הפגנה של בני העדה האתיופית לאחר הרג סולומון טקה
הפגנה של בני העדה האתיופית לאחר הרג סולומון טקהצילום: Meir Vaknin/Flash90

השוטר שביצע את הירי שהביא למותו של סלומון טקה ז''ל לפני חמישה חודשים, יואשם בגרימת מוות ברשלנות ויועמד לדין בכפוף לשימוע.

העונש המרבי על עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר.

מחקירת האירוע עולה שהשוטר חש מאוים אך פעל ברשלנות כשהחליט לירות בסמוך לרגליו של טקה, צעיר בן 18 מהעדה האתיופית.

ההחלטה להעמיד לדין את השוטר בכפוף לשימוע התקבלה לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרה, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו.

ההחלטה לקחה בחשבון את העובדה שהשוטר הותקף באבנים על ידי טקס ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא כי יש מקום להעמידו לדין.

בטיוטת כתב האישום צוין, כי על-פי החשד, רשלנותו של קצין המשטרה באה לידי ביטוי בכך שהשתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד.

כמו כן, הירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה.

השוטר ירה לעבר האספלט, שהינו משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם; ובכך שלא ירה לכל היותר לעבר הקרקע החולית הסמוכה, שמיטיבה לעצור את תאוצת הקליע, ללא נתזים.

האירוע בו מצא סלומון טקה ז"ל את מותו התרחש ב-30 ביוני 2019, סמוך לשעה 20:05. חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע זמן קצר לאחר הירי ופתחו מיד בחקירת המקרה. במסגרת פעולות החקירה שנעשו בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים לאירוע ונתפסו מצלמות אבטחה אשר ממוקמות ברחוב בו אירע הירי. ואולם, בניגוד לפרסומים שונים, לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי – בין היתר כיון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק נסתיימה והוא טרם אוכלס.

לפיכך, אין תיעוד של אירוע הירי עצמו, אף לא במצלמות הסמוכות, אלא רק של הרגעים שלפני הירי ולאחריו – ההליכה לעבר זירת הירי והמנוסה לאחר הירי - שתועדו במצלמות של הבתים הסמוכים לזירת הירי עצמה. למען הסר ספק גם נעשתה פניה לעירית חיפה ונבדקו כל המצלמות הרלוונטיות באזור, אך הבדיקה לא העלתה ממצאים נוספים.

חקירת המקרה ארכה כשבועיים. עם סיומה, באמצע חודש יולי, הועבר תיק החקירה לבחינת פרקליטות מח"ש. במהלך בחינת חומרי החקירה, נתבקשו מספר השלמות חקירה שביצוען הסתיים בסוף חודש ספטמבר. בינתיים, הגישו הוריו של המנוח עתירה לבג"ץ בה דרשו לקבל לידיהם את חומרי החקירה בטרם תתקבל החלטה בתיק. לפני כשלושה שבועות דחה בג"ץ את העתירה, בנימוק שאין לאפשר עיון בחומר החקירה בשלב הנוכחי של ההליך. רק משניתן פסק הדין היה אפוא מקום לקבל החלטה בתיק.

עו"ד יאיר נדשי - פרקליטו של הקצין היורה, אמר בתגובה כי ''אלמלא המחאה הציבורית האלימה ששטפה את הארץ, לא היו בוחרים להעמידו לדין. מרשי פעל מתוך הגנה עצמית וללא כל כוונה לגרם התוצאה הטרגית''.

סלומון טקה, צעיר בן 18 מהעדה האתיופיה, נורה למוות בקריית חיים על ידי קצין משטרה, לאחר שהקצין התעמת עם טקה וחבריו בגן ציבורי. בשלב מסוים שלף הקצין אקדח וככל הנראה ירה לעבר הרצפה. הכדור ניתז אל עבר גופו של טקה והרג אותו.

בעקבות התקרית אירעו הפגנות אלימות רבות של יוצאי אתיופיה בכל רחבי הארץ.