"רוצים לעורר כותרות על חשבון כולנו". אילוסטרציה
"רוצים לעורר כותרות על חשבון כולנו". אילוסטרציהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"מדינה לא יכולה להיות יהודית כמו שספסל לא יכול להיות יהודי", אמר השבוע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בדיון על אישור קווי אוטובוס שתפעיל עירייתו בשבת.

רבים ראו את ההצהרה הזאת כשיקוף של הגורם המרכזי להעלאת התוכנית להצבעה – לא רק שירות לתושבים, אלא גם צעד מחאה כלפי מדיניות הממשלה והסטטוס-קוו בישראל.

"להיות יהודי זה מי שנולד לאמא יהודייה", המשיך חולדאי, "המדינה היא מדינת היהודים והיהודים מחליטים מה לעשות בה. לכן צריך לדעת שמה שקורה בישראל זה רק מצב של סחיטה פוליטית".

מחוץ לבניין העירייה, תוך כדי הדיון הסוער על הצעת החוק, עמדו מאות מפגינים. הם נשאו שלטים ובהם ציטוטים של חיים נחמן ביאליק וברל כצנלסון על חשיבות שמירת השבת כיום מנוחה ציבורי. גם בדיון בתוך אולם המליאה ניסו נציגי המפלגות הדתיות להדוף את הרעיון, אך נראה היה שהרכבת יצאה מהתחנה כבר מזמן, ועצירתה נעשתה חסרת סיכוי.

אין ביקוש

המהלך של קווי השבת יצא לדרך בעיר השכנה לתל אביב, רמת גן. הצעד שהוביל ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, נענה במחאה חלושה, מה שאפשר לעיריות נוספות לא להירתע מפני יציאה למהלך דומה. ה"סבבוס" הרמת-גני הורץ במשך שלושה חודשי ניסיון, וכעת הוא צפוי לחזור בשנת 2020 בעלות של מיליוני שקלים. המחלוקות ברמת גן סביב הקווים החדשים אינן רק בין חילונים לדתיים. גורמים בעיריית רמת גן טוענים כי הקווים אינם עונים כלל על צורכי התושבים, ונועדו לשם תעמולה בלבד.

בדיקת 'בשבע' מעלה כי מלבד השבועות הראשונים של הפעלת הקווים, שבהם זכו הקווים לאהדה ולשימוש רב, במשך שבתות רבות הפופולריות של המיזם צנחה, ולעיתים נסעו בכבישי רמת גן אוטובוסים ריקים לחלוטין. למרות זאת, שאמה הכהן בנה תוכנית רחבה יותר עם קווים נוספים. עד כה עלות הפעלת ה'סבבוס' הגיעה ליותר מ-200 אלף שקלים, אך התוכנית לשנת 2020 צפויה לעלות יותר משני מיליון שקלים אחרי הוספת קווים חדשים.

סגן ראש עיריית רמת גן לשעבר, רמי פדלון, מאשר את הפרטים. "ראיתי בעצמי את אוטובוס השבת נוסע כמה פעמים עם נוכחות דלה מאוד, וזה בלשון המעטה. אוטובוסים ריקים בעלות גבוהה נוסעים בעיר, וזה לא כדי לשרת את התושבים אלא בשביל יחסי ציבור. היו בעבר ברמת גן קווי שבת פרטיים שהיו להם קונים והיה מי שנסע בהם. זה קורה כשעושים את זה אנשים שרוצים לעזור לציבור ולא סתם לעורר כותרות על חשבון כולנו".

גם בתל אביב מתנגדי ההצעה אינם באים רק מהמפלגות הדתיות. שולה קשת, פעילת שמאל וחברה במועצה מטעם רשימת 'אנחנו העיר', סבורה כי מדובר בהצעה לא רצינית, המתייחסת בעיקר למשמעות הציבורית של התחבורה בשבת ופחות לתועלת הציבור. ״לצערי במקום לנהל דיון מהותי ועמוק, הוצג למועצה נוסח החלטה דקלרטיבי. לא הוצג מתווה סדור שבו מצד אחד יובהר אילו קווים ואילו מסלולים יהיו פעילים בשבת, ומאידך תופיע בו הבטחה לשמירת זכויות תושבות ותושבי העיר שומרי השבת, המסורתיים והחילוניים כאחד".

קשת מוסיפה: "מדובר שוב בפעילות עירונית סדירה העומדת להתנהל דרך קבלני משנה במסגרת מכרזי היסעים. ועדת הביקורת השנה ראתה כמה כשלים ביחסים הללו בין העירייה ובין הקבלנים. עולות שאלות גדולות של תנאי העבודה של עובדות ועובדי הקבלנים, בפרט כאשר מדובר ביום המנוחה השבועי במשק".

גם בירושלים מופעלים אוטובוס פרטיים בשבתות, וגם שם נרשמה היענות נמוכה. בתחילת השבוע הודיעה חברת 'שבוס' כי מערך ההסעות שהפעילה בירושלים ביום המנוחה יפסיק את פעילותו עד להודעה חדשה. זאת בעקבות מחסור בנוסעים שניצלו את השירות השנוי במחלוקת.

לפני כשמונה חודשים החליט גם ראש עיריית טבריה, רון קובי, להשיק קו אוטובוס בין השכונות בעיר לאזורי הבילויים ולחופי הכנרת. "אנחנו שמים קץ לכפייה הדתית והחרדית", הכריז אז קובי. "יש פה הרבה בני נוער ואנשים שידם אינה משגת, ואין פה מוניות שירות, רק ספיישל, ואנחנו מנגישים את הפעילות באופן שוויוני". לאחר שבועות ספורים של פעילות, גם קו זה נסגר בשל חוסר היענות.

"הדתיים נשארים בקואליציה"

למרות הכישלונות הנקודתיים בערים שהוזכרו, קווי שבת יחלו לפעול בתל אביב כחלק מתוכנית שאושרה בשיתוף פעולה עם רמת השרון וגבעתיים. העתקת התוכנית של רמת גן נשענת, בין היתר, על הרושם שהקווים לא נתקלו במחאה חריפה. בשבועות האחרונים שאמה הכהן אפילו התגאה בכך שהרשימות החרדיות במועצת העיר לא נקטו צעד מחאה חריג. לדבריו, "הסבבוס הוכיח שניתן לגשר פוליטית. הוא אושר במועצת העיר ברוב של כ-80 אחוזים, כאשר הנציגים הדתיים נותרים בקואליציה".

האמירה הזאת עוררה זעם בקרב הציבור הדתי בעיר. אחרי מכתב חריף שפרסם הרב חיים קנייבסקי, פרש מהקואליציה חבר מועצת העיר מטעם ש"ס, זהר ישרים. "נוכחתי לראות כי הישארות נציגים דתיים בקואליציה לא רק שאינה מונעת את חילול השבת, אלא מהווה הכשר בעיני ראשי הערים לפגוע בצורה חמורה בקדושת השבת ובצביון היהודי של ערי ישראל", אומר ישרים ל'בשבע'.

ישרים אף קורא לחבריו במועצות נוספות לנהוג כך: "אני מבקש מכל הנציגים הנאמנים לערך השבת ולצביונה היהודי של עירם לקום ולעשות מעשה, לא עוד להיות שותפים בקואליציה שמפעילה תחבורה ציבורית בשבת וגורמת בכך לפגיעה מובהקת בזהות היהודית של עירם ובתוך כך של המדינה".

ישרים לא הסתפק בצעד המחאתי, אלא רתם גם את רבה של רמת גן לשעבר, הרב יעקב אריאל, ויחד עם גורמים נוספים הם הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב עתירה מנהלית נגד התוכנית. לדברי ישרים קיימת בעיה חוקית בהפעלת הקווים, שכן הם משמשים כתחבורה ציבורית לכל דבר ועניין ללא היתר משרד התחבורה, ויוצאים מגדר "תחבורה מיוחדת" המותרת להפעלה על ידי הרשויות באופן עצמאי.

רבנים ברמת גן הביעו תמיכה במהלך של ישרים. ראש הישיבה בעיר, הרב יהושע שפירא, אומר כי מדובר בצעד חשוב: "ראשית, שני תלמידי חכמים עצומים, הרב קנייבסקי והרב יצחק זילברשטיין, אמרו לו לפרוש, ומגיע לו יישר כוח גדול על כך ששמע להצעתם. לא כל עסקן ציבור מוותר בקלות על מקום מכובד בגלל אמירת הרבנים, ולמעשה עצם זה ששאל לדעתם ראויה לשבח. ולעצם העניין - אנחנו רואים בשבת את הנשמה של היהדות במדינה. כשפוגעים לעינינו בקדושת השבת אנחנו לא יכולים להיות שותפים בזה. בוודאי לא כאשר ראש העיר מנופף בכך שהוא מוביל תחבורה ציבורית בשבת והדתיים נשארים בקואליציה, זה עובר כל גבול אפשרי. קורה פה דבר חמור לצערנו, מתרחשת פה פגיעה עמוקה ביהדותה של המדינה. אפשר להתהדר בלי סוף במסורתיות ובתמיכה כזאת או אחרת בדתיים, אבל במהלך הזה יש פגיעה עמוקה וקשה עד עומק חדרי הלב בנשמת המדינה".

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "מדובר בידיעה שקרית ומגמתית שלא מכבדת את העיתון, בטח לא עיתון שפונה לציבור קוראים מאמין וערכי".