאגדות האירופי-ישראלי, הקובע כי מוצרים שמקורם בישראל בגבולותיה המוכרים בינלאומית, נהנים ממכס מועדף עם כניסתם לאיחוד האירופי. מצב זה יישאר ללא שינוי".

"לאיחוד האירופי יש עמדה ידועה וארוכת שנים כי היא לא תכיר בשינויים בגבולות ישראל שלפני 1967 מלבד אלה עליהם הסכימו הצדדים בסכסוך הישראלי -פלסטיני. האיחוד האירופי רואה בהתנחלויות שטחים כבושים בלתי חוקיים על פי החוק הבינלאומי. האיחוד אינו תומך בשום צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל", לשון התגובה.

מועצת יש''ע מסרה כי "החלטת בית הדין האירופי אינה שווה את הנייר עליה היא כתובה. זוהי החלטה צבועה, הנובעת מאנטישמיות מהזן הנחות ביותר ואנו מגנים אותה בכל תוקף. סיימנו לסמן את זהותנו כתושבי מדינת ישראל - ולא נעשה זאת שוב".

"ההחלטה לסמן מוצרים המיוצרים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא פגיעה בערביי האזור ובכל תושבי מדינת ישראל. מי שמחרים את מוצרי יהודה ושומרון מחרים גם את הפועלים הערבים, אשר מתפרנסים וחיים מעבודתם בחקלאות ובתעשייה באזור. אנו קוראים למשרד החוץ, למשרד לעניינים אסטרטגיים ולמשרד ראש הממשלה לפעול בחריפות על מנת לבטל את ההחלטה", אמרו במועצת יש"ע.

בתנועת 'שלום עכשיו' הגיבו בסיפוק להחלטה. "אירופה אמרה בקול ברור כי ראוי להפריד בין ישראל הריבונית והלגיטימית שבתוך הקו הירוק לבין השטחים הכבושים. אל מול הקריאות לחרם כולל על ישראל, זהו צו השעה".

"זה הזמן לקרוא לעסקים מעבר לקו הירוק לחזור הביתה ולהעביר את הפעילות לתוך ישראל כפי שעשתה בשעתו חברת סודה סטרים", נמסר מטעם התנועה.

יקב פסגות, שהיה זה שהגיש את התביעה מסר כי "החלטת בית הדין של האיחוד האירופי היום מעודדת החרמת מוצרים ישראלים ודה לגיטימציה נגד מדינת ישראל. היא גם נגועה באפליה, במוסר כפול ובצביעות קשה. ההחלטה הזו ניתנת ביום שבו ארגוני הטרור הפלסטינים יורים רקטות על מיליוני אזרחים ישראלים".

מנכ"ל היקב, יעקב ברג אמר, "יקב פסגות גאה על תרומתו למאבק נגד החלטה זו ומתכוון להמשיך להילחם בה. אנו מעודדים מהתמיכה לה זכינו בקרב הגורמים הרלוונטיים בישראל ובארצות הברית כולל במחלקת המדינה, בסנאט ובקונגרס".

"ראינו בפועלנו זה שליחות גדולה כישראלים וכיהודים. פעלנו כישראלים החיים ביישוב שהוקם באישור ממשלת ישראל ושרק מבקשים לייצר ולייצא יין איכותי אשר קנה לעצמו מוניטין ברחבי העולם. ההחלטה מחזירה את העולם לאחור ואיננה מתאימה לתקופה הנוכחית ולכן היא לא מקובלת עלינו ונמשיך להיאבק בה", דברי ברג.