טיבי מתעמת עם רה"מ
טיבי מתעמת עם רה"מצילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

סערה בכנסת סביב נאומו של ראש הממשלה, נתניהו. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת תוקפים את נתניהו, מאשימים אותו בפשעי מלחמה, בהסתה והפצת שקרים. בשיחה עם ד"ר רוני שקד, חוקר במכון טרומן ופרשן לענייני ערבים, ביקשנו לתהות אם עמדתם אכן מייצגת את עמדת הרחוב הערבי ישראלי.

את דבריו פותח ד"ר שקד בקביעה לפיה "הרחוב הערבי נותן פחות ופחות אמון בחברי הכנסת העברים ובמה שהם מייצגים. כך הוכיחו סקרים. האג'נדות שונות. חברי הכנסת יותר נוטים לטפל בפן הפוליטי, בעוד ברחוב הערבי עוסקים בקידומם האזרחי-כלכלי, והם טוענים שחברי הכנסת לא נותנים להם זאת".

בהקשר זה מציין ד"ר שקד כי במידה מסוימת חלה תמורה באחרונה סביב עיסוקם של חברי הכנסת הערבים, וזאת לנוכח התגברות האלימות במגזר שהפנתה זרקור אל צרכי המגזר הערבי פנימה.

ועם זאת מדגיש ד"ר שקד כי הפער בין הרחוב לפוליטיקאים הערבים תואם את ימי השגרה ולא ימים בהם קיימת הסלמה מול אחיהם ביהודה ושומרון או רצועת עזה. "הכול טוב ויפה לשגרה, אבל כאשר מדובר בפגיעה בפלשתינים, הרי שהפלשתינים אזרחי ישראל, וכך אני מכנה אותם, מגלים רגשי סולידריות שמתעצמים". במצבים שכאלה, הוא אומר, יוצאים ערביי ישראל למפגני הזדהות עם אחיהם ולמאבק משותף כפי שהיה באירועי הר הבית.

משום כך, סבור ד"ר שקד, חברי הכנסת הערבים לא ימצאו בעניין זה ברי פלוגתא רבים ברחוב הערבי ישראלי. ואולם להערכתו ערביי ישראל מספיק מפוכחים ומודעים למציאות, כך שלא ייצאו לפעילות מחאה נגד המתרחש ברצועה, ובהקשר זה הוא מזכיר גם את בקשתם של הבדואים בגזרת העוטף המבקשים להציב מיגוניות עבורם בימים אלה של הסלמה.

נתניהו לחברי הרשימה המשותפת: "אתם מקדשים את פשעי המלחמה שלהם"ערוץ כנסת

על הדיווחים העולים מרצועת עזה על מחאות נגד המשטר שם והסיכוי שמא מחאות אלה יזכו להד בקרב ערביי ישראל, מציג שקד עמדה מסופקת מאוד: "התקווה הישראלית להתקוממות בעזה היא אשליות. אנשים לא מבינים מה זה שלטון דיקטטורי עריץ כמו מה שיש בעזה. אני משוחח עם אנשים בעזה באופן רציף, והם אומרים לי בצורה ברורה שאין אפשרות להתקומם נגד השלטון העריץ שם. היו הפגנות בגלל הבעיות הכלכליות אבל לא בגלל השלטון הפונדמנטליסטי. על זה היו הפגנות וחמאס גם נתן יד חופשית להפגנות, אבל צריך לזכור שמדובר בארגון טרור, שכך יש לראות אותו, ועם זאת יש לו מוסדות שלטון כמו משרדי חינוך הסברה ומעמד האישה. הג'יהאד האיסלאמי הוא מיליציה צבאית ולא ארגון טרור. יש להם מחנות אימונים, צבא וטילים במספר שלא נופל מזה של חמאס, יש להם מחנות קיץ וכל מה שדרוש לפעילות אזרחית, לכן מי שמקווה להתקוממות שישכח מזה".

להערכתו של שקד לו היה תרחיש של התקוממות בעזה ריאלי הרי שערביי ישראל היו שמחים לקראתו שכן הם אינם פונדמנטליסטים דתיים או תומכי חמאס אלא מפוכחים יותר, אך כאשר מדובר בגישה הסולידארית לאחיהם, הרי שהם יביעו עמדות ברורות ברוח אלה שמציגים חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.