בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'Photo by Noam Rivkin Fenton/Flash90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' למאמצי האיחוד במפלגות הימין ולזירה הפוליטית הגועשת לקראת תום ימי המנדט שניתן לחבר הכנסת בני גנץ להרכבת ממשלה.

את הסוגיות הפוליטיות משאיר סמוטריץ' להמשכה של השיחה אותה הוא מעדיף לפתוח בענייני בטיחות בדרכים עם ראשיתו של שבוע הבטיחות בדרכים.

סמוטריץ' מציין כי ישיבת הממשלה נפתחת היום בהצגת נתונים ומגמות סביב נושא הבטיחות בדרכים, "והקריאה שלי הבוקר היא לכל מי שמתקרב למרחב הכביש, קחו את האחריות לחיים שלכם, עזבו את הסחות הדעת והטלפונים. זה מתחיל בנו. אנחנו עובדים על חינוך הסברה ותשתיות, אבל בסופו של דבר האחריות מוטלת עלינו, 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם מאוד'".

בהקשר זה נשאל השר סמוטריץ' אם אין מקום לבקש מהרבנים הראשיים להתקין מעין תפילת דרך מיוחדת עם הכניסה לרכב, כזו שתעורר את הנהג למחשבה ולתשומת לב רגע לפני שהוא יוצא אל הכביש. סמוטריץ' מצידו מקבל את ההצעה. "כל דבר שיעזור לנו לקחת את האחריות על החיים, ובעיקר להתמקד בנהיגה ובחציית הכביש ולא להסיח את הדעת, הוא מציל חיים ומבורך. אדבר עם הרבנים הראשיים. יש כאן עניין יהודי והלכתי מכל בחינה שהיא".

ומכאן לזירה הפוליטית והצפי לאירוע השבוע הנוכחי עם פקיעת המנדט שניתן לחבר הכנסת גנץ ביום שלישי בחצות. "אמרנו מהרגע הראשון שצריכה לקום ממשלת אחדות. רצינו ממשלת ימין אבל תוצאות הבחירות ובעיקר המשקעים האישיים שבין ליברמן לנתניהו לא מאפשרים הקמת ממשלת ימין ולכן חשבנו שצריך להקים ממשלת אחדות רחבה. המשמעות היא שכל צד שם בצד שאיפות שבמחלוקת ומתכנסים למכנה המשותף, וכיום גם באיכות וגם בכמות הוא החשוב יותר ומרכזי יותר ביחס לביטחון כלכלה חברה ועוד".גנץ ובעיקר לפיד, ששולט בו מאחורי הקלעים, מסרב למתווה הזה, מחרים ציבורים שלמים ואת ראש הממשלה נתניהו כאדם שיש לו זכויות רבות במדינת ישראל

"לצערינו הרב גנץ ובעיקר לפיד, ששולט בו מאחורי הקלעים, מסרב למתווה הזה, מחרים ציבורים שלמים ואת ראש הממשלה נתניהו כאדם שיש לו זכויות רבות במדינת ישראל לצד הביקורת. אין ספק שנתניהו הוא אדם שתרומתו עצומה לישראל והוא יכול וצריך עוד לתרום רבות. הניסיון להחרים אותו הוא ניסיון שאסור לקבל אותו בשום אופן. לכן גנץ מסרב להיכנס לממשלה כזו ומחפש תירוצים שונים".

ממשיך השר סמוטריץ' ומבהיר כי אינו נבהל מתרחיש ממשלת המיעוט של גנץ בתמיכת הרשימה המשותפת שכן ממשלה כזו תקרוס מהר מאוד. "ממשלה הנסמכת על תומכי טרור ושוללי מדינת ישראל כמדינה יהודית זו תהיה איוולת ציונית מוסרית ודמוקרטית, אבל אני לא נבהל מזה. הסיכויים להקמת ממשלה כזו קטנים. אני מתקשה לראות את ליברמן האוזר והנדל נכנסים למשלה כזו, אבל אם כן זה תלוי בכמה הימין יוכל לשמור על לכידותו באופוזיציה קצרה וממשלה כזו תיפול, נלך לבחירות ונחזור עם ניצחון גדול של הימין. הציבור בישראל לא יתן בשום אופן לגיטימציה לממשלה כזו שנסמכת על מי שמזדהים עם הגרועים שבאויבנו בעזה, כינו את סיכול הרוצח כרצח, הזדהו עם מי שהשביתו חצי מדינה.

''אני מתקשה לראות את הציבור נותן לדבר כזה לגיטימציה ולכן אם כחול לבן וליברמן יעשו את הטעות הזו אני חושב שהם יאבדו את עולמם הפוליטי והימין יחזור מנצח לשלוט עוד הרבה שנים קדימה".

לטעמו של סמוטריץ' עדיין לא נכון לומר נואש מאפשרות בה ליברמן שהיה שנים רבות בימין, יבלע את הרוק ואת כעסיו ויחזור למקומו הטבעי ותוקם ממשלת ימין שאינה ממשלת מיעוט.כמה שיותר מהר להקים מפלגה ציונית דתית אחת פתוחה לכל מי שמזדהה עם עולם הערכים של הציונות הדתית ורוצה להיות חלק מההנהגה הפוליטית שלה

על סוגיית האחדות במפלגות הציונות הדתית מבהיר השר סמוטריץ' כי לטעמו "אין שום הצדקה לרסיסי מפלגות. הציבור מצפה מאיתנו להתעלות על שיקולים פוליטיים אישיים צרים ולשים את טובתה של מדינת ישראל בראש. צריך כמה שיותר מהר להקים מפלגה ציונית דתית אחת פתוחה לכל מי שמזדהה עם עולם הערכים של הציונות הדתית ורוצה להיות חלק מההנהגה הפוליטית שלה. לא צריך בית יהודי ולא איחוד לאומי ולא שברירי מפלגות. אני קורא לזה עכשיו כמו שקראתי לפני הבחירות. העיסוק בהקמת מועצות וועידות לא מעניין אף אחד. אנחנו צריכים להביא בשורה, שמתעלים מעל החשבונות הפוליטיים הצרים שישנם. לכל אחד האינטרסים שלו, אבל הם לא יכולים לגבור ולכן אני קורא כאן ועכשיו לאיחוד המסגרת הציונית דתית לכדי מפלגה אחת שתאפשר לציבור להשפיע בתוכה".

לטעמו של השר סמוטריץ' "אפשר תוך שבוע לסגור את הדבר, אם יחליטו שרוצים. אני רואה בבית היהודי צעדים הפוכים של הקמת ועדות ומועצות ואני לא מבין את זה. העיסוק בפרוצדורה הוא החטאה של המטרה. את הציבור לא מעניינים התהליכים והמנגנונים. זה עיסוק בטפל. צריך להכריז על איחוד המפלגות האלה ופתיחת שורות לכל מי שמזדהה עם הערכים הללו. אלו יכולים להיות מצביעי עצמה, מצביעי נעם, כמובן איילת שקד שעשתה כאן עבודה נהדרת במשך שש שנים וקיבלה חיבוק גדול מהציבור וזה מקומה, ורבים אחרים".

מאחר ושוב ושוב עלתה סוגיית הבחירה הפנימית, אם בפריימריז או בוועדה מסדרת, שאלנו את השר סמוטריץ' אם לא ניתן להחליט על ריצ'רץ' בו המספרים הזוגיים יוכרעו בוועדה והמספרים האי זוגיים יוכרעו בפריימריז. לטעמו אין לפסול כל רעיון, אך מדובר בשאלה שולית. "צריכה להיות יכולת השפעה של הציבור כדי שלא תהיה תחושה שמתכנסים כמה עסקנים ועושים סידור עבודה לעצמם. אני פתוח לכל רעיון. כל מתווה הגון שיהיה מקובל על הציבור ומנהיגיו המעשיים והרבניים אקבל אותו. אין לי עניין לייצר מנגנון שמתאים לי או למי מחבריי. דגלי הציונות דתית חשובים פי אלף מאדם כזה או אחר".

באשר לאיילת שקד נשאל השר סמוטריץ' שקרא לשיבתה למפלגה כבר בשבוע שעבר, אם אכן יוטב לה במהלך שכזה, שהרי להנהגת המדינה היא לא תוכל להגיע דרך מפלגת הציונות הדתית. סמוטריץ' מצידו איילת שקד, בזכות היותה במפלגה הציונית הדתית, נמצאת כבר בהנהגת המדינה. להיות שרת המשפטים זו לא הנהגת המדינה? אנחנו מתבלבלים בין הנהגה לישיבה על הכיסא. המפלגה הציונית הדתית היא תנועה שפורצת דרך ומנהיגה כמעט בכל תחום
דוחה את התפיסה שבבסיס השאלה שכן לטעמו "איילת שקד, בזכות היותה במפלגה הציונית הדתית, נמצאת כבר בהנהגת המדינה. להיות שרת המשפטים זו לא הנהגת המדינה? אנחנו מתבלבלים בין הנהגה לישיבה על הכיסא. המפלגה הציונית הדתית היא תנועה שפורצת דרך ומנהיגה כמעט בכל תחום, בהתיישבות, בזהות היהודית, בחברה בצבא בגרעינים ועוד, וההשפעה הפוליטית שלה היא יוצאת מהכלל. אני סבור שמתוך המפלגה אפשר להשפיע ולעצב ולהנהיג את מדינת ישראל הרבה יותר מהיטמעות במקומות אחרים. שקד תעשה את החשבונות שלה".

בתום השיחה עמו שאלנו את השר סמוטריץ' אם כבר הספיק להתחרט על פרסום מספר הטלפון שלו ברבים, והוא משיב בשלילה: "לא. אני מטפל במאות פניות מדי יום. להיות משרת ציבור זו עבודה מאוד קשה", הוא אומר כשנשאל על היעדר שעות מנוחה לשר שמספרו האישי מפורסם ברבים. "שיהיה ברור, הזמן שלי מחולק 80:20, 80 אחוז ניהול המשרד וקבלת החלטות רוחב ומדיניות ו-20 אחוז לבקשות פרטניות ואנחנו מקימים מנגנון בלשכה שייתן מענה על ידי צוות שלם"

"אני מוכרח לומר שדרך הפניות הללו אני גם לומד הרבה מאוד. אני לומד מהנהלת המשרד, מהעובדים וגם מהציבור, איך הדברים נראים אצל משתמשי הקצה של התחבורה הציבורית ואני מקבל עצות טובות ופרספקטיבה שאני לא יכול לקבל מלמעלה, מהמשרד, כך שגם אותם עשרים אחוזים של טיפול בבעיות פרטניות עוזרים לי לקבל ראיה מערכתית נכונה יותר".